Polska

Warszawska Fabryka Elektryków rozpoczyna produkcję elektrycznej Osy

Produkcja skutera M50e, nawiązującego stylistyką do Osy, rozpocznie się w Warszawie przed sezonem letnim 2024 roku.

© jednoslad.pl / WFE

Z perspektywy czasu trzeba przyznać, że projekt skutera Osa autorstwa Krzysztofa Bruna, Jerzego Jankowskiego i Tadeusza Mathii jest ponadczasowy i wciąż budzi zainteresowanie przechodniów. Montaż próbnej serii skuterów Osa M50 Warszawska Fabryka Motocykli rozpoczęła w drugiej połowie lutego 1959 roku, zaś pierwsze skutery pojawiły się w sklepach w lipcu lub w sierpniu. W trzecim kwartale tego roku ruszyła produkcja seryjna. W 1962 roku pojawił się nowy model Osy, M52, który był wyposażony w większy silnik 175 cm³ o wymuszonym dmuchawą chłodzeniu. Decyzją władz w 1965 roku Warszawską Fabrykę Motocykli połączono z innym przedsiębiorstwem, a produkcję skuterów zakończono.

Markę OSA wskrzesza Warszawska Fabryka Elektryków, za którą stoi Piotr Krzyczkowski, twórca elektrycznego motocykla Falectra, który został częściowo sprzedany producentowi ogniw bateryjnych.

Współczesna, elektryczna Osa, czyli model M50e będzie składany ręcznie, dzięki czemu firma zaoferuje nabywcom ogromne możliwości personalizacji wyglądu: od wyboru koloru po indywidualne elementy wykończenia skutera (za dodatkową opłatą, klienci będą mogli zastrzec wygląd skutera, gwarantując sobie jego niepowtarzalność). Niestety konsekwencją ręcznej produkcji będzie dość wysoka cena: producent co prawda nie ujawnił cen, zapewnił jedynie, że WFE M50e będzie tańszy od elektrycznego skutera Vespa model Elettrica, a ten w wersji rozpędzającej się do 45 km/h kosztuje 34,5 tys. PLN.

© elektrowoz.pl

Osa Warszawskiej Fabryki Elektryków otrzymała elektryczny silnik o mocy 4,1 KM, który może się rozpędzić do 45 km/h (może być więc użytkowana z prawem jazdy kategorii AM). Zasięg w zależności od pojemności baterii ma wynieść 75 lub 150 km. WFE M50e może mieć może mieć wymienialną baterię o pojemności 1,92 kWh (40 Ah) lub większą, stałą, o pojemności 3,74 kWh (78 Ah). Baterie są produkowane przez LG Chem, a czas jej ładowania wynosi od 4 do 8 godzin. Silnik, licznik, oświetlenie, hamulce wytwarzane są natomiast w Chinach. W zależności od pojemności baterii, Osa waży 85 lub 95 kg.

Jak zapowiada Piotr Krzyczkowski, wkrótce rozpocznie się proces przedsprzedaży oraz homologacji, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów jeszcze przed sezonem letnim 2024

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!