Polska

Rail-Mil uruchomiła zautomatyzowaną linię do produkcji eurobalis

Po 5 latach przygotowań i poniesionych kosztów w wysokości 5 mln PLN, spółka Rail-Mil z grupy Kombud uruchomiła zrobotyzowaną produkcję eurobalis zgodnych z systemem ETCS i zamierza wejść z nimi na rynki europejskie i światowe.

© Rail-Mil

Balisy to urządzenia do transmisji danych, które są zamontowane bezpośrednio w torze i przekazują do kabiny maszynisty informacje niezbędne przy prowadzeniu pociągu. Zastępują lub uzupełniają tradycyjnie stosowane sygnalizatory i wskaźniki, co pozwala podnieść zarówno bezpieczeństwo, jak i prędkość prowadzenia pociągów. To niezbędny element europejskiego systemu sterowania ETCS, który budowany jest na całej europejskiej sieci TEN-T, w tym w Polsce. 

Montowane na stałe Eurobalisy ETCS mogą być pozbawione zasilania. Transmisja danych odbywa się jednokierunkowo z balisy do lokomotywy, a energia pochodzi z sygnału nadanego przez lokomotywę. Czas uruchomienia urządzeń wynosi poniżej 150 mikrosekund, co oznacza, że mogą przesłać telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet 500 km/h. Balisa jest programowalna i w przypadku urządzenia Rail-Mil, odbywa się to bezprzewodowo, za pomocą zbliżeniowego konfiguratora i wyposażonego w unikalny klucz szyfrujący komputera, co wyklucza włamanie do systemu.

Zaprojektowany przez przez polskich inżynierów układ elektroniczny, montowany jest w nowym zakładzie zlokalizowanym na południu Warszawy. Precyzyjne roboty wkładają go do specjalnej obudowy zalewanej potem żywicą dwuskładnikową. Na koniec następuje czterostopniowa kontrola jakości, ponieważ urządzenie powinno działać przez 30 lat w każdych warunkach atmosferycznych i temperaturze od minus 40 do plus 70 st. Celsjusza.

Produkowane są dwa typy eurobalis - przełączalna (Q7-BL-TR) i stała (Q7-BL-FX) - przystosowane do obsługi kolei, Kolei Dużych Prędkości i Metra. Unikalna funkcja elektronicznego blokowania balis umożliwia zabudowę w stanie zablokowanym (niewidocznym dla pociągu), dzieki czemu nie trzeba stosować osłaniających ekranów w trakcie instalacji systemu. 

Zdolność produkcyjna nowej i w pełni zautomatyzowanej linii w zakładzie Rail-Mil to 70 urządzeń dziennie i 17 tysięcy rocznie, tylko podczas jednej, ośmiogodzinnej zmiany. Produkcja całodobowa mogłaby potroić te liczby. Pierwszych 300 Eurobalis zostało zainstalowanych w tunelach warszawskiego Metra. 

Zauważyliśmy, że na rynku, nie tylko europejskim, istnieje nisza dla dostawców urządzeń elektronicznych wymagających skomplikowanych procedur kolejowej certyfikacji. Upatrujemy tutaj szansy eksportowej, ponieważ dzięki zasadom interoperacyjności podzespoły ETCS mają taką samą specyfikację we wszystkich krajach Unii. Ponadto, wiele krajów spoza Europy przyjmuje europejskie standardy i również interesuje się naszymi urządzeniami. W szczególności balisy są niezbędne dla wszystkich projektów kolejowych dużych prędkości — powiedziała Anna Szczygielska, członek zarządu Kombud Group w artykule opublikowanym na portalu rynek-kolejowy.pl. 

W sierpniu ubiegłego roku spółki wchodzące w skład grupy Rail-Mil połączyły się z Zakładami Automatyki Kombud w celu prowadzenia wspólnych prac badawczo-rozwojowych oraz zwiększenia potencjału zarówno produkcyjnego i rynkowego, jak i technologicznego i kapitałowego. Umożliwi to rozwój w nowych obszarach, zarówno poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS, działalność eksportową jak i możliwe akwizycje. Jest o co walczyć, ponieważ wartość globalnego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym ma - według szacunków - wzrosnąć do 2028 roku aż do 13 mld USD.

Źródło: rynek-kolejowy.pl

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!