Premium
article miniature

Polski rynek producentów ładowarek do pojazdów elektrycznych

Rozwój sektora samochodów elektrycznych jest ściśle powiązany z potrzebą budowy infrastruktury umożliwiającej ich ładowanie. Wzrost popularności pojazdów EV w ostatnich latach doprowadził do powstania licznych przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji, sprzedaży oraz instalacji stacji ładowania. Na polskim rynku dostawców znajdują się obecnie zarówno rodzime firmy, jak i międzynarodowe.

Elektromobilność dynamicznie rozwinęła się w ostatnich latach, stając się kluczowym elementem transformacji sektora transportowego. Trend ten jest napędzany nie tylko przez innowacje technologiczne i obniżające się koszty produkcji, ale również przez rosnącą świadomość ekologiczną oraz wsparcie regulacyjne rządów na całym świecie.

Do 2022 roku liczba samochodów elektrycznych na świecie osiągnęła prawie 27 mln. Prognozy przewidują, że do roku 2030 mogą one stanowić ponad połowę wszystkich nowo sprzedawanych pojazdów. Wyzwaniem pozostaje jednak niedostateczna infrastruktura ładowania. Badania EEY Mobility Lens pokazują, że jest to główna przeszkoda w szerszym przyjęciu pojazdów elektrycznych przez konsumentów.

W Europie, gdzie liczba publicznych punktów ładowania przekroczyła 730,000 w 2023 roku, dynamika rozwoju infrastruktury nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem. Prognozy sugerują, że do 2035 roku liczba ta musi wzrosnąć do około 2.7 mln, aby sprostać potrzebom konsumentów​.

Według danych „Polish EV Outlook Index” opracowanych przez PSPA OTOMOTO i IBRM Samar, liczba zarejestrowanych elektrycznych pojazdów użytkowych w Polsce dynamicznie wzrosła. Mimo że o 34% r/r zwiększyła się również liczba ogólnodostępnych punktów ładowania, a udział ultraszybkich stacji ładowania DC przekraczających 100 kW mocy osiągnął 13% w 2023 roku, rozwój infrastruktury ładowania wciąż nie nadąża za szybko rosnącym rynkiem pojazdów EV.

Infrastruktura ładowania w Polsce

Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych w naszym kraju z roku na rok rozwija się dynamicznie. Według najnowszych danych Polska dysponuje ponad 6 tysiącami punktów ładowania, co oznacza wzrost o 33% w porównaniu z rokiem poprzednim. Infrastruktura ta obejmuje 4 456 punktów AC i 1 630 punktów DC, z 153 nowymi punktami uruchomionymi w styczniu. Szczególnie dynamiczny wzrost odnotowano w segmencie szybkich ładowarek DC o mocy powyżej 50 kW. Ich liczba osiągnęła 655 urządzeń.

Rządowy Program Rozwoju Elektromobilności ma na celu stworzenie warunków do rozwoju sektora pojazdów elektrycznych w Polsce poprzez upowszechnienie infrastruktury ładowania i zachęty do zakupu samochodów EV, rozwój przemysłu w obszarze elektromobilności oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.

Kluczowa w realizacji projektów zwiększających dostępność stacji ładowania, szczególnie w mniejszych miastach i na obszarach wiejskich jest współpraca z samorządami, ale także wsparcie z funduszy Unii Europejskiej. Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, ustanowione przez Radę Ministrów, precyzują plany rozbudowy sieci ładowania do 2030 roku. Celem jest zwiększenie liczby stacji w aglomeracjach oraz poprawa dostępności wzdłuż głównych tras komunikacyjnych.

Wiodącymi operatorami stacji ładowania w Polsce są firmy takie jak GreenWay PolskaOrlen Charge, oraz Tauron, które posiadają znaczący udział w rynku i aktywnie uczestniczą w rozbudowie sieci ładowania. Orlen Charge, na przykład, planuje znacznie rozszerzyć swoją sieć ładowarek, zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowej. Strategie tych firm są zgodne z rządowymi planami zwiększenia liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych, mając na celu nie tylko poprawę infrastruktury ładowania, ale również zachęcenie konsumentów do przejścia na pojazdy elektryczne. Warto zaznaczyć, że infrastruktura ładowania koncentruje się obecnie głównie w województwach mazowieckim, śląskim, pomorskim oraz dolnośląskim, gdzie znajduje się prawie 50% ogólnodostępnych punktów w kraju.​

Polski rynek producentów ładowarek do pojazdów elektrycznych

Rozwój sektora samochodów elektrycznych jest ściśle powiązany z potrzebą budowy infrastruktury umożliwiającej ich ładowanie. Wzrost popularności pojazdów EV w ostatnich latach doprowadził do powstania licznych przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji, sprzedaży oraz instalacji stacji ładowania. Na polskim rynku dostawców znajdują się obecnie zarówno rodzime firmy, jak i międzynarodowe.

