Polska
article miniature

Transformacja w skali mikro: Mercedes-Benz Vans inwestuje w Jaworze, ale na dużo mniejszą skalę

Mercedes-Benz Vans rozpoczął budowę nowej fabryki lekkich samochodów dostawczych w Jaworze. Choć projekt jest ważnym krokiem w transformacji ku elektromobilności, jego skala to zaledwie 20% pierwotnie zakładanego przedsięwzięcia. Zamiast planowanych 1,3 mld EUR i zatrudnienia 1 500 osób, inwestycja wyniesie około 351 mln EUR, a w jej wyniku powstanie jedynie 300 nowych miejsc pracy.

Mercedes-Benz Manufacturing Poland, działający w Jaworze od 2019 roku, kontynuuje trend przekształcania i rozbudowy zakładu, który do tej pory skupiał się na produkcji silników i baterii do pojazdów hybrydowych. Od 2026 roku będą powstawać tu elektryczne samochody dostawcze oparte na innowacyjnej architekturze VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Projekt stanowi ważny element europejskiej sieci produkcyjnej koncernu, obejmującej również zakłady w Niemczech i Hiszpanii.

– Dołączając do naszej globalnej sieci produkcyjnej w Europie, z zakładami w Niemczech i Hiszpanii, planowana w Polsce fabryka podkreśla ciągłą transformację, aby uczynić naszą sieć bardziej wydajną, elastyczną i ukierunkowaną na elektryczną przyszłość mobilności. Nowoczesne technologie zostaną wdrożone na liniach produkcyjnych, aby budować wysokiej jakości samochody dostawcze premium dla naszych klientów, w oparciu o architekturę VAN.EA – mówi Francesco Ciancia, szef Mercedes-Benz Vans Operations.

Po symbolicznej ceremonii wbicia łopaty rozpoczniemy transformację naszego zakładu w Jaworze – wraz z wysoko wykwalifikowanym zespołem i naszymi lokalnymi partnerami biznesowymi. Świętując ten kamień milowy, chcielibyśmy podziękować władzom miasta i regionu oraz instytucjom za owocną współpracę. Z niecierpliwością czekamy na dalsze przyspieszenie rozwoju tego ważnego zakładu produkcyjnego – dodał Sebastian Streuff, szef projektu Mercedes-Benz Vans w Jaworze.

Inwestycja wspierana przez polski rząd

W ramach zawartej na początku września tego roku umowy Minister Rozwoju i Technologii udzielił spółce Mercedes-Benz wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu państwa. Środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kwalifikowanych kosztów związanych z rozszerzeniem działalności zakładu w Jaworze, w tym uruchomieniem produkcji i lakierowania karoserii dla pojazdów użytkowych typu VAN.EA. Maksymalna wysokość dofinansowania wyniesie 89,4 mln PLN.

W zamian Mercedes-Benz zobowiązał się m.in. do utworzenia 300 nowych miejsc pracy i utrzymania każdego z nich przez okres minimum 5 lat, poniesienia kosztów inwestycyjnych na poziomie co najmniej 1,5 mld PLN oraz do współpracy z lokalnymi uczelniami i instytucjami naukowymi. Inwestor obiecał również dodatkowe świadczenia dla pracowników, takie jak programy opieki zdrowotnej czy wsparcie w opiece nad dziećmi.

Mniejsze nakłady, ale duży potencjał

Przypomnijmy, że w grudniu 2022 roku Mercedes-Benz Vans ogłosił reorganizację swojej europejskiej sieci produkcyjnej, przygotowując się do wdrożenia nowej modułowej platformy dla w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. Kluczowym elementem tej strategii miała być budowa fabryki pojazdów elektrycznych w Jaworze na Dolnym Śląsku. Firma zapowiadała inwestycję o wartości 1,3 mld EUR, rozłożoną na lata 2023-2027, w ramach planu realizowanego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej \"Invest Park\". Wstępne plany zakładały również stworzenie około 2 500 miejsc pracy w nowym zakładzie.

Mercedes-Benz podkreślał jednak, że realizacja inwestycji będzie uzależniona od spełnienia kluczowych warunków, takich jak przyznanie pomocy publicznej. W grudniu 2023 roku, po podpisaniu umowy z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną na zakup terenu pod budowę fabryki, projekt nabrał konkretnego kształtu. Podane wówczas do wiadomości publicznej informacje precyzowały, że zakład zatrudni około 1 500 osób.

We wrześniu 2024 roku podpisana została umowa o przyznaniu Mercedes-Benz Manufacturing Poland dotacji celowej, co pozwoliło na sfinalizowanie kolejnego etapu projektu. Zgodnie z dokumentem, inwestor zobowiązał się do poniesienia wydatków w wysokości co najmniej 1,528 mld PLN (około 351,2 mln EUR, według kursu z listopada 2024 roku) do końca 2027 roku. Fabryka w Jaworze będzie odpowiedzialna za produkcję i lakierowanie karoserii do elektrycznych pojazdów typu VAN.EA.

W porównaniu do pierwotnych planów inwestycja okazuje się bardziej skromna, zarówno pod względem zaangażowanego kapitału, jak i liczby miejsc pracy. Obecny projekt to około 20% pierwotnie zakładanego przedsięwzięcia.

Źródło: Investmap.pl

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!