Polska

CATL wprowadza na rynek super szybko ładującą się baterię

Do końca tego roku chiński CATL uruchomi masową produkcję ulepszonego akumulatora litowo jonowego LFP 4C do pojazdów elektrycznych, który po 10-minutowym podłączeniu do ładowarki zapewni zasięg 400 km, a po pełnym ładowaniu ponad 700 km.

Nowa bateria Shenxing chińskiej firmy CATL już po 10 minutach ładowania pozwoli przejechać dystans 400 km, a po pełnym naładowaniu aż 700 km.

Ogniwa litowo-jonowe LFP są tanie, bezpieczne (mniej podatne na zapłon) i wolniej się zużywają. Mają jednak niezbyt dużą pojemność, w związku z czym zasilane nimi samochody elektryczne więcej ważą, albo mogą przejechać krótszy dystans niż pojazdy benzynowe. Chiński producent opracował baterię, w której wykorzystał technologię superelektronicznej katody sieciowej i w pełni nanokrystalizowany materiał katody LFP, aby stworzyć superelektroniczną sieć ułatwiającą ekstrakcję jonów litu i szybką reakcję na sygnały ładowania. Nowa bateria o nazwie Shenxing pozwoli przejechać 400 km, po zaledwie 10 minutach ładowania. Oczywiście w idealnych warunkach, bo na szybkość ładowania ma wpływ np. temperatura otoczenia.

CATL wyjaśnia, że zastosował w nowej baterii wiele innowacji w zakresie materiałów oraz budowy katody, anody, separatora, a także składu elektrolitu, co pozwoliło przezwyciężyć ograniczenia technologii LFP. Wśród tych innowacji są takie elementy jak elektrolit o mniejszej lepkości i większej przewodności oraz wielowarstwowa katoda ze zmodyfikowanym grafitem, który przyspiesza przewodzenie prądu. 

Chiński producent wykorzystał technologię kontroli temperatury ogniw na platformach systemowych, dzięki czemu ogniwa szybko się nagrzewają do optymalnego zakresu temperatur roboczych, umożliwiając ładowanie od 0 do 80% w zaledwie 30 minut w temperaturze nawet do -10°C. W temperaturze pokojowej Shenxing może naładować się do 80% w 10 minut. Pozwala na to zupełnie nowa formuła elektrolitu nadprzewodzącego, gdzie ulepszona ultracienka warstwa SEI zmniejsza opór ruchu jonów litu i skraca średnią odległość transmisji. Pionierska technologia grupowania, w oparciu o integrację wewnętrznej belki poprzecznej i płyt końcowych w technologii CTP 3.0 umożliwia w pełni naładowanej baterii Shenxing osiągnięcie zasięgu ponad 700 km. 

— Przyszłość technologii akumulatorów do pojazdów elektrycznych musi pozostać niezachwianie zakotwiczona na globalnej granicy technologicznej oraz korzyściach ekonomicznych. W miarę jak zwiększa się liczba konsumentów pojazdów elektrycznych, powinniśmy sprawić, by zaawansowana technologia była dostępna dla wszystkich — powiedział dr Wu Kai, główny naukowiec CATL.

Masowa produkcja baterii rozpocznie się jeszcze w tym roku, a pojazdy elektryczne wyposażone w Shenxing będą dostępne na rynku w 1Q przyszłego roku.

Źródło: wnp.pl; catl.com

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!