Polska

Przychody Ekoenergetyka-Polska eksplodowały

Ekoenergetyka-Polska po raz kolejny udowodniła swoją niezwykłą zdolność do błyskawicznego wzrostu - w jeden rok przychody skoczyły z 157.0 mln PLN do 377.8 mln PLN. Na celowniku rynek ładowania elektrycznych ciężarówek.

© Ekoenergetyka-Polska

2022

Działalność spółki skoncentrowana jest na rynku szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym (DC) we wszystkich sektorach transportu – od autobusów, przez pojazdy osobowe oraz - będący na początkowym etapie rozwoju elektromobilności - sektor transportu ciężarowego, wodnego i rolniczego. Głównym obszarem geograficznym działalności Spółki jest Europa, z wyraźną dominacją sprzedaży na rynkach polskim, rumuńskim, niemieckim i francuskim (łącznie prawie 75% przychodów w 2022 roku). Ekoenergetyka - Polska, jako lider infrastruktury do ładowania zbiorowego transportu publicznego również w skali europejskiej, może pochwalić się dwoma flagowymi projektami z roku 2022: chodzi o umowę z paryskim RATP o wartości 172 mln PLN i kluczowym kontraktem w Monachium.

W 2022 doszło do podpisania niezwykle ważnej z punktu widzenia firmy umowy z Enterprise Investors, jednym z największych funduszy private equity w Polsce. Fundusz Enterprise Investors zainwestował w Ekoenergetyka-Polska SA kwotę 200 mln PLN, obejmując pakiet 49.9% akcji.

Przychody ze sprzedaży w roku 2022 wyniosły 377.9 mln PLN, co stanowi wzrost o 141% w stosunku do ubiegłorocznych obrotów (157.0 mln PLN).  Skala działalności firmy rośnie również w ujęciu ilościowym: w 2022 roku zawarte zostały kontrakty opiewające na 1 638 stacji, tj. o 65% więcej stacji niż w poprzednim. Całkowita liczba pracowników zatrudnionych w Ekoenergetyka-Polska na umowy o pracę to 807 osób na koniec 2022 roku – w porównaniu do stanu na koniec poprzedniego roku liczba pracowników zatrudnionych w spółce wzrosła o 340 osób (73%). Największy wzrost zatrudnienia nastąpił w kluczowym dla działalności Ekoenergetyki obszarze, tj. w obszarze produkcji. Firma jest też bardzo zyskowna: w roku 2022 wynik operacyjny to 20.6 mln PLN, wynik netto to 2.0 mln PLN.

Plany: światowa czołówka rynku i rynek ładowania ciężarówek na celowniku

Strategiczne cele firmy są bardzo ambitne: zbudowanie polskiej marki rozpoznawalnej na arenie międzynarodowej umocnienie pozycji wśród głównych dostawców infrastruktury szybkiego ładowania - minimum TOP 3 na rynku stacji autobusowych oraz TOP 5 na rynku stacji samochodowych.

Potencjał i doświadczenie, zdobyte na rynku osobówek i autobusów, jest doskonałym punktem wyjścia do ekspansji w sektorze heavy duty, obejmującym również elektryczne ciężarówki. ‘Segment ładowania pojazdów ciężarowych i mapa konkurencji w tym obszarze jest na etapie kształtowania i opracowywania standardów, a Ekoenergetyka bierze czynny udział w tym procesie. Zawierając strategiczne partnerstwa (m.in. ze Scanią, Daimlerem, Volvo) na początkowym etapie formowania rynku i korzystając z wieloletniego doświadczenia na rynku ładowania ciężkich pojazdów jakimi są autobusy, na starcie spółka ma niemal zapewnioną jedną z czołowych pozycję wśród dostawców infrastruktury ładowania pojazdów ciężarowych’ czytamy w sprawozdaniu zarządu za 2022 rok.

Sektor autobusów miejskich, ze względu na stosunkowo łatwe przejście na napęd elektryczny, według prognoz będzie najszybciej zelektryfikowanym sektorem transportu. Autobusy BEV stanowiły 29% autobusów miejskich (UE-27+UK+ICE+NO+CH), w porównaniu z 21,7% w 2021 r. i 14,8% w 2020 roku. W ramach Europejskiego Zielonego Ładu zaproponowane cele przewidują osiągnięcie zerowej emisji dla nowych autobusów miejskich do 2030 roku.

Elektryfikacja w transporcie ciężarowym znajduje się na początkowym etapie rozwoju oraz kształtowania standardów. Ze względu na specyfikę tej branży w szczególności najpierw potrzebna jest odpowiednia infrastruktura, aby firmy decydowały się na przejście na pojazdy z napędem alternatywnym. W 2022 roku przez Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) została przeprowadzona analiza mająca na celu określenie wymagań dotyczących europejskiej infrastruktury ładowania pojazdów ciężarowych. Obecnie stacji ładowania spełniających specyficzne wymagania sektora brakuje prawie całkowicie. Analiza wykazała, że 10% lokalizacji najczęściej odwiedzanych przez ciężarówki w Europie (ponad 3 000) odpowiada za około 50% (78 000) wszystkich postojów dokonywanych przez ciężarówki i to one powinny zostać w pierwszej kolejności wyposażone w odpowiednią infrastrukturę ładowania (według zaleceń do 2027).

, Ekoenergetyka

Ekoenergetyka-Polska pracuje nad infrastrukturą ładowania wysokiej wydajności dla pasażerskich i ciężkich pojazdów z napędem elektrycznym. Czas ładowania pojazdu z rozwijanej w centrum badawczym Ekoenergetyki stacji o mocy startowej 750 kW wyniesie odpowiednio 1 minutę i 7 minut (przy zakładanym zużyciu energii 20 kWh/100 km i 90 kWh/100 km). Oznacza to, że do przejechania 400 km w przypadku LDEV wystarczą 4 minuty ładowania. W przypadku HDEV to jedynie niecałe pół godziny, czyli czas przewidziany na wymaganą przepisami przerwę w pracy kierowcy.