Elektryfikacja transportu ciężkiego: bp pulse i Ekoenergetyka zmieniają zasady gry
Elektryfikacja transportu ciężarowego to jeden z kluczowych elementów realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu. Sektor odpowiedzialny za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE stoi przed wyzwaniem transformacji, która wymaga nowoczesnych i skalowalnych rozwiązań. Rozwój infrastruktury ładowania dla e-ciężarówek znacząco przyśpieszyć ma współpraca bp pulse i Ekoenergetyki.
Głównym celem współpracy bp pulse i Ekoenergetyki jest stworzenie kompleksowych rozwiązań nocnego ładowania dla elektrycznych pojazdów ciężarowych. Zajmujące coraz większą część rynku e-trucki wymagają wydajnej i niezawodnej infrastruktury, która zapewni płynność operacyjną flot. Partnerzy planują wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, by wypełnić lukę w dostępności stacji ładowania.
Do 2030 roku liczba elektrycznych ciężarówek w Europie może sięgnąć nawet 4 milionów. Infrastruktura wciąż pozostaje w tyle za potrzebami rynku. Rozporządzenie AFIR wymaga, aby do końca dekady na głównych korytarzach transportowych co 60 km znajdowały się szybkie punkty ładowania. Obecnie jest ich niewiele, co stanowi barierę dla operatorów flot długodystansowych.
Trzy filary ładowania e-ciężarówek
Współczesne e-trucki wymagają różnych scenariuszy ładowania, zależnych od specyfiki ich pracy.
- Ładowanie docelowe w centrach logistycznych – idealne podczas załadunku lub rozładunku, kiedy pojazd może pobierać moc 150–400 kW przez 30 minut do 2 godzin.
- Ładowanie na autostradach – dostosowane do krótkich przerw, gdzie konieczne są stacje zapewniające ponad 1 MW mocy.
- Ładowanie nocne – najbardziej powszechne, realizowane w zajezdniach lub na publicznych parkingach, gdzie kluczowa jest niezawodność i efektywne wykorzystanie przestrzeni.
— Zorganizowanie nocnego ładowania dla dużych flot e-trucków, zwłaszcza na publicznych parkingach wzdłuż sieci transportowej TEN-T, stanowi poważne wyzwanie dla elektryfikacji transportu ciężkiego. Podczas gdy infrastruktura ładowania stale się rozwija, obecna dostępność pozostaje wyzwaniem dla niektórych operatorów flot. Wspólnie z bp pulse jesteśmy zaangażowani w pomoc w wypełnianiu tych luk poprzez dostarczanie wydajnych rozwiązań o dużej mocy — mówi Maciej Wojeński, współzałożyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka-Polska S.A. - Jestem dumny z tego partnerstwa i przekonany, że razem dostarczymy rozwiązania, których rynek potrzebuje, aby wspierać transformację na elektryczne pojazdy ciężarowe.
Nigel Head, European EV Truck Dyrektor, bp pulse, potwierdza: — Współpraca z Ekoenergetyką nad rozwiązaniami do nocnego ładowania e-trucków to kolejny krok naprzód w naszych planach, aby pomóc zaspokoić potrzeby brytyjskich i europejskich operatorów pojazdów ciężarowych, którzy elektryfikują swoje floty. Opracowanie bezpiecznych, niezawodnych, wydajnych przestrzennie i skalowalnych rozwiązań do nocnego ładowania e-ciężarówek będzie stanowić podstawę przyszłej oferty bp dla klientów i sieci e-ciężarówek w całej Europie.
Partnerstwo stanowi odpowiedź na presję regulacyjną i rosnące zapotrzebowanie rynku. Przepisy UE wymagają zmniejszenia emisji CO₂ z transportu o 15% do 2025 roku i 45% do 2030 roku. Aby to osiągnąć, rozwój infrastruktury ładowania musi nadążyć za wzrostem liczby elektrycznych ciężarówek.
Ekoenergetyka:
Ekoenergetyka została założona w 2009 roku, wyrastając z akademickiego projektu badawczego. Dziś jest wiodącym producentem stacji ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy na rynku europejskim. Ekoenergetyka dostarczyła infrastrukturę ładowania dla operatorów transportu publicznego w głównych miastach europejskich, w tym w Barcelonie, Berlinie, Hamburgu i Paryżu, a 80% jej rodzimego rynku znajduje się w Polsce. Dzięki inwestycji wiodącego środkowoeuropejskiego funduszu private equity Enterprise Investors firma szybko rozwija się na rynku, dostarczając stacje ładowania operatorom punktów ładowania (CPO), którzy świadczą usługi dla indywidualnych kierowców pojazdów elektrycznych.
bp pulse:
bp pulse to firma bp zajmująca się ładowaniem pojazdów elektrycznych (EV). Koncentrując się na szybkim i niezawodnym ładowaniu, bp pulse wdraża punkty ładowania dla kierowców pojazdów elektrycznych i flot komercyjnych w podróży; w węzłach docelowych, w zajezdniach i punktach sprzedaży detalicznej bp. Na całym świecie bp pulse współpracuje z największymi światowymi firmami, rozwijając sieć Gigahub™, serię dużych węzłów szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych w lokalizacjach o dużym zapotrzebowaniu. Ładowanie pojazdów elektrycznych jest jednym z pięciu motorów wzrostu transformacji bp w zintegrowaną firmę energetyczną. Firma zainstalowała już ponad 35 700 punktów ładowania i zamierza rozszerzyć swoją sieć public
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!