Wielka inwestycja Stellantis i CATL: Hiszpania zyska nowoczesną fabrykę baterii
Stellantis i CATL ogłosiły plan budowy megafabryki akumulatorów do pojazdów EV w hiszpańskiej Saragossie. Inwestycja warta jest 4,1 mld EUR, a produkcja ma ruszyć do końca 2026 roku. Zakład będzie dostarczał setki tysięcy baterii rocznie, wspierając rozwój elektromobilności w Europie.
W Saragossie powstanie nowoczesna megafabryka akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), która ma zapewnić impuls dla rozwoju europejskiej branży motoryzacyjnej. Projekt realizowany przez Stellantis i chińską firmę CATL zakłada inwestycję o wartości nawet 4,1 mld EUR. Produkcja ma ruszyć najpóźniej do końca 2026 roku, a planowana wydajność zakładu to 50 GWh rocznie – wystarczająco, by wyposażyć setki tysięcy pojazdów elektrycznych.
Stellantis, właściciel marek takich jak Peugeot, Fiat i Jeep, oraz CATL, lider w produkcji baterii, połączyły siły w ramach spółki joint venture. Nowa fabryka w Saragossie stanie się kluczowym ogniwem łańcucha dostaw Stellantis. Będzie ona uzupełniać produkcję akumulatorów w zakładzie we Francji, który działa we współpracy z ACC i Mercedes-Benz Group.
„Osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej będzie zależeć od rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Europie, który obecnie pozostaje w stagnacji, oraz od »kontynuowanego wsparcia ze strony władz w Hiszpanii i Unii Europejskiej«” – poinformował Stellantis we wspólnym oświadczeniu z CATL.
Zarówno lokalizacja w Hiszpanii, jak i technologia baterii LFP wpisują się w strategię minimalizacji kosztów produkcji oraz ograniczenia emisji CO₂. Warto podkreślić, że technologia LFP charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa i dłuższą żywotnością, co czyni ją atrakcyjną alternatywą dla droższych akumulatorów niklowo-kobaltowych.
- Stellantis aktywnie wspiera dekarbonizację, wykorzystując najnowocześniejsze technologie akumulatorowe, aby dostarczać naszym klientom innowacyjne i konkurencyjne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych. Wspólne przedsięwzięcie z CATL umożliwi produkcję zaawansowanych baterii w zakładzie, który już wyróżnia się wykorzystaniem czystej i odnawialnej energii. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu, w szczególności hiszpańskim władzom za ich nieocenione wsparcie — powiedział prezes Stellantis John Elkann.
- Spółka joint venture wynosi naszą współpracę ze Stellantis na nowy poziom. Jesteśmy przekonani, że nasza zaawansowana technologia produkcji akumulatorów oraz unikalna wiedza operacyjna, połączone z doświadczeniem Stellantis w działalności w Saragossie, przyczynią się do osiągnięcia znaczącego sukcesu. Misją CATL jest wspieranie przejścia na technologie zeroemisyjne. Z entuzjazmem oczekujemy na współpracę z naszymi partnerami na całym świecie, wdrażając bardziej innowacyjne modele kooperacji — dodał Robin Zeng, prezes i dyrektor generalny CATL.
Europejski rynek akumulatorów pozostaje w tyle za Chinami i Stanami Zjednoczonymi. Nowa inwestycja to odpowiedź na kryzys w branży i rosnącą konkurencję międzynarodową. Jak podkreśla Bloomberg, plan ten daje Europie, która zmaga się z próbami zbudowania rodzimego przemysłu akumulatorowego, impuls mogący przełamać dominację Chin w dziedzinie pojazdów EV. Tymczasem szwedzki Northvolt, boryka się z olbrzymimi problemami finansowymi – firma złożyła wniosek o ochronę przed wierzycielami w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo, opóźnienia w innych inicjatywach budzą wątpliwości co do przyszłości europejskiego przemysłu akumulatorowego i jego pozycji na globalnym rynku.
Hiszpania, drugi co do wielkości producent samochodów w Europie, oferuje korzystne warunki dla takich inwestycji – od niższych kosztów energii po wsparcie finansowe z funduszy odbudowy UE. Te czynniki sprawiają, że Saragossa staje się kluczowym punktem na mapie zielonej transformacji kontynentu.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!