Świat
article miniature

Budowa gigafabryki Northvolt w Niemczech ruszyła

Rozpoczęła się budowa nowej gigafabryki baterii Northvolt Drei w niemieckim Dithmarschen. Ten nowoczesny zakład, o łącznej pojemności produkcyjnej 60 GWh, ma za zadanie dostarczać baterie do miliona samochodów elektrycznych rocznie, z planem rozpoczęcia wysyłki pierwszych jednostek już w 2026 roku.

Northvolt oficjalnie rozpoczął budowę, na obszarze 110 ha,  gigafabryki Northvolt Drei w Heide, w regionie Dithmarschen w Niemczech. Jest to trzeci zakład tej firmy, po Northvolt Ett w szwedzkim Skellefteå i Northvolt Dwa w Gdańsku. Planuje się, że kompleks przemysłowy o maksymalnej rocznej zdolności produkcyjnej 60 GWh zatrudni około 3000 osób i będzie częścią sieci, w której fabrykach mają powstawać baterie o łącznej pojemności 170 GWh.

Uruchomienie produkcji w gigafabryce Northvolt Drei zaplanowana na 2026 roku, co stanowi niewielkie opóźnienie w stosunku do pierwotnych założeń, które przewidywały start w końcówce 2025 roku. Proces przygotowawczy, obejmujący uzyskanie niezbędnych pozwoleń oraz etapy planowania i projektowania, zajął dwa lata.

Produkcja, ale i recykling

W ramach swojej działalności Northvolt Drei nie ograniczy się tylko do produkcji akumulatorów. Planowane jest również uruchomienie zakładu recyklingu, wzorowanego na funkcjonującym już obiekcie przy fabryce Northvolt Ett w Szwecji. Celem jest efektywne wykorzystanie odpadów produkcyjnych oraz zapewnienie zrównoważonego obiegu materiałów dla zużytych akumulatorów z pojazdów elektrycznych, zgromadzonych na terenie Europy. 

Northvolt podkreśla, że baterie produkowane przez firmę charakteryzują się o 60-70% niższym śladem węglowym w porównaniu do tradycyjnych ogniw litowo-jonowych wytwarzanych w Azji. Ambicją firmy jest redukcja tego śladu do 10% wartości referencyjnej do roku 2030, przy jednoczesnym zapewnieniu, że co najmniej połowa surowców użytych do produkcji pochodzi z recyklingu. 

Gigafabryka w Niemczech będzie czerpać energię z odnawialnych źródeł, głównie z lokalnych farm wiatrowych, co wpisuje się w misję produkcji „najbardziej zielonych baterii na świecie”, przeznaczonych dla sektorów motoryzacyjnego, przemysłowego i energetycznego.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Europy

Kanclerz Niemiec, Olaf Scholz, podkreślił strategiczne znaczenie inwestycji dla Niemiec i całej Europy, dodając, że jest to krok w kierunku niezależności energetycznej i motoryzacyjnej kontynentu. 

Inwestycje takie jak Northvolt mają strategiczne znaczenie dla naszego kraju i Europy. Niemcy były, są i pozostaną krajem o silnej bazie produkcyjnej. A produkcja dobrych samochodów bez silników spalinowych będzie w dalszym ciągu kręgosłupem naszego sektora przemysłowego. Do tego potrzebujemy ogniw bateryjnych wyprodukowanych w Niemczech, wyprodukowanych w Europie. Jest to zatem dobra wiadomość dla całego naszego kraju, że tutaj, na północy, ogniwa bateryjne wytwarzane w sposób przyjazny dla klimatu będą w przyszłości produkowane dla miliona samochodów roczniepowiedział na otwarciu fabryki kanclerz Niemiec Olaf Scholz.

Northvolt, z zespołem liczącym ponad 6000 osób pracujących głównie w takich krajach jak Szwecja, Polska, Niemcy, Kanada i USA szybko zdobywa pozycję lidera na rynku producentów baterii. Z imponującym portfolio zamówień przekraczającym 50 mld EUR, firma współpracuje z czołowymi markami motoryzacyjnymi, w tym Volkswagen Group, BMW, Scania i Volvo Cars, tworząc ogniwa baterii na zamówienie, które spełniają najwyższe standardy wydajności i jakości.

Od 2020 roku, Northvolt rozpoczął dostarczanie ogniw bateryjnych z innowacyjnego centrum Northvolt Labs w Västerås w Szwecji, a od 2022 roku również z fabryki Northvolt Ett w Skellefteå. Dzięki temu, co tydzień, firma jest w stanie dostarczać dziesiątki tysięcy ogniw swoim klientom, nieustannie rozwijając swoje możliwości produkcyjne.