Wróć

Autonomiczne pociągi przyszłością kolejnictwa w Polsce?

Według analityków rynek kolei autonomicznej będzie wzrastał w tempie 8% rocznie. Za tymi prognozami stoi coraz większe zapotrzebowanie na bezpieczeństwo, ochronę i wysoką jakość usług przewozowych.
Opublikowano: 2021-11-25

,Pociągi autonomiczne są eksploatowane bez udziału człowieka. Ich automatyzacja pozwala na zwiększenie wydajności wszystkich procesów związanych z transportem, w tym stworzenie bardziej ekonomicznych i obojętnych środowiskowo rozwiązań. Z tego względu coraz więcej państw decyduje się na wprowadzanie w kolejnictwie rozwiązań autonomicznych. Można przypuszczać, że na przestrzeni kilku lat rynek znacząco się rozwinie ze względu na komfort, bezpieczeństwo, elastyczność takich rozwiązań oraz ich korzyści dla środowiska, a pociągi autonomiczne będą sprzyjać mobilności ludzi i towarów, a także kreatywności w pracach nad kolejnymi innowacjami' – twierdzi Paweł Przyżycki, Członek Zarządu, Dyrektor Zarządzający Linii Biznesowej MLS – Thales Polska.

Pociągi są najbezpieczniejszym i najbardziej efektywnym środkiem transportu. Ich autonomiczne wersje są wyposażone w zaawansowane rozwiązania obejmujące systemy nawigacji, kamery i pokładowe systemy komputerowe, zastępujące pracę wcześniej wykonywaną przez człowieka. Dzięki integracji danych i sztucznej inteligencji rozwiązania autonomiczne zwiększą bezpieczeństwo, punktualność i elastyczność usług, jednocześnie pozytywnie wpływając na środowisko. Zaawansowana technologia cyfrowa jest już obecna w niemal każdym obszarze działalności kolejowej.

Doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszymi światowymi trendami w branży, rozwiązaniami technologicznymi, rozwojem systemów transportowych czy infrastruktury kolejowej były 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, które odbyły się pod koniec września w Gdańsku. Na targach pojawiło się blisko 500 wystawców z 20 krajów. 

Wśród wystawców była firma Thales Polska, która odegrała ważną rolę w rozbudowie polskiej sieci kolejowej. Firma dostarcza zaawansowane technologicznie rozwiązania dla transportu, wojska i obronności, tożsamości cyfrowej i cyberbezpieczeństwa, a także lotnictwa i kosmonautyki. Od kilku lat firma zajmuje się wdrażaniem najnowszych technologii sygnalizacji kolejowej. Pierwszym dużym projektem był Poznański Węzeł Kolejowy. Zaprojektowany przez Thales system ETCS (European Train Control System) poziom I, obsługuje 225 km linii CMK pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem, natomiast ETCS poziom 2 linię na trasie E65 między Warszawą a Gdańskiem, co pozwoliło pociągom przyspieszać do 200 km/h. Modernizacje miały miejsce również na trasie E20 oraz między Warszawą a kilkoma innymi miastami, takimi jak Łódź, Radom i Białystok, a także na linii E30 na trasie Katowice-Kraków-Rzeszów. Z systemów i urządzeń oferowanych przez Thales korzysta również Instytut Kolejnictwa.

Źródło: infowire.pl

https://pbtechnik.com.pl/pl/produkty/wyposazenie-produkcji/stacje-naprawcze
https://pbtechnik.com.pl/pl/produkty/wyposazenie-produkcji/stacje-naprawcze