Projektowanie

Wszystko w zasięgu wzroku: Osram prezentuje nowy laser do aplikacji LIDAR

Osram dodał do swojego portfolio podczerwony laser 65 Watt o oznaczeniu SPL DP90_3, przeznaczony do monitoringu najbliższego otoczenia autonomicznego pojazdu.

Jak długo jeszcze samochody będą sterowane przez kierowcę? Aby autonomiczna jazda stała się powszechna, w najbliższych latach kilka technologicznych i prawnych problemów musi znaleźć swoje rozwiązanie. Nie czekając jednak na finalne rozwiązania, producenci aut i operatorzy usług mobility pracują nad swoimi wizjami samochodów nie potrzebujących kierowcy.

© Osram

Potrzeba bezbłędnej i pełnej obserwacji otoczenia przez autonomiczne samochody realizowana jest przez kluczowe dla samodzielnej jazdy systemy czujników LiDAR (Light Detection And Ranging), na którym to rynku jednym z czołowych graczy jest niewątpliwie Osram Semiconductors. Niemiecki koncern opracował laser LiDAR, dedykowany do detekcji ruchu w najbliższych otoczeniu pojazdu i generowaniu danych w najwyższej rozdzielczości.

Powszechnie uważa się, iż jedynie połączenie lasera oraz kamer w systemie LiDAR pozwala na osiągnięcie niezbędnego poziomu bezpieczeństwa autonomicznych pojazdów. Każda z tych technologii posiada swoje wady i zalety, w zależności od rzeczywistego scenariusza wydarzeń na drodze i generalnie można stwierdzić, iż lepsza jest pomiędzy nimi koordynacja, tym bezpieczniejszy tworzą system – zgrane systemy LiDAR są doskonałe w generowaniu informacji 3D w czasie rzeczywistym.

Systemy LiDAR o dużym zasięgu monitorują obiekty do około 250 metrów wokół pojazdu. Jednak, również bezpośrednie otoczenie pojazdu musi być bezbłędnie śledzone, do czego służą krótko- i średniodystansowe systemy LiDAR, działające w promieniu około 90 metrów. Krótko- i średniodystansowe systemy monitorują klasyczne zdarzenia drogowe, takie jak mijane samochody na autostradzie czy jazdę w ruchu miejskim.

Osram zaprezentował jednokanałowy laser impulsowy SPL DP90_3, z ulepszoną jakością promienia i o niezwykle małych rozmiarach: dzięki footprintowi równemu zaledwie 0.3 mm x 0.6 mm projektanci mogą tworzyć bardzo kompaktowe konstrukcje. Sprawność na poziomie 30% pomaga też redukować koszty systemu podczas pracy. Dzięki mocy wyjściowej 65 Watt przy 20 A laser doskonale nadaje się do monitorowania bezpośredniego otoczenia pojazdu, dostarczając obrazy o najwyższej rozdzielczości dla innych systemów autonomicznej jazdy.