MediSensonic: Ambitne plany kontra twarda rzeczywistość rynku
MediSensonic, polska spółka technologiczna z branży medycznej, zebrała jedynie 1,6 mln PLN w ramach pre-IPO, choć pierwotnie celowała w 8 mln PLN. Firma, która przygotowuje się do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w 2025 roku, od ponad miesiąca prowadziła ofertę skierowaną do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych.
Pracujący nad rozwojem innowacyjnych urządzeń medycznych MediSensonic planował pozyskać 8 mln PLN na dalsze prace badawcze oraz certyfikację swoich produktów. Początkowo emisja miała zakończyć się w październiku, jednak termin przedłużono do 3 grudnia. Niestety, pre-IPO zakończyło się na poziomie zaledwie 20% zakładanej kwoty. Znaleziono około 50 inwestorów, którzy nabyli ponad 40 tys. akcji po 40 PLN za walor. Zebrano więc 1,6 mln PLN. Choć wynik finansowy jest daleki od oczekiwań, zarząd spółki podkreśla pozytywy.
— Fakt, że spółka potrafiła przekonać do siebie kilkadziesiąt osób oraz zamknąć emisję przy wycenie 40 zł za akcję jest, w mojej ocenie, bardzo dobrym wskaźnikiem. Wsparcie inwestorów to dla nas wyraz wiary w potencjał MediSensonic, co umacnia nasze przekonanie, że nasza strategia jest atrakcyjna dla rynku — stwierdził Robert Gromada, prezes MediSensonica, w oficjalnym komunikacie.
Niekorzystna sytuacja na rynku kapitałowym odbija się na spółkach, które planują debiuty. Choć w ostatnich miesiącach na GPW udało się przeprowadzić kilka wtórnych ofert publicznych, takich jak Molecure (30 mln PLN), potencjalni debiutanci, jak MediSensonic, napotykają na większe trudności.
— Obecna sytuacja na rynku kapitałowym jest wymagająca, co stanowiło istotne wyzwanie podczas emisji. W ramach pre-IPO zarząd MediSensonic aktywnie angażował się w dialog z inwestorami, organizując liczne spotkania i prezentacje, które umożliwiły przedstawienie potencjału spółki i jej strategicznych planów. Dzięki tym działaniom, pomimo niesprzyjających warunków rynkowych, udało się zrealizować założenia emisyjne. To dobrze wróży w kontekście dalszych działań, w tym planowanego na przyszły rok IPO — komentuje Piotr Zygmanowski, wiceprezes INC, który wspierał proces emisji, cytowany przez Puls Biznesu.
MediSensonic rozwija pięć projektów badawczo-rozwojowych, w tym glukometr bezinwazyjny Glucowave, urządzenia stomatologiczne, ciśnieniomierz bez mankietu i materac z sensorami medycznymi. Wszystkie projekty opierają się na technologiach mikrofalowych i optycznych. Spółka nie generuje jeszcze przychodów, a jej koszty kwartalne przekraczają 2 mln PLN i stale rosną. Firma aktywnie poszukuje partnerów, którzy pomogą w finansowaniu działań B&R. Środki z pre-IPO miały odegrać kluczową rolę w realizacji tych planów.
MediSensonic to firma założona w 2018 roku przez Roberta Gromadę i prof. Zenona Szczepaniaka z Wojskowej Akademii Technicznej. Do tej pory spółka pozyskała blisko 20 mln PLN z emisji prywatnych oraz 40 mln PLN z dotacji. Na koniec pierwszego półrocza na jej kontach było 2,3 mln PLN.
Mimo słabszego wyniku pre-IPO MediSensonic nie rezygnuje z planów debiutu giełdowego. Firma widzi szansę na pozyskanie większego kapitału w ramach IPO, co ma wspomóc dalszy rozwój technologii i certyfikację urządzeń medycznych.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!