Polska

Elektryczny van ze Zgorzelca

Projekt firmy Innovation AG ze Zgorzelca zdobył najwięcej punktów w konkursie e-Van organizowanym przez NCBiR.

Projekt ‘e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1’ to jedno z działań NCBR realizowanych w formule Zamówienia Przedkomercyjnego (PCP) w ramach POIR. Celem postępowania jest wyłonienie wykonawców, którzy opracują elektryczne (BEV) i wodorowe (FCEV) pojazdy dostawcze do 3.5t oraz technologie poprawiające ich parametry. Docelowo, opracowane w ramach przedsięwzięcia pojazdy powinny cechować się parametrami niedostępnymi obecnie na rynku – 1000 kg ładowności przy jednoczesnym zasięgu 250 km (w przypadku pojazdu bateryjnego – BEV) lub 400 km (w przypadku pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym – FCEV).

26 stycznia Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło cztery firmy, które przeszły do kolejnego etapu programu e-Van: Autobox Innovatiion (Grupa Sobiesława Zasady), warszawki Instytut Elektrotechniki oraz wodorowa Syrena z Kutna w konsorcjum z Ekoenergetyką i Mpower. Jednak najwięcej punktów zebrała spółka Innovation AG, opracowująca od lat koncepcje elektromobilności w ramach Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej. Każda z wymienionych firm dostanie po 3 mln zł na dalsze prace związane z dokumentacją techniczną pojazdu i przygotowaniem zabudowy testowej. Kolejnym etapem konkursu będzie wybór dwóch projektów, których twórcy otrzymają 14 mln zł w wypadku auta elektrycznego lub 16 mln zł dla samochodu z ogniwami paliwowymi z przeznaczeniem na przygotowanie prototypów z zabudową testową.

Spółka Innovation AG zadeklarowała zasięg pojazdu na jednym ładowaniu wynoszący 350 km, co stanowi zwiększenie o 100 km względem wymagań NCBiR. Zwiększony zasięg ma być osiągnięty dzięki bardzo wysokiej sprawności wszystkich elementów pojazdu, tj. ograniczenie strat energii i jej maksymalnie optymalne wykorzystanie, przy równoczesnym ograniczeniu masy. Jednym z elementów jest też system odzyskiwania energii kinetycznej. Całkowita ładowność pojazdu Innovation AG wyniesie 1.250 kg. 

- W projekcie e-Van firma zamierza wdrożyć m.in. innowacyjny system inteligentnego sterowania hamowaniem regeneracyjnym, a także wykazała się kreatywnym podejściem do modelu biznesowego, który po kilku latach eksploatacji baterii w elektrycznym vanie zapewnia jej dalsze funkcjonowanie jako element magazynów energii. Takie podejście redukuje koszty dzięki, czemu cały projekt staje się bardziej efektywny ekonomicznie – ocenia Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Innovation AG od kilku lat pracuje nad ekokonwersją samochodów, zmieniając ich napęd ze spalinowego na elektryczny. Samochody przygotowane przez firmę znalazły zastosowanie m.in. w kopalniach KGHM, Karkonoskim Parku Narodowym oraz w pracy na „ostatniej mili” dla InPostu. Obecnie firma prowadzi kilka interesujących projektów, między innymi projekt Sokół 4x4, czyli przebudowa popularnego Land Rovera na wersję elektryczną (ostatnie zdjęcie). 

© Innovation AG