Aerobits: Awionika przyszłości tworzona w Polsce
- Na świecie jest niewiele firm oferujących awionikę dla załogowego ruchu lotniczego. Tematyka ta jest bardzo złożona już w swojej klasycznej formie – mówi w rozmowie z naszym portalem Konrad Cioch, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Aerobits. Polski start-up, który specjalizuje się w miniaturyzacji systemów awionicznych, od 2017 roku dynamicznie rozwija się na rynku globalnym. Opatentowana technologia spółki umożliwia przetwarzanie sygnałów radiowych na niezwykle małych powierzchniach, co przekłada się na innowacyjne rozwiązania.
Aerobits oferuje subminiaturowe moduły ADS-B/FLARM do bezpośredniej integracji na płytkach PCB, urządzenia Plug&Play dla systemów bezzałogowych statków powietrznych (UAS) oraz infrastrukturę naziemną wspierającą przyszłe rozwiązania UTM/U-Space. Dzięki temu firma zaspokaja potrzeby zarówno projektantów urządzeń lotniczych, jak i twórców infrastruktury naziemnej.
- Aerobits jest firmą technologiczną zajmującą się miniaturyzacją awioniki lotniczej pod szeroko rozumiany przemysł dronowy (BSP). Działamy na częstotliwościach 868/915/978/1090/2400 MHz w technologiach ADS-B, UAT oraz FLARM, oraz standardowych protokołach przesyłu danych jak WiFi/BLE, oraz LTE. Kluczowe produkty obejmują; Transceivery ADS-B/FLARM oraz odbiorniki przeznaczone pod infrastrukturę naziemną do tworzenia sieci systemów UTM/U-Uspace -mówi Konrad Cioch, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Aerobits.
Co więcej, polski start-up korzysta z globalnie opatentowanej technologii, która wyróżnia firmę na tle konkurencji. - Posiadamy globalny patent na fuzję procesora wraz z FPGA – wyjaśnia Konrad Cioch. - To właśnie ten wynalazek umożliwił przetwarzanie nieograniczonej ilości danych w czasie rzeczywistym na bardzo małej powierzchni, co przyczyniło się bezpośrednio do osiągnięcia takiej skali miniaturyzacji. Wyznacznikiem naszej technologii dzięki uzyskanej fuzji jest możliwość dekodowania ramek ADS-B bezpośrednio na module bez konieczności posiadania zewnętrznego hosta – dodaje.
Aerobits aktywnie wspiera integrację bezzałogowych statków powietrznych, oferując podsystemy dla UAS. Specjalizuje się w rozwiązaniach kontroli ruchu lotniczego dla lotnictwa załogowego i bezzałogowego, które stanowią kluczowy element przyszłych technologii UTM i U-Space.
A wszystko zaczęło się w 2015 roku…
Początki Aerobits sięgają 2015 roku, kiedy to na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie opracowano subminiaturowe wdrożenie technologii ADS-B w połączeniu z multi-GNSS. Ten moduł OEM, o powierzchni poniżej 4 cm² i wadze zaledwie 1,5 g, do dziś jest najmniejszym na świecie rozwiązaniem łączącym technologie ADS-B i GNSS.
W 2016 roku, podczas targów ILA Berlin Air Show, Aerobits po raz pierwszy zaprezentował swoje nowoczesne układy z obsługą FPGA, pokazując światu innowacyjność i zaawansowanie technologiczne swoich produktów.
- Głównym pomysłodawcą oraz architektem miniaturyzacji jest Pan dr. Hab. Rafał Osypiuk. Poprzez swoją pasję, którą było i jest lotnictwo, wcześnie dostrzegł problem integracji dronów z przestrzenią powietrzną. Tak narodził się pomysł budowy miniaturowych systemów do montażu na bezzałogowych statkach powietrznych, aby wszyscy użytkownicy przestrzeni powietrznej mogli bezpiecznie ją współdzielić – wspomina dyrektor ds. rozwoju biznesu Aerobits.
Wymagająca branża i wyjątkowe wyzwania
Branża awioniki lotniczej jest bardzo wymagająca, a Aerobits mierzy się z wyjątkowymi wyzwaniami. - Na świecie jest niewiele firm oferujących awionikę dla załogowego ruchu lotniczego. Tematyka ta jest bardzo złożona już w swojej klasycznej formie. Jeżeli na to wszystko nałożymy konieczność jej miniaturyzacji celem stosowania na niewielkich dronach, to zaczynamy się poruszać na granicach możliwości współczesnej elektroniki – usłyszeliśmy od Konrada Ciocha.