Mimo powszechnego przekonania, samochody elektryczne nie są nowością XXI wieku. Już w XIX wieku zaczęto opracowywać pierwsze projekty pojazdów napędzanych energią elektryczną, a ich wdrożenie nastąpiło na początku następnego stulecia. W tamtych czasach elektryczne auta były wyposażone w baterie wymienne po wyładowaniu, co okazało się rozwiązaniem kosztownym i mało praktycznym. W związku z tym zrodziła się nowa idea opierająca się na akumulatorach ładowalnych, które są fundamentem współczesnych pojazdów EV.

W XX wieku dostęp do prądu nie był jeszcze tak powszechny, jak dzisiaj co stanowiło dodatkowe wyzwanie w rozwoju samochodów elektrycznych. Ograniczony zasięg i brak łatwych możliwości ładowania były poważnymi przeszkodami w adaptacji samochodów EV. Problem ten próbowała rozwiązać firma General Electric, wprowadzając stacje ładowania o nazwie Elecrant, które zainstalowano w największych miastach USA i które wyglądem przypominały budki telefoniczne czy hydranty - stąd właśnie ich nazwa. W tym miejscu warto zauważyć, że obecne stacje ładowania czerpią z koncepcji opracowanej już w XX wieku.

Współcześni producenci stacji ładowania oferują szereg rozwiązań zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i komercyjnych. Dostępne są stacje domowe, umożliwiające ładowanie pojazdów w prywatnych garażach lub przed domem, jak również publiczne stacje ładowania. Poszczególne modele różnią się parametrami technicznymi. Stacje AC, pracujące na napięciu 230 V lub 400 V, oferują moc od 2 do 12 kW i czas ładowania do 8 godzin, z opcją ochrony EVSE przed przeciążeniem do 22 kW. Natomiast stacje DC, zapewniające szybsze ładowanie z mocą od 50 do 350 kW, są wyposażone w różnorodne złącza, co umożliwia ich używanie w wielu modelach pojazdów

Producenci nieustannie wprowadzają innowacje, w tym automatyczne systemy łączenia się z mapami Google oraz czytniki kart RFID dla płatności bezgotówkowych. Niektóre stacje są również wyposażone w ekrany multimedialne, które mogą wyświetlać reklamy, zwiększając tym samym przychody operatorów. Ponadto, stacje są dostosowane do warunków atmosferycznych, z odpornością na temperatury od -25 do +50 stopni Celsjusza, a w krajach skandynawskich nawet niższe.

Na polskim rynku działa wielu znaczących producentów ładowarek do pojazdów elektrycznych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwijającego się rynku elektromobilności. Jeśli w naszym artykule przypadkowo pominęliśmy jakąś firmę, serdecznie przepraszamy. Doceniamy wkład wszystkich producentów w rozwój elektromobilności w Polsce.

Kto produkuje ładowarki w Polsce?

Liderem na polskim rynku elektromobilności jest założona w 2009 roku Ekoenergetyka. Dynamiczny rozwój firmy wspierany jest przez Enterprise Investors, wiodący fundusz private equity w Europie Środkowej, który w 2022 roku uzyskał znaczący, choć mniejszościowy udział w spółce. Zielonogórski zakład Ekoenergetyki został niedawno rozbudowany o nową linię produkcyjną, która zwiększyła moce wytwórcze firmy - nowa linia umożliwia produkcję 50 ładowarek na zmianę, a planowana automatyzacja ma zwiększyć tę wydajność do 90, co ma to nastąpić na początku 2025 roku. Warto wspomnieć, że przychody firmy w ciągu ostatniego roku wzrosły półtora razy.

Szeroką gamą produktów - od kompaktowych ładowarek AC po stacje szybkiego ładowania DC, a także innowacyjne systemy do ładowania autobusów elektrycznych - może poszczycić się ABB. Największym ośrodkiem produkcyjno-rozwojowym firmy jest co prawda Centrum E-Mobility w San Giovanni Valdarno, ale włoska fabryka ściśle, współpracuje z zespołem badawczo-rozwojowym z Centrum Technologicznego E-mobility w Krakowie. To właśnie polska załoga pracuje obecnie nad przełomową technologią ładowania megawatowego, która ma umożliwić naładowanie akumulatorów ciężarówek zaledwie w ciągu kilkudziesięciu minut.

