Świat
article miniature

Chińskie i koreańskie inwestycje w sektorze baterii pod lupą

Chińskie inwestycje w europejski sektor baterii nie przynoszą oczekiwanych korzyści w postaci transferu technologii i lokalnego rozwoju – wynika z raportu opracowanego przez firmę konsultingową Carbon4 na zlecenie organizacji Transport & Environment (T&E). Eksperci wskazują, że brak odpowiednich regulacji na poziomie Unii Europejskiej sprawia, iż chińskie firmy dominują w partnerstwach, nie dzieląc się wiedzą ani kluczowymi technologiami.

Autorzy raportu przyjrzeli się czterem dużym fabrykom baterii w Europie: koreańskiej LG Energy Solution w Polsce, chińskiemu CATL na Węgrzech oraz zakładom powstałym w wyniku partnerstw – Gotiona z Volkswagenem w Niemczech oraz CATL ze Stellantisem w Hiszpanii. Szczególną uwagę zwrócono na fakt, że inwestycje w Polsce i na Węgrzech otrzymały znaczne wsparcie publiczne.

Polska fabryka LG Energy Solution we Wrocławiu, będąca największym producentem baterii samochodowych w Europie, otrzymała od 2017 roku, 95 mln EUR pomocy państwowej oraz 250 mln EUR finansowania z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Jeszcze większą pomoc uzyskało CATL na Węgrzech – tamtejszy rząd przeznaczył 800 mln EUR na dotacje oraz dodatkowe 1,8 mld EUR na rozwój infrastruktury wokół zakładu w Debreczynie.

Mimo znacznego wsparcia finansowego inwestycja CATL na Węgrzech nie przełożyła się na transfer technologii – wskazuje raport. Co prawda firma podpisała umowę z Uniwersytetem w Debreczynie dotyczącą kształcenia specjalistów, jednak brakuje planów na stworzenie ośrodka badawczo-rozwojowego. W Polsce sytuacja wydaje się nieco korzystniejsza – LG Energy Solution nie tylko pozostaje jednym z największych pracodawców w regionie, ale także angażuje się w transfer wiedzy poprzez Centrum Badawcze Elektromobilności oraz programy stażowe.

Sytuacja w Polsce wydaje się korzystniejsza. LG Energy Solution kładzie większy nacisk na transfer technologii poprzez inicjatywy takie jak Centrum Badawcze Elektromobilności oraz programy stażowe” – czytamy w raporcie.

Jednym z głównych zarzutów wobec fabryki LG w Polsce jest poziom emisji szkodliwych substancji. Chociaż firma wdrożyła system odzysku NMP – rozpuszczalnika stosowanego przy produkcji materiałów katodowych baterii litowych – to ustalone przez nią limity emisji przekraczają unijne normy dotyczące lotnych związków organicznych.

Brak unijnych regulacji prowadzi do luki technologicznej

Raport zwraca uwagę na istotny problem: brak jednolitych regulacji unijnych wymuszających na inwestorach zagranicznych transfer wiedzy. W przeciwieństwie do USA i Chin, gdzie obowiązują przepisy wymuszające wymianę technologii w ramach współpracy z lokalnymi firmami, w Europie brakuje podobnych mechanizmów.

Przykładem skutecznej regulacji jest amerykańska umowa pomiędzy Teslą a CATL, która pozwoliła na korzystniejszy dla amerykańskiego producenta podział know-how. W Europie natomiast podobne partnerstwa często ograniczają się jedynie do zapewnienia dostaw baterii. W przypadku fabryki Gotiona w Niemczech współpraca z Volkswagenem sprowadza się do zabezpieczenia dostaw ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), natomiast Stellantis w Hiszpanii pełni jedynie rolę pasywnego inwestora finansowego, nie mając dostępu do kluczowych technologii, które pozostają w rękach CATL.

Problem z regulacjami środowiskowymi

Kwestia regulacji pojawia się także w kontekście oddziaływania produkcji baterii na środowisko. W raporcie wskazano, że zgodnie z unijną dyrektywą o emisjach przemysłowych kraje członkowskie mogą udzielać odstępstw od limitów poszczególnym firmom. Autorzy raportu nie znaleźli jednak dokumentacji potwierdzającej, czy Polska zezwoliła LG Energy Solution na odstępstwo od limitu NMP.

Chińsko-europejskie partnerstwa w zakresie baterii nie zapewniają obecnie żadnej znaczącej wymiany wiedzy ani lokalnych korzyści\\\". Wynika to z faktu, że w Europie nie istnieją obecnie żadne przepisy ani ramy wymagające transferu technologii albo umiejętności lub lokalnych korzyści” – napisano w raporcie.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!