Zawieszone marzenia: dlaczego gigafabryki baterii nie powstaną?
Spadek popytu na elektryczne pojazdy postawił pod znakiem zapytania przyszłość Automotive Cells Company (ACC), spółki joint venture Mercedesa i Stellantis, której celem było wybudowanie kilku gigafabryk baterii litowo-jonowych w Europie.
W 2021 roku, kiedy świat zdawał się kroczyć pewnie w kierunku ekologicznej rewolucji, koncerny Total Energies, Saft, i Stellantis, z późniejszym wsparciem Mercedesa, powołały do życia Automotive Cells Company (ACC) — spółkę joint venture, której celem było umocnienie pozycji Europy na rynku litowo-jonowych baterii dla pojazdów elektrycznych. Plany były imponujące: do 2030 roku miały powstać w Europie trzy gigafabryki akumulatorów, które miały znacząco przyczynić się do rozwoju ekologicznego transportu. Pierwszy zakład uruchomiono we Francji, z kolejnymi lokalizacjami planowanymi w Niemczech i we Włoszech, przy ogólnym koszcie inwestycji szacowanym na 7,6 mld USD.
Zderzenie z rzeczywistością bywa jednak bolesne. Ostatnie analizy pokazały, że popyt na auta elektryczne w Europie słabnie, co doprowadziło do gwałtownej rewizji planów.
Przyczyny spowolnienia
Według najnowszych raportów spadek popytu na pojazdy elektryczne w Europie ma wielowymiarowe przyczyny. Czynnikiem wpływającym jest nie tylko globalna niepewność ekonomiczna, ale także rosnąca konkurencja ze strony Pekinu. Chińscy producenci eksportują do Europy coraz więcej elektrycznych pojazdów wykorzystujących tańsze baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), co obniża ceny produktów i czyni je bardziej konkurencyjne.
Dostosowanie strategii ACC
W odpowiedzi na te wyzwania Yann Vincent, CEO ACC, ogłosił wstrzymanie budowy fabryk w Niemczech i Włoszech.
— Zamierzamy dostosować nasz plan inwestycyjny do schematu, w jakim Europa przyjmie pojazdy elektryczne. Jeśli europejski rynek przejdzie na pojazdy elektryczne szybciej, niż zakłada plan, będziemy inwestować szybciej. Jeśli zmiany na rynku europejskim będą wolniejsze, będziemy inwestować wolniej — powiedział tymczasem Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.
Przyszłość ACC
ACC ogłosiła, że skupi się na opracowywaniu tańszych baterii, aby móc zaoferować produkty w bardziej przystępnych cenach. Spółka planuje przedstawić zaktualizowany harmonogram swoich inwestycji i produkcji pod koniec 2024 roku lub na początku 2025 roku.
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024. Zapisz się już dziś!