Polska

Sharp musiał dofinansować polski zakład kwotą 163 mln PLN

934 mln PLN: o taką kwotę w ostatnim roku zmniejszyła się skala działalności zakładu Sharp (ex.UMC) w podtoruńskim Ostaszewie.

Artykuł stanowi omówienie sprawozdań finansowych Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z o.o., działającego wcześniej jako UMC Poland Sp. z o.o., za rok obrotowy, kończący się 31 marca 2021.

Zakład Sharp w Ostaszewie pod Toruniem powstał jeszcze w roku 2006 i na przestrzeni lat kilkakrotnie zmieniał właściciela. Od listopada 2020, po odkupieniu od firmy UMC, zakład powrócił do starej nazwy Sharp.

Działalność Sharp obejmuje głównie produkcję i sprzedaż telewizorów LCD oraz - w zwiększającym się zakresie - handel wyrobami audio, małego sprzętu AGD oraz oczyszczaczy powietrza na terenie Europy. W ostatnim roku obrotowym przychody spółki gwałtownie spadły z 2 049 mln PLN do 1 115 mln PLN, a więc o około 45%. Odpowiedzialny jest za to drastyczny spadek sprzedaży TV i usług związanych z ich wytwarzaniem (patrz ramka obok), z 1 798 mln PLN do 840 tys PLN. Pozostała część działalności spółki, tj. handel artykułami RTV, pozostał na zbliżonym poziomie i wzrósł z 251 mln PLN do 275 mln PLN. Około 90% sprzedaży kierowane jest na eksport. Jak czytamy w komentarzu spółki: ‘Główną przyczyną tego spadku jest pogarszająca się koniunktura rynku, wzrost cen usług transportowych, mocna konkurencja na rynku elektroniki użytkowej, problemy z nabyciem odpowiedniego materiału w konkurencyjnej cenie oraz ostatecznie światowa pandemia COVID’.

Zakład generuje też bardzo wysokie straty: wynik operacyjny w ubiegłym roku obrotowym wyniósł -199,2 mln PLN, w ostatnim okresie spółka wygenerowała kolejną stratę w wysokości -27,6 mln PLN. Odpowiednie wartości wyniku netto to -256,6 mln PLN oraz -74,4 mln PLN. To bardzo wysokie kwoty i koncern musiał podjąć odpowiednie kroki, których odzwierciedlenie znajdujemy w sprawozdaniu zarządu: ‘W związku z faktem, że Spółka w poprzednim okresie sprawozdawczym osiągnęła znaczną stratę, dodatkowo, wynik bieżącego roku finansowego pogłębił tę stratę, właściciele spółki pojęli decyzję o podniesieniu kapitału podstawowego i dopłacie do kapitału rezerwowego. Na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 23.06.2020 r. podwyższono kapitał podstawowy Spółki do poziomu 268.9 mln PLN [tj. o 65.9 mln PLN][…] Natomiast na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 22.03.2021 r. postanowiono o wniesieniu dopłaty do kapitału spółki w wysokości 97 mln PLN. Drugim podstawowym źródłem finansowania Spółki są pożyczki długoterminowe udzielone spółce przez Sharp  International Finance na kwotę 391,5 mln PLN, co stanowi 41% ogółu źródeł finansowania.

Spółka w październiku 2020 r. otworzyła oddział we Włoszech pod nazwą Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z o.o. Oddział w Mediolanie (Włochy), którego zadaniem jest aktywne wspieranie sprzedaży. Spółka posiada też 100% udziałów w podobnych spółkach działających na Słowacji, we Francji, Portugalii oraz Niemczech. 

Zarząd firmy w pełni docenia trudności rynkowe, czemu daje wyraz w ocenie sytuacji oraz planach na przyszłość: 'Pomimo, iż sytuacja oraz otoczenie ekonomiczne w których znajduje się spółka są bardzo trudne obecna kadra zarządzająca ma bardzo ambitne plany odnośnie sprzedaży i znacznego poprawienia wyników spółki. […] Zmiany w firmie zostały skoncentrowane na lepszym dostosowaniu produktów do potrzeb europejskich klientów, sprawniejszej komunikacji i większej elastyczności organizacji, która umożliwi dynamiczne reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe oraz na poszerzeniu oferowanego wachlarza asortymentowego.  W efekcie tych działań Spółka planuje osiągnąć sprzedaż na poziomie około 1,3 MLD PLN w następnym okresie finansowym. […]. W nadchodzącym roku finansowym, realizując globalną strategię korporacji Sharp, Spółka zamierza skoncentrować się na wprowadzeniu, obok dotychczasowym modeli TV, również nowych modeli TV, poszerzeniu asortymentu proponowanych towarów, rozszerzeniu współpracy z firmą Sharp i Foxconn oraz rozszerzeniu działań promocyjno-marketingowych na terenie całej Europy'.