Polska

Lewitujące pociągi Nevomo po pierwszych testach w Brukseli

Nevomo, polska spółka opracowująca innowacyjną, szybką kolej magnetyczną, przeprowadziła udane testy potwierdzające możliwość lewitacji pociągów na istniejącej infrastrukturze kolejowej.

Wagon towarowy i pasażerski © Nevomo

Nevomo, europejska firma z obszaru nowych technologii o polskich korzeniach i twórca innowacyjnej, inspirowanej hyperloopem technologii MagRail, zaprezentowała rozwiązanie, które może być punktem zwrotnym dla branży kolejowej. Pomyślnie przeprowadzone testy dowiodły, że pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych

Testy MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia. Na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie, w województwie podkarpackim, pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym. Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund. Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h, znacznie skracając czas podróży. 

— Dzień 5 września to przełomowy moment w rozwoju Nevomo. Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu — powiedział Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo. 

Lewitacja pociągu już przy prędkości 70 km/h © Nevomo

Po 3,5 roku badań i testów, Nevomo wykazało, że możliwe jest zmodernizowanie istniejącej infrastruktury kolejowej za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej, łącząc w ten sposób niezawodność tradycyjnych systemów kolejowych z potencjałem innowacyjnych technologii, takich jak Maglev i hyperloop. 

— Udane testy są wynikiem ciężkiej pracy, wiedzy i zaangażowania dziesiątek naszych inżynierów i ekspertów. A to dopiero początek. Współpracujemy już z gigantami branżowymi, w tym włoskim zarządcą infrastruktury (RFI), kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby wspólnie zidentyfikować różne zastosowania systemu MagRail. Pomyślnie zrealizowane testy torują nam drogę do przedkomercyjnych pilotaży — dodał Sebastian Kałuża, dyrektor ds. rozwoju produktu w Nevomo. 

MagRail zmienia sposób, w jaki myślimy o podróżowaniu koleją. Zamiast kursować według stałych rozkładów jazdy, pociągi MagRail będą mogły być dostępne dla pasażerów, stale dostosowując się do bieżącego zapotrzebowania na stacjach, podobnie jak w przypadku systemów metra - ale w podróżach międzymiastowych. Korzystając z technologii Nevomo, wagony będą mogły poruszać się samodzielnie i po prostu dostosowywać liczbę składu "w locie". W tym celu wystarczyłaby modernizacja wybranych odcinków lub całych linii kolejowych, eliminując potrzebę budowy całkowicie nowej infrastruktury transportowej. 

Budowa najdłuższego w Europie toru testowego pasywnej lewitacji magnetycznej, na którym przeprowadzane były testy, została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach programu "Szybka Ścieżka" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Nevomo będzie kontynuować badania i rozwój technologii MagRail nie tylko w zakresie lewitacji, ale także w zakresie dalszej eksploracji różnych zastosowań tej technologii w celu poprawy wydajności i przepustowości transportu kolejowego, a ostatecznie rozpocznie komercjalizację pierwszej wersji MagRail do transportu towarowego już w 2024 roku

— Od pierwszych chwil współpracy z Nevomo byłem przekonany o niezwykłym potencjale technologii MagRail. Decyzja o inwestycji nie była jedynie kalkulacją biznesową, ale przede wszystkim wyrazem mojej głębokiej wiary w wizjonerską technologię zespołu Nevomo i ich zdolności do kreowania przyszłości transportu. Ich determinacja w dążeniu do zmiany oblicza kolejnictwa zasługuje na najwyższe uznanie. Dzisiejsze osiągnięcia potwierdzają, że decyzja o wsparciu ze strony Hütter Private Equity była słuszna. Czuję się niezmiernie dumny, mogąc być częścią tej kolejowej rewolucji — powiedział Piotr Hütter, założyciel Hütter Private Equity. 

Do tej pory na rozwój technologii MagRail i jej testowanie Nevomo pozyskało 11 mln EUR (w tym 5,5 mln EUR inwestycji kapitałowych i 5,5 mln EUR dotacji unijnych). Ponadto w ubiegłym roku spółka otrzymała 17,5 mln EUR od Komisji Europejskiej (akcelerator EIC: 2,5 mln euro dotacji i 15 mln EUR dodatkowej inwestycji kapitałowej). Zbierane są również fundusze na rundę pre-series A w wysokości 7 mln EUR. Do kluczowych inwestorów Nevomo należą EIT InnoEnergy i Hütter Private Equity. 

Nevomo to paneuropejska firma z obszaru nowych technologii i twórca nowej generacji kolei dużych prędkości. Jako wiodący gracz w obszarze innowacji w branży zrównoważonej i inteligentnej mobilności, firma stworzyła unikalną w skali światowej technologię MagRail, pozwalającą na znaczącą poprawę wydajności istniejących kolejowych systemów transportowych. Nevomo proponuje stopniowe wdrażanie systemów transportowych, inspirowanych koncepcją hyperloop, poprzez unowocześnianie linii kolejowych. Wyposażając istniejącą infrastrukturę w urządzenia do lewitacji magnetycznej oraz silnik liniowy, firma zamierza przenieść transport kolejowy w całkiem nowy wymiar podróżowania z prędkościami do 550 km/h.

Źródło: materiały prasowe

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!