Enelion, z siedzibą w Gdańsku, to polski producent nowoczesnych rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych. Firma założona w 2014 roku, specjalizuje się w produkcji ładowarek do samochodów EV, oprogramowania do zarządzania stacjami ładowania oraz systemów zarządzania energią domową. Po latach dynamicznego rozwoju i znaczącego wzrostu przychodów, które zwiększyły się z 1.4 mln PLN w 2018 roku do 22.2 mln PLN w 2022 roku, Enelion napotkał na pewne trudności. Według ostatniego sprawozdania finansowego, firma odnotowała stratę netto w wysokości 5 mln PLN oraz spadek przychodów netto do 21 mln PLN co stanowi zwrot po serii pozytywnych wyników finansowych w czterech kolejnych latach.

GARO Polska, będąca częścią szwedzkiej grupy GARO założonej w 1939 roku, przez lata sukcesywnie rozwijała swoje operacje w Szczecinie, odpowiadając na dynamiczny rozwój rynku elektromobilności. W ubiegłym roku firma uruchomiła nowy zakład produkcyjny w Szczecińskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, którego budowa rozpoczęła się w styczniu 2022 roku. Nowa hala zwiększyła zdolności produkcyjne spółki niemal dziesięciokrotnie, z 2 tys. do 20 tys. ładowarek tygodniowo. Jednakże, jak wykazał najnowszy raport finansowy, braki w dostawach wynikające z niedoboru komponentów elektronicznych, spowolniły produkcję stacji ładowania co odbiło się na niższym wolumenie ich sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo to, dzięki dywersyfikacji produkcji, spółka osiągnęła obroty na poziomie 142 mln PLN, co stanowi wzrost w porównaniu z 131 mln PLN w 2022 rok.

Przedsiębiorstwo Edward Biel, znane również jako PRE Edward Biel EVB, to firma z 30-letnim doświadczeniem w produkcji rozdzielnic, która rozszerzyła swoją działalność o produkcję ładowarek do samochodów elektrycznych. Firma ma swoją siedzibę w Piekarach koło Krakowa. - Ładowarka samochodowa jest pod wieloma względami podobna do rozdzielnicy elektrycznej, co ułatwiło dywersyfikację oferty. Rozwój produktów takich jak stacje ładowania EVB jest wynikiem intensywnych prac badawczo-rozwojowych. W ciągu zaledwie trzech lat udało nam się stworzyć gamę produktów, która znajduje zastosowanie zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznymmówi Szymon Biel.

Swoją działalność - na produkcję i instalację urządzeń związanych z elektromobilnością, w tym stacji ładowania samochodów EV – rozszerzyły także Kolejowe Zakłady Łączności (KZŁ). Zarówno główna siedziba firmy - oddana do użytku w latach 70. XX – jak i jej zakłady produkcyjne zlokalizowane są w Bydgoszczy. Nowoczesne rozwiązania w obszarze ładowania samochodów elektrycznych i hybryd plug-in to także domena krakowskiej firmy AmperGo.

Dynamicznie, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym rozwija się firma Green Cell z siedzibą w Krakowie - założona w 2013 roku. Specjalizuje się ona w produkcji urządzeń do ładowania i magazynowania energii, co obejmuje szeroki zakres produktów od konwerterów napięcia, przez ładowarki USB i zasilacze, aż po stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W 2022 roku spółka zanotowała stratę netto w wysokości niemalże 4 mln PLN, podczas gdy rok wcześniej osiągnęła zysk 1,7 mln PLN. W tym okresie działalność badawczo-rozwojowa firmy koncentrowała się na technologiach związanych z ładowaniem pojazdów EV, co zaowocowało premierą autorskiej, mobilnej ładowarki GC Habu, która miała miejsce w lutym 2023. W roku 2022 Green Cell rozbudowało swoją fabrykę montażu baterii. Podjęto wówczas również decyzję o przeniesienie zakładu do nowej lokalizacji w Skawinie, co umożliwiło uruchomienie kolejnej linii produkcyjnej. W tym samym roku firma rozszerzyła swoją ofertę o baterie do rowerów elektrycznych oraz elektrycznych wózków inwalidzkich.

Lenergizee to kolejna krajowa firma specjalizująca się w produkcji stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Oferuje ona różnorodne produkty, w tym wallboxy do użytku domowego oraz profesjonalne stacje ładowania dla przestrzeni publicznych i komercyjnych. Polską firmą produkującą stacje ładowania dla samochodów EV jest także Automoc Polska, założona w 2011 roku z siedziba w Lesznie. Według dostępnych danych, w 2022 roku przedsiębiorstwo to odnotowało spadek przychodów netto o 54,53% i wzrost całkowitych aktywów o 37,94%. W produkcji i dystrybucji stacji ładowania samochodów elektrycznych specjalizuje się także Milivolt.

