Czy giganci tech zrewolucjonizują branżę motoryzacyjną?
Przemysł motoryzacyjny, będący jednym z największych sektorów gospodarki, stoi obecnie na progu najbardziej znaczących zmian w swojej historii, w obliczu których nasuwa się pytanie: czy giganci technologiczni znajdą swoje miejsce w branży motoryzacyjnej, stając się nie tylko znaczącymi graczami na tym rynku, ale również rozpoczynając własną produkcję samochodów?
Rozwój rynku elektrycznych i autonomicznych pojazdów
Zgodnie z raportem IDTechEx „Electric Vehicles: Land, Sea, and Air 2024-2044”, samochody elektryczne szybko stają się normą na rynku. W 2023 roku ponad 23% nowo zarejestrowanych pojazdów stanowiły tzw. elektryki, włączając w to hybrydy, przy czym samochody na baterie zanotowały imponujący wzrost – aż 4,8-krotny w latach 2020-2023. Pojazdy autonomiczne na poziomie 2 już teraz są standardem, a na drogach zaczynają pojawiać się modele na poziomie 3. W coraz większym stopniu samochody te są definiowane przez oprogramowanie, które umożliwia aktualizacje przez sieć, wprowadzenie subskrypcji na nowe funkcje i otwiera nowe ścieżki generowania przychodów dla producentów OEM. Raport IDTechEx „Connected and Software-Defined Vehicles 2024-2034: Markets, Forecasts, Technologies” przewiduje, że do 2034 roku przychody z oprogramowania dla pojazdów zdefiniowanych programowo przekroczą 700 mld USD. Prognoza ta wskazuje na znaczący wpływ innowacji na przemysł motoryzacyjny, otwierając przed firmami z branży technologicznej nowe, ekscytujące możliwości na tym rynku.
Zmiany w przemyśle motoryzacyjnym
Tradycyjnie przemysł motoryzacyjny charakteryzował się powolną adaptacją, z długimi cyklami rozwoju i zależnością od dostawców z pierwszego i drugiego szczebla. Obecnie jednak obserwujemy znaczące zmiany. Tesla, wprowadzając na rynek duże ilości samochodów elektrycznych, nie tylko zaskoczyła wielu, ale również zrewolucjonizowała sposób, w jaki ludzie podchodzą do zakupu i posiadania pojazdów. Samochody można nabywać bezpośrednio przez internet, serwisowanie inicjować zdalnie za pomocą aplikacji, a aktualizacje oprogramowania realizować online. Jest to zdecydowana zmiana w porównaniu do tradycyjnego modelu, gdzie wszystkie te działania odbywały się w salonach samochodowych, często wiążąc się z dodatkowymi, wysokimi opłatami.
Partnerstwa i nowe możliwości
Odejście od tradycyjnych metod sprzedaży i serwisowania samochodów na rzecz bardziej zintegrowanych, cyfrowych i skoncentrowanych na kliencie rozwiązań otwiera nowe perspektywy dla innowacyjnych modeli biznesowych i strategii. Zmiany te tworzą szanse dla firm technologicznych, które mogą teraz odgrywać większą rolę w branży motoryzacyjnej. Jako przykład, w 2023 roku Hyundai i Amazon zainicjowali strategiczne partnerstwo, mające na celu sprzedaż pojazdów przez Amazon.com. Z kolei Honda rozpoczęła współpracę z Sony, której celem jest wykorzystanie doświadczenia japońskiego giganta w dziedzinie sztucznej inteligencji, rozrywki i rzeczywistości rozszerzonej do wprowadzenia innowacji w systemach nawigacyjnych, interfejsach użytkownika oraz zaawansowanych funkcjach wspomagających kierowcę w ich pojazdach. W kontekście postępującej elektryfikacji i zmniejszającej się roli silników spalinowych pojawia się pytanie, czy firmy technologiczne mogą poszerzyć swoje działania poza dostarczanie systemów infotainment dla producentów OEM, aż do samodzielnego projektowania i produkcji pojazdów.
Głównym wyzwaniem w integracji branż technologicznej i motoryzacyjnej jest różnica w ich specjalizacjach. Było to szczególnie widoczne w przypadku mniejszych startupów, które próbowały wkroczyć na rynek produkcji samochodów. Chociaż często dysponowały one zaawansowaną technologią, napotykały trudności w masowej produkcji pojazdów z zachowaniem wysokiej jakości. Mimo to, większe firmy technologiczne, dysponujące lepszym finansowaniem, mogą pokonać te bariery, tworząc odpowiednią infrastrukturę produkcyjną i zdobywając niezbędną wiedzę branżową. Przykładem jest Huawei, które współpracuje z kilkoma chińskimi producentami OEM nad rozwojem technologii samochodowych i produkcją jednostek napędowych dla pojazdów elektrycznych. Z kolei Foxconn, znany z produkcji iPhone'ów Apple'a, wszedł na rynek samochodów elektrycznych, dążąc do osiągnięcia 5% udziału w globalnym rynku EV w najbliższych latach. Pod koniec 2023 roku, chiński gigant technologiczny Xiaomi ujawnił swój pierwszy elektryczny model pojazdu, planując stać się jednym z pięciu największych światowych producentów samochodów. Dodatkowo trwają spekulacje dotyczące projektów motoryzacyjnych innych dużych graczy technologicznych, co sugeruje, że w najbliższych latach możemy być świadkami kolejnych innowacyjnych inicjatyw w tej branży.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!