Dodatkowym wyzwaniem jest zaprojektowanie rozwiązań, które efektywnie połączą superszybkie układy przetwarzania sygnałów z bardzo czułymi torami radiowymi na ograniczonej przestrzeni. Jest to niezwykle kosztowny element prac badawczo-rozwojowych (B&R) w fazach prototypowania. Aerobits częściowo pokrywa te koszty dzięki wsparciu z programów rządowych, co umożliwia firmie kontynuowanie innowacji i podtrzymywanie pozycji lidera w miniaturyzacji awioniki. - Zdecydowanym wyzwaniem jest projektowanie rozwiązań, które zapewnią efektywne obcowanie superszybkich układów przetwarzania sygnałów z bardzo czułymi torami radiowymi na niewielkiej powierzchni. Jest to kosztowny komponent B&R w fazach prototypowania, który częściowo udaje się nam finansować z programów rządowych – dodaje.
Nie tylko technologie lotnicze
Choć Aerobits koncentruje się na technologiach lotniczych, moduły OEM firmy znajdują zastosowanie również w innych branżach. - Działając w stricte lotniczych pasmach i technologiach, zastosowania poza nimi są dość ograniczone, aczkolwiek jest wiele zastosowań, o których nie pomyśleliśmy na początku, jak chociaż systemy Infotainment na pokładach samolotów bądź kieszonkowe odbiorniki ADS-B dla PlaneSpotterów lub systemy do śledzenia ruchu samochodów na lotnisku – zauważa dyrektor ds. rozwoju biznesu.
Wizja Przyszłości Systemów Zarządzania Ruchem Bezzałogowych Statków Powietrznych (UTM)
Aerobits postrzega UTM jako coś więcej niż tylko aplikację czy oprogramowanie. - W naszym pojęciu UTM to coś więcej niż aplikacja bądź software. Aby stworzyć w pełni funkcjonalną infrastrukturę pod UTM, w której mogą uczestniczyć bezpiecznie wszyscy użytkownicy przestrzeni powietrznej, wyposażeni w różne systemy pozycjonowania (ADS-B/FALRM/UAT/WiFi/BLE), niezbędne są naziemne odbiorniki, które agregują te pozycje i przesyłają je do zarządcy przestrzeni (np. PAŻP). Dlatego tworzymy rozwiązania wielosystemowe umożliwiające odbiór wszystkich danych na pojedynczej stacji naziemnej – wyjaśnia Konrad Cioch.
Plany rozwoju i nowe produkty
Aerobits nieustannie inwestuje w badania i rozwój, dążąc do wprowadzania kolejnych innowacyjnych rozwiązań na rynek. - Nasze działania R&D są nieprzerwane. Przykładamy bardzo dużo uwagi do kreowania nowych rozwiązań i modulowania rynku poprzez innowacje. Obecnie, skupiamy się nie tylko na rozwiązaniach instalowanych na dronach takich jak; Mikro-interrogator czy mikro transponder, ale wciąż pracujemy nad tworzeniem nowych rozwiązań infrastruktury naziemnej pod UTM. W najbliższych miesiącach mamy w planie wypuszczenie na rynek wielosystemowego urządzenia trackingowego na drony, tu prace R&D już się zakończyły i skupiamy się na fazie certyfikacji. Warto śledzić nasze poczynania na bieżąco na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych – zachęca Cioch.
Globalna ekspansja i rynki docelowe
Aerobits jako jedna z trzech firm na świecie specjalizujących się w miniaturyzacji awioniki, ma szeroki zasięg działania. Obsługuje już ponad 650 klientów w niemal 60 krajach. W najbliższych latach planuje dalszą ekspansję na rynki Azji, USA oraz Bliskiego Wschodu, gdzie pierwsze działania są już wdrażane.
- Aerobits będąc jedną z tylko 3 firm na świecie i liderem w zakresie miniaturyzacji awioniki działa bardzo szeroko. Na obecną chwilę obsługujemy ponad 650 klientów w prawie 60 krajach. Jesteśmy w tej branży jedyną spółką ze starego kontynentu, co powoduje dużą penetrację tego rynku przez nasze produkty. W kolejnych latach, tu proces już się rozpoczął, planujemy zwiększenia działań w Azji, USA oraz na Bliskim Wschodzie – kończy dyrektor ds. rozwoju biznesu.
Aerobits jest członkiem Doliny Lotniczej, klastra lotniczego zlokalizowanego w południowo-wschodniej Polsce.