Polska

Nowe platformy bojowe dla Sił Zbrojnych RP

Spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej podpisały z Agencją Uzbrojenia umowy na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych i dwie umowy ramowe na dostawę Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty oraz Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego.

Pierwsza umowa podpisana 14 sierpnia br. przez konsorcjum PGZ i Rosomak S.A. dotyczy dostaw około 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld PLN brutto. 

Druga umowa ramowa podpisana przez konsorcjum PGZ S.A. i Huta Stalowa Wola S.A. poskutkuje dostawą kilkuset nowoczesnych Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty w różnych konfiguracjach w tym z zastosowaniem krajowej wieży bezzałogowej ZSSW. Obok samych pojazdów przewiduje się również dostawy pakietu logistycznego i szkoleniowego. Podstawą prowadzonych prac będzie podwozie Kraba, a szczegóły dotyczące konfiguracji zostaną ustalone w ramach umów wykonawczych. 

Kolejna umowa ramowa podpisana przez Polską Grupę Zbrojeniową S.A. dotyczy prac rozwojowych nad nowym Kołowym Transporterem Opancerzonym (NKTO) ze Zdalnie Sterowanym Modułem Uzbrojenia (ZSMU). W przypadku pozytywnego zakończenia prac rozwojowych umowa przewiduje udzielenie zamówienia na dostawę do niespełna tysiąca egz. NKTO wyposażonych w ZSMU w latach 2028-2035.

Cieszę się, że dzięki nowym zamówieniom kierowanym przez resort obrony do polskiego przemysłu, wpisujemy się w proces wzmacniania potencjału obronnego Rzeczpospolitej. Z jednej strony dostarczamy nowoczesny sprzęt, a z drugiej równolegle pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, których potrzebują żołnierze. Mamy szerokie doświadczenie opracowywania projektów zupełnie od podstaw i wszelkie kompetencje do tego, aby sprawnie tworzyć nowe platformy bojowe i rozszerzać portfolio produktowe Grupy — powiedział Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.

Lekki Pojazd Rozpoznawczy 4×4 jest polonizacją koreańskiej rodziny pojazdów KLTV produkcji KIA. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak S.A. planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP. Jednym z priorytetów, podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak, jest maksymalne dostosowanie konstrukcji w oparciu o uwagi użytkowników pojazdów.

Pojazd LPR 4×4 został stworzony z myślą o pracy w ciężkich warunkach. Wóz wyposażony jest w opancerzenie stanowiące ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 225 KM oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Pojazd wyposażony jest także we wszystkie atrybuty typowe dla wojskowej maszyny wysokiej mobilności: system centralnego pompowania kół oraz system runflat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. LPR będzie wyposażony w obrotnicę na dachu umożliwiającą zamiennie montaż karabinu kal. 12,7 mm, 7,62 mm lub granatnika 40 mm. Dopuszczalna masa pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy WARAN 4×4.

Głównym zadaniem Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty będzie rażenie celów opancerzonych i nieopancerzonych, obezwładnianie i niszczenie odkrytych środków ogniowych, siły żywej oraz schronów i umocnień polowych w bezpośredniej styczności z przeciwnikiem. Pojazd umożliwi transport trzyosobowej załogi i 8 żołnierzy desantu oraz zapewni wsparcie ogniowe transportowanej drużynie w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Przeznaczony do współdziałania z pododdziałami wojsk pancernych CBWP będzie odznaczał się wysokim poziomem ochrony balistycznej i przeciwminowej, a także możliwościom trakcyjnym.

Nowy Kołowy Transporter Opancerzony ma być kolejnym obok NBPWP Borsuk krajowym produktem, zaprojektowanym od podstaw na bazie doświadczenia i kompetencji polskich inżynierów. Aktualnie trwają przygotowania do negocjacji z zamawiającym umowy wykonawczej w przedmiocie opracowania pojazdu, do którego prawa pozostaną w Polsce, a ograniczenia licencyjne zostaną zredukowane do niezbędnego minimum. Działanie ma na celu między innymi swobodne zarządzanie konfiguracją wozów oraz niezależny rozwój polskich wersji specjalistycznych. W związku z powyższym, nie przewiduje się na obecnym etapie wspólnego projektowania NKTO z partnerami zagranicznymi. PGZ dopuszcza taką możliwość na etapie prac nad konkretnymi podzespołami.

Źródło: grupapgz.pl