Jest zgoda Komisji Europejskiej. Whirlpool i Arçelik łączą siły
Komisja Europejska wyraziła zgodę na połączenie sił dwóch gigantów branży AGD — amerykańskiego Whirlpoola i tureckiego Arçelika, właściciela marki Beko, w państwach Wspólnoty.
© Whirlpool
Umowa o stworzeniu wspólnego podmiotu działającego w państwach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii została podpisana przez Whirlpool i Arçelik już w styczniu tego roku. Porozumienie wynikło z przeglądu strategicznego działalności Whirlpoola w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Jednakże, aby połączenie mogło dojść do skutku, konieczne było uzyskanie zgód odpowiednich organów kontrolnych.
Whirlpool ma fabryki w kilkunastu państwach, w tym trzy centra produkcyjne w Polsce – Łódź, Radomsko i Wrocław – a w nich siedem fabryk AGD oraz części i akcesoriów do nich. Turecka firma posiada zaś około 30 zakładów produkcyjnych w dziewięciu krajach (w Polsce nie ma fabryk).
Komisja Europejska, dbająca o utrzymanie konkurencji w krajach Wspólnoty, wyraziła zgodę na taką transakcję. Whirlpool komentuje tę decyzję jako „kamień milowy”, jednocześnie zaznaczając, że transakcja nie zostanie sfinalizowana bez zgody wszystkich niezależnych organów regulacyjnych, w tym brytyjskiego urzędu nadzorczego.
Główna idea połączenia polega na tym, że Whirlpool wniesie do wspólnej spółki zakłady produkujące duże AGD, podczas gdy Arçelik dostarczy fabryki produkujące zarówno duże, jak i małe AGD, a także elektronikę użytkową i klimatyzację. Szacuje się, że roczna sprzedaż takiego połączonego giganta przekroczy 6 mld EUR. Kontrolę nad nową spółką będą sprawować Turcy, z Arçelikiem posiadającym 75% akcji. Whirlpool będzie posiadać 25% akcji.
Połączenie Whirlpoola i Arçelika ma potencjał, aby znacząco wpłynąć na rynek AGD w Europie. Oczekuje się, że nowa spółka, której nazwa nie została jeszcze ogłoszona, rozpocznie działalność przed końcem tego roku, pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych zgód. Biorąc pod uwagę znaczenie obu firm na globalnym rynku AGD oraz ich znaczące zasoby produkcyjne, połączenie to może przynieść znaczące korzyści zarówno dla konsumentów, jak i dla samej branży.