Wiązki

Yazaki w Mikołowie: ostry spadek zamówień

Produkujący głównie na potrzeby Fiata i Maserati zakład odnotował spadek przychodów i to jeszcze przed pandemią. Kończy też produkcję wiązek dla Fiata 500, a to połowa obecnej produkcji!

Przychody Yazaki Automotive Product Poland w roku obrotowym kończącym się 31 marca 2020 spadły o 32%, z poziomu 249 142 mln PLN do 169 468 tys PLN. Spadek przychodów ze sprzedaży wynika ze zmniejszenia sprzedaży wiązek dla Maserati S.p.A oraz FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. (za pośrednictwem Yazaki Europe Limited Italia S.r.l.). Jednocześnie poziom kosztów działalności operacyjnej spadł o 33%, co w konsekwencji przełożyło się na niewielką poprawę wyniku finansowego w odniesieniu do poprzedniego okresu: wynik na sprzedaży wzrósł z 7 674 tys PLN do 8 434 tys PLN. Wynik netto za lata obrotowe zakończone w roku 2019 oraz 2020 to odpowiednio - 97 tys PLN oraz - 6 084 tys PLN. O ujemnym wyniki finansowym pomimo osiągnięcia pozytywnego wyniku na sprzedaży zadecydowały wysokie pozostałe koszty operacyjne oraz blisko 9 mln PLN ujemnych różnic kursowych.

  © tek.info.pl

Grupa Yazaki posiada obecnie 596 ośrodków badań i rozwoju, produkcji i sprzedaży oraz ponad 249,000 pracowników w 45 krajach i regionach na całym świecie. Obecnie ponad 80% producentów samochodów to klienci Yazaki, należą do nich między innymi: Toyota, Mercedes, Ford,BMW, Jaguar, Nissan, Fiat, Renault, Peugeot, Land Rover oraz Maserati. Yazaki Automotive Products Poland produkuje obecnie przede wszystkim wiązki elektryczne na potrzeby Maserati S.p.A. Do głównych odbiorców produktów Spółki (za pośrednictwem Yazaki Europe Limited Italia S.r.l.) w minionym roku należeli FCA Poland S.A., FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. oraz Maserati S.p.A. W polskim zakładzie wytwarzane były wiązki elektryczne m.in do następujących modeli samochodów: Fiat 500, Maserati Levante oraz Maserati Quattroporte.

Na dzień 31 marca 2020 roku firma wykazuje ujemne kapitały własne w kwocie - 111 555 tys PLN, w tym stratę netto za rok obrotowy zakończony 31 marca 2020 roku w kwocie 6.084 tys PLN. Skumulowana strata netto przekracza sumę kapitałów zapasowego i rezerwowego oraz połowę kapitału zakładowego, co zgodnie z art. 233 Kodeksu spółek handlowych powoduje konieczność zwołania Zgromadzenia Wspólników przez Zarząd celem podjęcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia Spółki. 

Zobowiązania spółki wynoszą 191 365 tys PLN (w tym aż 181 569 tys PLN to zobowiązania krótkoterminowe), podczas gdy całkowite aktywa to 79 809 tys PLN (w tym aktywa krótkoterminowe to 64 180 tys PLN): to bardzo niepokojąca relacja. Jednak, sytuację ratują dwie kwestie: większość (154 050 tys PLN) zobowiązań krótkoterminowych to zobowiązania wobec innych spółek grupy Yazaki, tak więc wierzyciele nie będą dochodzić spłaty w ‘trybie pilnym’. Ponadto, jak zapewnia sama spółka, wobec słabości kapitałów własnych podstawowym źródłem finansowania działalności operacyjnej są pożyczka grupowa oraz mechanizm ‘cash pool’, którego Spółka jest uczestnikiem od 2013 roku.

Pandemia na horyzoncie

Z powodu braku zamówień klientów z branży motoryzacyjnej pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na spółkę w ciągu ostatnich dziesięciu dni marca 2020 roku. Zamówienia klientów w kwietniu i maju 2020 roku były bardzo niskie, a łączna wartość produkcji nie przekraczała 6% budżetowanego poziomu produkcji z powodu zamknięcia prawie wszystkich zakładów motoryzacyjnych w całej Europie. Po ponownym otwarciu fabryk samochodów w Europie, produkcja w Spółce została częściowo wznowiona w drugiej połowie czerwca 2020 roku. Biorąc jednak pod uwagę wczesny etap sytuacji pokryzysowej, zamówienia od producentów samochodów są niestabilne i zmniejszone w porównaniu z wielkościami produkowanymi w poprzednim roku. Zarząd Spółki przewiduje, że pandemia COVID-19 doprowadzi do potencjalnych zakłóceń operacyjnych i finansowych w roku obrotowym 2020/2021:  

