Polska

Ranking krajów produkujących najwięcej kobaltu na świecie - infografika

Zapotrzebowanie na kobalt, niezbędny składnik układów chemicznych w bateriach litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych, do 2030 roku wzrośnie niemal dwukrotnie.

Największym dostawcą kobaltu jest Demokratyczna Republika Konga (DRK), która w 2022 roku odpowiadała za 73% jego globalnej produkcji. Jednak według Cobalt Institute, dominacja DRK w tej dziedzinie spadnie w 2030 roku do 57%. Stanie się tak dlatego, że wytwarzanie tego pierwiastka, jako produktu ubocznego z szybko rozwijającego się przemysłu niklowego, znacznie przyspieszyła Indonezja. W 2022 roku została ona drugim co do wielkości (5%) światowym producentem kobaltu (wzrost do 9,5 tys. ton, w porównaniu do 2,7 tys. ton w 2021 roku), wyprzedzając Australię i Filipiny. Szacuje się, że Indonezja do 2030 roku zwiększy swoją produkcję nawet dziesięciokrotnie. 

W 2022 roku globalna produkcja kobaltu wyniosła prawie 198 tys. ton, z czego niemal 145 tys. ton pochodziło z Demokratycznej Republiki Konga. Ceny tego pierwiastka spadły w 2023 roku o prawie 30% do 13,9 USD za funt, co poważnie wpłynęło na państwo w Afryce. Niekorzystnie na perspektywy wytwarzania pierwiastka w tym kraju mogą wpłynąć wysiłki producentów zmierzające do ograniczenia stosowania kobaltu w bateriach, spowodowane częściowo obawami o łamanie praw człowieka podczas jego rzemieślniczego wydobycia w kopalniach Konga. W orzeczeniu wydanym w 2021 roku przez sąd federalny w Waszyngtonie, spółki macierzyste Google Alphabet, Apple, Dell, Microsoft i Tesla zostały jednak zwolnione z pozwu zbiorowego dotyczącego ich odpowiedzialności za domniemaną pracę dzieci w kongijskich kopalniach kobaltu.

Konsumentem kobaltu jest przede wszystkim przemysł pojazdów elektrycznych, obejmujący około 40% całkowitego popytu. Wykładniczy wzrost tego sektora spowoduje do 2030 roku podwojenie globalnego zapotrzebowania na ten pierwiastek, nawet do 388 tys. ton. 

Pomimo prób zastąpienia kobaltu innym pierwiastkiem w zastosowaniach akumulatorowych, pozostanie on w najbliższej przyszłości wciąż istotnym surowcem dla całego łańcucha dostaw.

Źródło: Elements Visual Capitalist