ZPUE to polska firma z siedzibą we Włoszczowie, która od 1988 roku specjalizuje się w produkcji nowoczesnych rozwiązań dla elektromobilności, w tym stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W jej ofercie znajdują się zarówno stacje ładowania AC, jak i DC. Firma, która rozpoczęła swoją działalność w garażu, na wzór Apple Steva Jobsa, dziś po ponad 30 latach posiada pięć zakładów produkcyjnych, a także 14 biur sprzedaży. Zatrudnia około 3500 pracowników i eksportuje swoje produkty do 30 krajów, będąc jednym z liderów w produkcji i dystrybucji urządzeń elektrycznych. W roku 2023, przychody firmy osiągnęły wartość 1,537 mld PLN, co stanowi wzrost o 35,1% (400 mln PLN) w porównaniu do roku poprzedniego.

W produkcji i dystrybucji stacji ładowania pojazdów elektrycznych specjalizuje się również firma PowerEV założona 26 marca 2018 roku. Spółka ma swoją siedzibę we Wrocławiu i oferuje zarówno ładowarki AC, jak i DC, które są zintegrowane z aplikacjami mobilnymi umożliwiającymi zdalne zarządzanie i monitorowanie procesem ładowania. W ostatnich latach firma odnotowała dynamiczny wzrost przychodów, a jej aktywa znacznie się zwiększyły. Przychody netto spółki - w 2022 roku - wyniosły niemalże 57 mln PLN w porównaniu do 40 mln PLN rok wcześniej.

EuroLOOP to polski startup, specjalizujący się w produkcji ultraszybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych. Firma oferuje stacje o mocy 720 kW, osiągające 97% sprawności dzięki technologii węglika krzemu, a swoje produkty zarówno w Europie Zachodniej, jak i w Polsce sprzedaje pod marką Willbert dzięki współpracy z ORLEN VC. Warto wspomnieć, że zespół tworzący obecnie spółkę Euroloop w 2017 roku zajął jedno z pięciu czołowych miejsc w konkursie na pojazd przyszłości Hyperloop Pod Competition, organizowany przez Elona Muska.

Wyzwania i perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce

Rozwój elektromobilności w Polsce napotyka na szereg wyzwań, które wymagają skutecznego rozwiązania, aby zapewnić sektorowi harmonijny wzrost. Jednym z najważniejszych jest potrzeba znacznej rozbudowy infrastruktury ładowania. Zgodnie z prognozami przedstawionymi w „Polish EV Outlook 2024”, do roku 2030 moc dostępnych stacji ładowania musi zwiększyć się o 548%, aby sprostać potrzebom rosnącej liczby pojazdów elektrycznych. Analizy przedstawione przez PSNM wskazują, że przy spełnieniu odpowiednich warunków liczba samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku zwiększy się z 3,6% w 2023 roku do niemal 12% w 2025 roku, a następnie do około 22% w 2030 roku. Oznacza to, że w ciągu najbliższych siedmiu lat liczba BEV o DMC do 3,5 tony przekroczy 840 tysięcy sztuk. Jednocześnie flota hybryd typu plug-in (PHEV) wzrośnie do około 529 tysięcy pojazdów. - Dynamiczna elektryfikacja transportu w kolejnych latach powoduje, że już teraz konieczne jest zdecydowane przyspieszenie rozbudowy stacji ładowania – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.

Rozporządzenie AFIR stanowi, że na każdy samochód elektryczny w państwach Unii Europejskiej powinno przypadać 1,3 kW mocy w dostępnej publicznie infrastrukturze ładowania. Dla hybryd typu plug-in norma ta wynosi 0,8 kW. Biorąc pod uwagę prognozy rozwoju floty zawarte w raporcie „Polish EV Outlook 2024”, łączna moc infrastruktury ładowania w Polsce musi zwiększyć się ponad sześciokrotnie zaledwie do roku 2030. Oznacza to konieczność rozbudowy do ponad 1281 MW zainstalowanej mocy, co jest niemożliwe bez istotnego usprawnienia procedur przyłączeniowych. Do tej pory udało się uruchomić łącznie około 234 MW. Kwestie związane z procedurami przyłączeniowymi będą główny punktem obrad Kongresu Nowej Mobilności 2024, który odbędzie się w dniach 24-26 września w Expo Łódź.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!