Polska
article miniature

Krótkie, ale ważne. Cotygodniowy przegląd wiadomości

Poznaj kluczowe wydarzenia tygodnia: Noctiluca nawiązuje współpracę z tajwańskim liderem OLED, Orlen pozyskuje 9 mln EUR na projekty wodorowe, Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 zwiększają współpracę międzynarodową, a APS ochrania wyścig Formuły 1 w austriackim Spielberg.

Przełomowa współpraca Noctiluca S.A. z tajwańskim liderem OLED

Zawarcie umowy NDA i MTA (ang. Non Disclosure Agreement i Material Transfer Agreement) przez Noctiluca z renomowanym tajwańskim producentem wyświetlaczy OLED stanowi przełom w działalności polskiego przedsiębiorstwa, otwierając nowe perspektywy dla innowacji w przemyśle technologicznym. Tajwański partner, uznany za jednego z liderów w produkcji i projektowaniu OLED, posiada bogate doświadczenie w opracowywaniu zaawansowanych wyświetlaczy stosowanych w szerokim spektrum aplikacji — od sprzętu elektronicznego po urządzenia medyczne i samochodowe.

Tajwański partner Noctiluca, z siedzibą w Chu-Nan, dysponuje nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi oraz centrami badawczo-rozwojowe, co stanowi fundament jego zdolności do dostarczania innowacyjnych wyświetlaczy OLED na światową skalę. Rozbudowana sieć sprzedaży i dystrybucji, obejmująca rynki w Chinach, Europie, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Korei i na Bliskim Wschodzie, pozwala na skuteczne dotarcie z produktami do różnorodnych sektorów przemysłowych i konsumenckich.

Umowa inicjuje serię wspólnych testów i badań nad emiterami żółtego i czerwonego koloru. Wykorzystanie emiterów TADF przez tajwańską firmę w produkcji przemysłowej uwydatnia ich potencjalne zastosowania w kolejnych fazach rozwoju technologicznego. Przewiduje się, że współpraca ta znacząco przyspieszy proces integracji najnowszych osiągnięć Noctiluca w dziedzinie materiałów OLED z praktycznym zastosowaniem w urządzeniach końcowych.

Jednym z kluczowych elementów umowy jest projekt JDP (ang. Joint Development Project), który ma na celu współtworzenie kompleksowej oferty dla technologii PVD (ang. Physical Vapour Deposition), integrując emiter Noctiluca z referencyjnym stackiem OLED tajwańskiego przedsiębiorstwa. Taki model współpracy może zrewolucjonizować rynek, oferując gotowe rozwiązania o wysokim stopniu zaawansowania i optymalizacji pod kątem konkretnych aplikacji.

Inicjatywa ta jest wynikiem długotrwałej współpracy Noctiluca z ITRI (Industrial Technology Research Institute) oraz strategicznego podejścia firmy do ekspansji na rynkach międzynarodowych. Przy wsparciu ITRI, polska spółka mogła skuteczniej identyfikować i angażować kluczowych graczy na rynku OLED, co zaowocowało zawarciem omawianej umowy podczas tegorocznego DisplayWeek 2024.

HySPARK: Pierwszy w Polsce projekt wodorowy z unijnym finansowaniem

Projekt HySPARK, zrealizowany przez PKN ORLEN i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowych, jako pierwszy w Polsce uzyskał finansowanie z europejskiego programu Clean Hydrogen Partnership w wysokości 9 mln EUR. Celem projektu jest opracowanie i testowanie pojazdów wodorowych, które mają być wykorzystane na potrzeby Lotniska Chopina w Warszawie oraz w komunikacji miejskiej stolicy.

W ramach projektu HySPARK zostaną wyprodukowane innowacyjne pojazdy wodorowe, które będą zasilane z hubu wodorowego ORLEN we Włocławku. Planowane jest utworzenie stacji tankowania wodoru przy Lotnisku Chopina do 2026 roku, co ma być możliwe dzięki środkom z programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II. Partnerami w dostarczeniu floty pojazdów są firma ARTHUR BUS, która dostarczy autobusy, firma Quantron – ciągniki wodorowe, oraz włoska ATENA odpowiedzialna za wózki naziemne na lotnisku Chopina. Kluczowymi użytkownikami tych pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe, ORLEN oraz LS Airport Services.

Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych w ORLEN, podkreśla, że wodór jest bezpiecznym i alternatywnym źródłem energii, które ma stanowić jeden z filarów transformacji energetycznej: – Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie. Już teraz kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z ORLENU, w Poznaniu działa także nasza pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie. Rozwój i upowszechnienie paliw wodorowych wiążą się z dużymi inwestycjami, dlatego cieszę się, że to właśnie nasze konsorcjum pozyskało unijne środki na ten cel.

