Polska
article miniature

Fabryka i Centrum B+R AutonomyNow rewolucjonizują polski sektor motoryzacji

AutonomyNow, polskie przedsiębiorstwo deeptech, w ciągu zaledwie czterech lat przekształciło się z projektu akceleratora Politechniki Warszawskiej w dynamicznie rozwijające się centrum B+R dysponujące nowoczesną fabrykę w Lublinie.

AutonomyNow to polska firma technologiczna specjalizująca się w autonomicznych systemach sprzętowych i programowych, w tym ADAS i Autonomous Systems dla sektora pojazdów użytkowych” – czytamy na stronie internetowej start-up’u.

Technologie ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), które są flagowym produktem spółki, zrewolucjonizowały sposób, w jaki pojazdy wspierają kierowców. Dane firm ubezpieczeniowych wskazują, że systemy bezpieczeństwa mogą zmniejszyć wypadkowość o 30-40%. AutonomyNow wykorzystuje zaawansowane algorytmy AI między innymi do automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów wokół auta, monitorowania limitów prędkości oraz oceny stanu kierowcy pod kątem senności i rozproszenia uwagi. „System ADAS firmy AutonomyNow to zaawansowany system bezpieczeństwa dedykowany do autobusów miejskich, wyposażony w algorytmy umożliwiające inteligentną obserwację otoczenie w oparciu o sieci neuronowe oraz dane z radaru i kamer– informuje firma. 

- Nasz system zapewnia bezprecedensowy poziom bezpieczeństwa na pokładzie nowych i używanych autobusów miejskich. Wykorzystujemy wiele zaawansowanych technologii — uczenie maszynowe, wizję komputerową, technologię materiałową i najnowocześniejszą elektronikę — aby zapewnić inteligentną i szybką reakcję na niebezpieczne sytuacje. System monitoruje otoczenie pojazdu za pomocą czujników, inteligentnie wykrywa kluczowe klasy obiektów, ostrzega kierowcę i automatycznie hamuje, aby zminimalizować szkody zarówno dla pasażerów autobusu, kierowcy, jak i pieszychdowiadujemy się ze strony internetowej. - Nasza najnowocześniejsza technologia neuronowa i procesory o wydajności 21 bilionów operacji na sekundę pozwalają nam precyzyjnie wykrywać obiekty w ciągu zaledwie 150 milisekund. Ciągłe doskonalenie dzięki otwartemu dostępowi do danych napędowych i mocy obliczeniowej chmury stwarza nowe możliwości rozwoju w dziedzinie widzenia komputerowego.

Ruszyła masowa produkcja

Zespół kierowniczy AutonomyNow tworzą Michał Wendeker i Konrad Kostrzewa. Pierwszy z nich jest odpowiedzialny za projektowanie i rozwijanie zaawansowanych technologii z wykorzystaniem inżynierii systemów. Drugi z kolei specjalizuje się w uczeniu maszynowym oraz wizji komputerowej. - Nasz zespół składa się z ekspertów w dziedzinie systemów elektronicznych i wizji komputerowej, z wieloletnim doświadczeniem w rozwoju i produkcji dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczegopodaje strona firmowa spółki.

Po pomyślnym rozpoczęciu produkcji seryjnej start-up nie ustaje w dążeniach do innowacji i obecnie pracuje nad nową generacją systemów AI Driver, które umożliwią autonomiczne sterowanie pojazdem przy minimalnym udziale kierowcy. – Mamy plan realizacji uniwersalnego systemu AI dla branż automotive i defence. Pracujemy nad rozwiązaniami zapewniającymi najwyższy poziom precyzji detekcji i rozumienia otoczenia dzięki autorskiej architekturze systemu i zaawansowanym metodom przetwarzania sygnałów wykorzystujących customowe zbiory danych dostosowane do naszych aplikacji – mówi odpowiedzialny za opracowanie Systemu AI Driver Jan Księżopolski, w rozmowie z portalem mamstartup.pl.

Wizja przyszłości: zero wypadków

Zgodnie z europejską strategią „Vision: Zero” mającą na celu eliminację wypadków drogowych, od lipca tego roku każdy nowy pojazd ciężarowy sprzedawany na terenie UE musi być wyposażony w najnowsze systemy ADAS. Szacuje się, że, dzięki szerokiej adopcji tych technologii, do 2030 roku uda się uratować życie ponad 10 tys. osób — na terenie Unii Europejskiej.

Dual Use: Cywilne i wojskowe zastosowania AI

Nie ograniczając się do rynku cywilnego, AutonomyNow intensywnie pracuje także nad technologią Dual Use, która umożliwi zastosowanie rozwiązań AI również w projektach wojskowych. – Myślimy o rozwoju technologii w formacie Dual Use, od razu zakładając możliwości zastosowania w projektach cywilnych i militarnych. Dzięki naszej technologii planujemy zwiększyć bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania pojazdów, a docelowo rozwijamy aplikacje umożliwiające pełną automatyzację w określonych warunkachpodsumowuje Michał Wendeker.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!