Polska

CM International SA: koronawirus zabrał 9% przychodów

Przychody wrocławskiego producenta elektronicznej aparatury dla gabinetów kosmetycznych spadły w roku 2020 do poziomu 16.5 mln PLN – zaważył słaby IV kwartał.

CM International SA świadczy też usługi projektowania. W IV kw. 2020 r. firma otrzymała zamówienie o wartości 440 tys EUR na zaprojektowanie oraz przygotowania do regularnej produkcji prototypu urządzenia wielofunkcyjnego przeznaczonego do pielęgnacji twarzy i ciała w domu. Zleceniodawcą jest jeden ze stałych partnerów Spółki z Niemiec. Dla innego klienta Spółka realizuje inny projekt o wartości 210 tys PLN, znajdujący się w fazie testów 3 prototypów. 

Spółka CM International S.A. działa na rynku medycyny estetycznej, skupiając się na projektowaniu, rozwijaniu, produkcji i dystrybucji urządzeń wykorzystywanych podczas zabiegów kosmetycznych. Produkty oferowane przez spółkę mają zastosowanie w gabinetach kosmetycznych i klinikach dermatologicznych.

W IV 2020 r. Spółka odnotowała przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi w wysokości 3.345 tys PLN, co jest rezultatem niższym o 42,05% w porównaniu z IV kwartałem 2019 (5.773 tys PLN). Należy jednak zaznaczyć, iż wynik raportowanego okresu w dużym stopniu pomniejszony został przez księgowe ujęcie zmiany produktów, która wyniosła w IV kw. 2020 r. -489 tys PLN, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2019 powyższa pozycja wpływała dodatnio na poziom przychodów o kwotę 460 tys PLN. Na poziomie kategorii przychodów ze sprzedaży produktów i usług Spółka osiągnęła w raportowanym okresie 3.835 tys PLN  w porównaniu do 5.313 tys PLN w analogicznym okresie roku poprzedniego, czyli realny spadek wyniósł 27,8%.

W całym 2020 roku spadek jest znacznie niższy niż w samym IV kwartale: za cały rok 2020 roku spółka wykazała przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi na poziomie 16.526 tys PLN wobec 18.185 tys PLN w 2019 roku, co stanowi spadek w 9.1%.

Wobec słabszych przychodów, pogorszyły się też zyski wrocławskiego producenta. Na poziomie wyniku netto spółka odnotowała w IV kw. 2020 roku zysk na poziomie 236 tys PLN , co w porównaniu do 310 tys PLN w analogicznym okresie roku poprzedniego daje spadek o 23.9%. Za cały rok 2020 zysk netto CM International 986 tys PLN, a więc o 34,1% mniej od wyniku roku 2019 (1.496 tys PLN).

‘Niższa wartość odnotowanych przychodów w 2020 r., w szczególności w IV kw. 2020 r., swoje przyczyny ma głównie w pandemii COVID-19, która spowodowała ograniczenia w obrocie gospodarczym i w efekcie brak możliwości utrzymania dodatniej dynamiki przychodów, jaka charakteryzowała wyniki finansowe spółki w ostatnich latach. Kluczowym w tym aspekcie jest fakt, iż odbiorcami produktów spółki są m.in. salony kosmetyczne, których działalność jest jednym z segmentów gospodarki najbardziej dotkniętych efektami pandemii ze względu na okresowo całkowicie wstrzymaną możliwość funkcjonowania. Ponadto jednym z kluczowych kierunków działalności Spółki jest teren Hiszpanii, gdzie silnie odczuwane są negatywne skutki gospodarcze pandemii. Obecnie Spółka posiada opracowane skuteczne metody działania w warunkach pandemii, a także wprowadziła do portfolio nowe urządzenie przeznaczone do poprawy jakości powietrza, tak więc jest przygotowana na różne scenariusze dalszego rozwoju pandemii. Niezależnie jednak od działań Spółki, nie ma ona bezpośredniego wpływu na popyt, który ograniczany jest przez czynniki zewnętrzne’ czytamy w komentarzu spółki.