Polska

Startuje produkcja elektrycznych samochodów dostawczych w Polsce

W fabryce w Makowie Mazowieckim rozpoczęto montaż Fotona, chińskich elektrycznych samochodów dostawczych, a w 2025 roku mają stąd wyjechać pierwsze polskie e-dostawczaki.

Polski e-Van od firmy Autobox© Materiały Prasowe

Fabryka w Makowie Mazowieckim ma stać się epicentrum polskiej elektromobilności. Obecnie montowane są tam pojazdy chińskiej marki Foton, ale już w 2025 roku zakład ma rozszerzyć swoją działalność o produkcję polskich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Projekt ten, nazwany e-Van, jest realizowany przez spółkę joint venture utworzoną przez Autobox, firmę specjalizującą się w zabudowach samochodowych, oraz chińskiego producenta pojazdów, Fotona.

Obecny proces montażu pojazdów Foton, wykorzystujący metodę produkcji gniazdkowej, gdzie dwóch specjalistów składa jeden samochód w ciągu tygodnia, jest nie tylko istotnym etapem w produkcji, ale służy również jako gruntowne przygotowanie do przyszłego wytwarzania modelu e-Van. Uruchomienie trzech stacji montażowych to początek procesu, który będzie ewoluować w zależności od rynkowej odpowiedzi na chińskie elektryczne samochody dostawcze. Planowane jest, że e-Van będzie produkowany przy użyciu tych samych metod i w podobnych warunkach, co obecnie montowane pojazdy. Ma to zapewnić ciągłość i efektywność procesów produkcyjnych.

Od projektu do produkcji

Autobox ze Starachowic, będąc jednym z dwóch głównych finalistów konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) na stworzenie polskiego elektrycznego samochodu dostawczego, pomyślnie zakończył fazę projektową. Teraz przedsiębiorstwo rozpoczyna kolejny etap: przygotowanie do wprowadzenia swojego modelu e-Van na polskie drogi. Rozpoczął się proces homologacji, a produkcja ma ruszyć w ostatnim kwartale 2024 roku. Pierwsze pojazdy mają trafić do klientów w 2025 roku.

E-Van to innowacyjny samochód dostawczy z ramą umożliwiającą montaż różnorodnych zabudów – od standardowych skrzyń, poprzez kontenery, aż po specjalistyczne rozwiązania. Mirosław Kalinowski, prezes firmy Autobox, wskazuje na szerokie zastosowanie tego pojazdu, idealnego zarówno dla piekarni potrzebujących transportu w godzinach porannych i na krótkich dystansach, jak i dla przedsiębiorstw komunalnych czy energetycznych, które mogą wykorzystywać e-Van jako mobilny warsztat. Kalinowski zaznacza, że nowe regulacje dotyczące elektromobilności i tworzenie stref czystego transportu w miastach będą stymulować firmy do przejścia na pojazdy elektryczne.

Prezes Autobox podkreśla, że otrzymane od NCBiR kilkanaście milionów złotych na rozwój projektu stanowiło znaczące wsparcie, jednak nie wystarczyło do jego pełnego zrealizowania, włącznie z fazą testów i przygotowania do produkcji. W związku z tym Autobox musiał również zainwestować własne środki. Dodatkowo, prezes firmy zauważa, że propozycja konkursu NCBiR pojawiła się w czasie, gdy Autobox już rozpoczynał prace nad elektrycznym pojazdem.

Projekt Autobox ma kluczowe znaczenie dla polskiej branży motoryzacyjnej i elektromobilności. Wprowadzenie rodzimych elektrycznych samochodów dostawczych na rynek nie tylko zwiększy konkurencyjność naszego kraju w tej szybko rozwijającej się branży, ale także przyczyni się do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza w miastach.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!

Zaproszenie na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024© tek.info.pl