Projektowanie
article miniature

Wysyłasz urządzenie bateryjne do US? Uważaj na przepisy.

Wysyłka baterii litowo-jonowej do Stanów - niezależnie od tego, czy jest dołączona do produktu czy wysyłana oddzielnie - nie jest taka prosta i podlega wielu regulacjon, które musisz znać.

Baterie litowe są stosowane w większości używanych obecnie urządzeń. Ich producenci wysyłają je w podróż do odbiorców zapakowane oddzielnie, wstępnie zainstalowane w urządzeniach lub w tym samym opakowaniu, co urządzenie. Niezależnie od tego, czy bateria wysyłana jest samolotem, statkiem, ciężarówką czy pociągiem, należy przestrzegać zarówno krajowych, jak i międzynarodowych ograniczeń dotyczących ich transportu.

Dlaczego przepisy dotyczące transportu baterii są tak istotne?

Ogniwa i baterie litowe są klasyfikowane przez organizacje regulujące transport jako materiały niebezpieczne. Zawierają elektrolit, który może stać się palny lub żrący. Elektrolit ten ma również bardzo dużą gęstość i może łatwo stać się niestabilny, co prowadzi do przegrzania ogniwa. Zwarcie na połączeniach elektrycznych może również spowodować zapalenie elektrolitu. Problemy te mogą prowadzić do uszkodzenia pakietu baterii, uszkodzenia zainstalowanego urządzenia i innych uszkodzeń fizycznych.

Ponieważ baterie są uważane za niebezpieczne, podlegają przepisom Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych (U.S. Department of Transportation, DOT) dotyczącym materiałów niebezpiecznych i podlega odpowiednim ograniczeniom, zależnym od sposobu wysyłki i środka transportu. Inne przepisy, które narzucają ograniczenia w transporcie akumulatorów litowych, to Kodeks towarów niebezpiecznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization, IMO) oraz Instrukcje techniczne Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization, ICAO) dotyczące bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych drogą powietrzną.

Specjalne procedury transportu baterii

Nie wszystkie typy baterii podlegają ograniczeniom transportu (np. baterie alkaliczne mogą być wysyłane w normalnym trybie). Jednak transport akumulatorów i ogniw litowo-metalowych i litowo-jonowych podlega restrykcjom. Ponadto, baterie stanowiące prototypy mają również specjalne wymagania dotyczące pakowania. Jeśli producent planuje wysyłać baterie drogą lotniczą, jego pracownicy będą musieli posiadać certyfikat Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Powietrznego (International Air Transport Association, IATA). Certyfikacja obejmuje pracowników, którzy będą przemieszczać, umieszczać informacje na etykietach wysyłkowych i zarządzać opakowaniami baterii litowych. Należy pamiętać, że mogą istnieć inne organizacje certyfikujące lub regulujące, które mają specjalne wymagania, szczególnie w przypadku wysyłki baterii litowych do innych krajów, np. do Europy.

Jeśli korzysta się z usług krajowych firm spedycyjnych (FedEx, UPS), również należy zwrócić uwagę na wymagania i ograniczenia dotyczące baterii litowych. Odwiedzenie stron internetowych tych kurierów lub bezpośredni kontakt z nimi pozwoli poznać więcej szczegółów na temat ich wymagań wewnętrznych, co umożliwi prawidłowe zapakowanie baterii i ogniw. Można także sprawdzić u konkretnego przewoźnika, np. linii lotniczej lub linii kolejowej, jakie standardy obowiązują.

Wymagania dotyczące pakowania baterii litowych

Baterie litowe przesyłane komercyjnymi statkami morskimi muszą być transportowane  zgodnie z instrukcjami technicznymi ICAO. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie również do akumulatorów wraz z urządzeniami przewożonymi koleją lub ciężarówkami przed i po przewiezieniu samolotem. Ogólne praktyki wysyłki, które można spotkać w przypadku baterii litowych, są następujące:

  • Każda paczka zawierająca lit lub ogniwa, niezależnie od tego, czy jest wysyłana pojedynczo, czy z urządzeniem, powinna być opatrzona etykietą wysyłkową informującą, że zawiera baterię litową, a także oznaczoną jako towar niebezpieczny.
  • Baterie litowe należy pakować tak, aby zapobiec zwarciom na połączeniach elektrycznych.
  • W żadnym wypadku nie należy wysyłać wadliwych lub uszkodzonych baterii litowych
  • Baterie litowe wysyłane z powrotem do producenta w celu recyklingu nie mogą być transportowane drogą lotniczą, chyba że uzyskają zgodę linii lotniczej lub innego organu odpowiedzialnego za podróże lotnicze.
  • Jeśli bateria litowa waży więcej niż 35 kilogramów, paczka musi zostać zatwierdzona przez agencję krajową. Przesyłki mogą przewozić maksymalnie 35 kilogramów w przypadku ogniw litowo-metalowych zawierających więcej niż 1 gram litu i baterii zawierających więcej niż 2 gramy litu, a także ogniw litowo-jonowych o pojemności większej niż 20 Wh i baterii większych niż 100 Wh, które są luzem, zapakowane w urządzenia lub w opakowaniu urządzenia.
  • W przypadku akumulatorów i ogniw litowo-jonowych o pojemności mniejszej niż odpowiednio 100 Wh lub 20 Wh obowiązuje limit masy wynoszący 10 kilogramów na paczkę w przypadku wysyłki w dużych ilościach i 5 kilogramów w przypadku wysyłki w małych ilościach.

W styczniu 2023 roku weszły w życie zaktualizowane zmiany w normach rozporządzenia w sprawie materiałów niebezpiecznych (Hazardous Materials Regulation, HMR) dotyczących baterii litowych. Baterie i ogniwa litowe wysyłane samodzielnie lub ważące ponad 5 kilogramów w przypadku transportu w urządzeniach lub z urządzeniami muszą być oznaczone etykietą CAO (Cargo Aircraft Only) dla wszystkich rodzajów transportu. Inne zmiany obejmują zakaz transportu akumulatorów i ogniw litowych w samolotach pasażerskich oznaczonych jako cargo, a akumulatory i ogniwa litowe muszą ograniczać stan naładowania (SoC) do 30% w przypadku transportu samego w samolocie transportowym. To ostatnie postanowienie nie dotyczy baterii lub ogniw dostarczanych wewnątrz urządzeń lub wraz z nimi.

Obecnie istnieje również wyjątek dotyczący liczby baterii, które można dołączać do wyrobów medycznych. Spedytorzy mogą umieścić w urządzeniu maksymalnie dwie zamienne baterie lub ogniwa w przypadku wysyłki go jako ładunku samolotem pasażerskim po uzyskaniu zgody amerykańskiej Agencji ds. Rurociągów i Materiałów Niebezpiecznych (U.S. Pipeline and Hazardous Materials Administration, PHMSA). Baterie lub ogniwa powinny nadal spełniać wymagania dotyczące 30% SoC, chyba że spełniają określone wymagania.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!