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Instytutu Energetyki – Państwowego Instytutu Badawczego, wskazuje, że projekt HySPARK opiera się na szerokiej współpracy międzynarodowej i interdyscyplinarnej, która przyczyni się do dekarbonizacji transportu. Wśród partnerów znajdują się instytucje z Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, a projekt koordynuje zarówno sektor biznesowy, jak i naukowy. – HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji wybranych celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu, a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich. Wykorzystanie efektów realizacji projektu na rzecz budowy ekosystemów wodorowych wokół innych europejskich lotnisk zostało zaplanowane już na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie mówi prof. Jakub Kupecki.

Konsorcjum, działając w ramach Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, współpracuje z 48 partnerami, w tym instytutami badawczymi, uczelniami oraz przedsiębiorstwami publicznymi i prywatnymi. Celem jest stworzenie w regionie Mazowsza ekosystemu wodorowego, który połączy producentów, dostawców technologii i końcowych użytkowników.

Do 2030 roku ORLEN planuje rozbudować sieć stacji tankowania wodoru na terenie Polski, Czech i Słowacji, tworząc ponad 100 punktów obsługi. Wodorowe huby będą zasilane z odnawialnych źródeł energii oraz nowoczesnych instalacji przetwarzających odpady komunalne. W efekcie grupa ORLEN zamierza osiągnąć produkcję ponad 130 tysięcy ton odnawialnego wodoru rocznie, co znacząco przyczyni się do redukcji emisji w sektorze transportowym oraz przemyśle.

Współpraca polsko-turecka na rzecz zaawansowanych technologii wojskowych

Spotkanie, do którego doszło na terenie Wojskowych Zakładów Łączności Nr 1 S.A., z udziałem przedstawicieli tureckiej firmy ASELSAN oraz Biura Projektów C4 PGZ S.A., może zwiastować przełom w polsko-tureckiej współpracy wojskowej. Rozmowy, skoncentrowane na integracji systemów dowodzenia i kontroli, otwierają drogę do wymiany technologicznej i zacieśnienia stosunków między oboma krajami w sektorze obronnym.

Podczas wizyty w Polsce, delegaci z ASELSAN mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z infrastrukturą i procesami integracyjnymi Mobilnych Węzłów Łączności, które stanowią kluczowy element systemów komunikacji wojskowej WZŁ-1. ASELSAN, znany z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie elektroniki obronnej, wyraził zainteresowanie możliwościami, jakie oferuje polska spółka, szczególnie w zakresie laboratoriów i usług badawczych.

Dr J. Robert Kudelski, prezes zarządu WZŁ Nr 1, podkreśla strategiczne znaczenie takich partnerstw: - Liczne projekty realizowane przez WZŁ-1 na potrzeby Sił Zbrojnych RP wymagają doświadczonych i niezawodnych partnerów. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, staramy się poszerzać zakres naszej kooperacji krajowej i zagranicznej. Sprawdzone rozwiązania ASELSAN-a mogą dostarczyć naszej spółce nowych kompetencji w zakresie wytwarzania oraz integracji systemów walki elektronicznej.

Skuteczna ochrona antydronowa na Grand Prix Formuły 1 w Austrii dzięki polskiej technologii

Podczas tegorocznego wyścigu Formuły 1 na torze Red Bull Ring w Spielbergu, znaczącą rolę odegrał polski system antydronowy SKYctrl firmy Advanced Protection Systems S.A. Współpracując z austriackimi służbami bezpieczeństwa, zespół APS zapobiegł wielu groźnym incydentom, które mogłyby doprowadzić do zakłócenia imprezy, która przyciągnęła 225 tysięcy widzów. W ciągu czterodniowego wydarzenia system skutecznie wykrył i zneutralizował kilka nieautoryzowanych dronów, eliminując ryzyko przerw w transmisji oraz zakłóceń w przebiegu wyścigów.

Systemy antydronowe SKYctrl, opracowane przez firmę Advanced Protection Systems, bazują na innowacyjnej technologii radarowej FIELDctrl 3D MIMO. Te zaawansowane urządzenia są zdolne do identyfikacji, klasyfikacji oraz neutralizacji nieautoryzowanych dronów. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji gwarantują one efektywną ochronę przestrzeni powietrznej, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa. Systemy zostały przetestowane w różnorodnych warunkach i są szeroko wykorzystywane na całym świecie, w tym przez Siły Zbrojne Ukrainy. Ich skuteczność potwierdzają zastosowania w ochronie infrastruktury krytycznej, takiej jak lotniska czy instalacje wojskowe.

Komandor rezerwy Dariusz Wichniarek, szef pionu rozwoju biznesu w APS, podkreślił znaczenie technologii antydronowej w kontekście masowych zgromadzeń: – Ochrona antydronowa jest niezbędnym elementem bezpieczeństwa imprez masowych. Nasze systemy wykazały się bezkonkurencyjną szybkością reakcji oraz zdolnością do detekcji i neutralizacji zagrożeń, co było kluczowe podczas tak dużego wydarzenia sportowego, jakim jest Grand Prix Austrii Formuły 1.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!