1. Wyniki finansowe - brak produkcji w kwietniu oraz w prawie całym maju i czerwcu 2020 roku będzie wywierać presję na wyniki finansowe Spółki w roku obrotowym 2020/2021. Jednostka prognozuje, że w nadchodzącym roku sprzedaż najprawdopodobniej spadnie. Oczekuje się, że poziom zamówień nie wróci do poziomu sprzed kryzysu. Jednak niezależnie od potencjalnego spadku wielkości produkcji, marża na sprzedaży jest gwarantowana przez Politykę Cen Transferowych Yazaki, zapewniając trzy procent marży operacyjnej na zatwierdzonych kosztach budżetowych. 

2. Płynność finansowa - powyższe mogłoby mieć wpływ na płynność Spółki, jednakże Zarząd nie przewiduje problemów z płynnością, a założenie to opiera się na uczestnictwie w grupowym cashpool. W celu zapewnienia niezakłóconego funkcjonowania firmy, Yazaki Corporation przekazała pismo potwierdzające, że polska spółka otrzyma niezbędne wsparcie finansowe w celu wypełnienia swoich zobowiązań finansowych w przypadku trudności finansowych. Jedynie w przypadku dalszego, większego niż oczekiwano spadku sprzedaży, istnieje ryzyko przejściowych problemów z płynnością. 

3. Należności i zobowiązania – zdecydowana większość przychodów wynika z transakcji z jednostkami powiązanymi, dlatego Spółka nie przewiduje trudności w ściąganiu należności od klientów. Spółka reguluje wszystkie swoje zobowiązania w ustalonych terminach i nie występują problemy w regulowaniu zobowiązań wobec dostawców. 

4. Łańcuch dostaw - opóźnienia w dostawach, które wystąpiły w czasie pandemii, wynikały ze zmniejszonych mocy produkcyjnych dostawców oraz wydłużenia czasu dostaw w rezultacie zaostrzenia wymagań sanitarnych na przejściach granicznych. Jednak nic nie wskazuje na istotne problemy z dostawami materiałów i zamawianych przez Spółkę dostaw. Ponadto na poziomie Grupy omawia się możliwe alternatywne kanały dostaw, aby zapewnić nieprzerwane dostawy materiałów. Obecnie Spółka nie odnotowuje żadnych opóźnień w dostawach.

Koniec produkcji dla Fiata 500

Jako, że dla Grupy Yazaki, kontynuowanie działalności w niezmienionym kształcie utrudniało osiąganie pozytywnych wyników, zdecydowano się na negocjacje z klientem – Fiat Chrysler Automobiles (FCA) – w sprawie trwałego zaprzestania produkcji wiązek do Fiata 500. Co więcej, biorąc pod uwagę fakt, iż od wprowadzenia tego modelu do produkcji upłynęło już 11 lat oraz ze względu na pandemię COVID-19 przewiduje sie znaczący wzrost konkurencji w segmencie A, a w konsekwencji, spodziewany jest spadek wielkości produkcji Fiata 500. Dla Grupy Yazaki, zmniejszenie wolumenu spowodowałby spadek produktywności i wskaźników wykorzystania majątku trwałego oraz pogłębienie straty. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Grupa Yazaki po zakończonych w lipcu 2020 roku negocjacjach z FCA, zdecydowała o zakończeniu produkcji wiązek do Fiata 500. 

W rezultacie podjętej decyzji, Spółka rozpoczęła proces restrukturyzacji, którego koszty szacowane są na poziomie 31.100 tys. zł. Powyższa kwota obejmuje głównie koszty odpraw dla pracowników w kwocie około 22.890 tys. zł (w tym 21.121 tys. zł wypłaconych do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego), które wypłacone zostaną zgodnie z porozumieniem ze Związkami Zawodowymi dotyczącego zwolnień grupowych zawartego 17 lipca 2020 roku. Ponadto koszty restrukturyzacji obejmują również stratę na sprzedaży aktywów związanych z projektem Fiat 500 w kwocie około 3.055 tys. zł. Jednocześnie Spółka oczekuje, że całość kosztów restrukturyzacji zostanie pokryta przez jedynego udziałowca, tj. Grupę Yazaki.