Polska

Strategia rozwoju VIGO System na lata 2021-2026

100 mln PLN obrotu już w roku 2023 - taki cel przyświeca nowej strategii Vigo System. Potrzebna każda złotówka, czyli zero dywidendy do roku 2026.

Rozwój portfolio produktów i kierunki badań R&D

Generalnym założeniem strategii jest kontynuacja wzrostu na globalnym rynku fotoniki, w tym wspieranie rozwoju segmentów rynku w których spółka jest obecna oraz poszerzenie zakresu działalności o nowe obszary. W szczególności Vigo System identyfikuje 6 następujących kierunków prac w perspektywie do roku 2026

1) Eksplorację rynku detektorów MCT (HgCdTe), w tym ekspansję (geograficzną, segmentową) w obszarach rynku nieobjętych regulacjami wyłączającymi stosowanie rtęci i kadmu w detektorach,

2) Rozwój technologii detektorów i modułów podczerwieni z materiałów powstałych na bazie związków z III i V grupy układu okresowego pierwiastków, zgodnych ze wspólnotową dyrektywą Restriction of Hazardous Substances (RoHS),

3) Rozwój epitaksji materiałów półprzewodnikowych III-V oraz produkcji źródeł bliskiej podczerwieni (laserów VCSEL),

4) Rozwój technologii źródeł podczerwieni,

5) Rozwój technologii systemów optoelektronicznych i fotonicznych układów scalonych dla średniej oraz krótkiej podczerwieni,

6) Rozwój technologii matryc detektorów podczerwieni.

Realizacja Strategii VIGO 2026 podzielona jest na II etapy. W I etapie, obejmującym lata 2021-2023 Vigo System zamierza się koncentrować na:

1) Kontynuacji rozpoczętych projektów rozwojowych, w tym technologii fotonicznych układów scalonych, detektorów z materiałów III-V, epitaksji materiałów półprzewodnikowych, technologii źródeł podczerwieni,

2) Rozwoju bazy technologicznej i technicznej, wspólnych dla kluczowych inicjatyw pro wzrostowych poprzez inwestycje w R&D oraz uniwersalną infrastrukturę,

3) Dokonaniu, m.in. w oparciu o efekty projektów R&D, analizę sytuacji rynkowej, wyboru najbardziej perspektywicznych i najlepiej rokujących inicjatyw wzrostowych, oraz przygotowanie planu inwestycyjnego niezbędnego dla ich realizacji

W II etapie Spółka będzie koncentrować się na wdrożeniu najbardziej perspektywicznych inicjatyw wzrostowych.

Ponadto spółka zamierza kontynuować ekspansję na nowe rynki geograficzne i produktowe, w tym inwestować w rozwój własnych struktur sprzedaży na kluczowych rynkach. 

Wyniki finansowe

Ambicją spółki jest utrzymanie tempa wzrostu przychodów na poziomie 20-30% rocznie oraz wysokiej rentowności podstawowej działalności operacyjnej, w tym marży brutto na sprzedaży powyżej 60% oraz rentowności EBITDA powyżej 40%.

Potencjał wzrostu przychodów ze sprzedaży oraz EBITDA spółki w okresie 2021-2023 szacowany jest odpowiednio na:

1) 67 mln zł przychodów i 29,5 mln zł EBITDA w 2021 r,

2) 80 mln zł przychodów i 33,5 mln zł EBITDA w 2022 r.

3) 100 mln zł przychodów i 40 mln zł EBITDA w 2023 r.

Dla osiągnięcia celów strategicznych spółka planuje, w okresie 2021-2023, inwestycje w badania i rozwój oraz infrastrukturę techniczną w wysokości 30-40 mln zł rocznie, finansowane ze środków własnych oraz dofinansowania publicznego do prac badawczo-rozwojowych.

Mając na uwadze potrzeby inwestycyjne wynikające z realizacji przyjętej strategii zarząd podjął decyzję o zmianie polityki dywidendowej, która zakłada rekomendowanie przez zarząd walnemu zgromadzeniu spółki niewypłacanie dywidendy w okresie realizacji strategii oraz inwestowanie wypracowanych zysków w przyspieszenie rozwoju spółki.