Wiązki

Czy złącza M8 i M12 są nadal właściwym wyborem?

Wraz z wprowadzaniem nowych technologii przeznaczonych na rynki środków transportu, maszyn rolniczych i ciężkiego sprzętu budowlanego, wybór złączy staje się wyzwaniem.

Należy zadać sobie pytanie, czy producenci ciężkiego sprzętu powinni próbować dopasowywać tradycyjne rodzaje złącz do nowych technologii cyfrowych, czy też raczej powinni być otwarci na nowe typy konektorów i ich zalety? Jest to trudne pytanie, dlatego aby podjąć właściwą decyzję ważne jest dogłębne zrozumienie specyficznych cech i zalet różnych typów złączy.

Pojawienie się technologii autonomicznych w przemyśle transportowym i przemyśle ciężkim spowodowało rozszerzenie zastosowań tradycyjnych złączy, stosowanych w automatyce przemysłowej. Autonomiczne systemy sterowania wykorzystują czujniki, kamery i technologie wizyjne, rozwiązania LiDAR oraz radary, tworząc rozległe sieci łączności. Technologie te współpracują z zewnętrznymi źródłami danych, zapewniającymi dane do nawigacji, mapowania i wykrywania obiektów, niezbędnymi do automatyzacji funkcji pojazdu i jego wyposażenia.

© Phoenix Contact

Złącza M8 i M12 są używane w wielu przemysłowych systemach wizyjnych i aplikacjach czujników stosowanych w ciężkim sprzęcie budowlanym.

Tradycyjne złącza dla ciężkiego sprzętu

Tradycyjne okrągłe złącza M8 i M12 są używane w czujnikach, kamerach i systemach wizyjnych w aplikacjach automatyki przemysłowej, kolejowej, transportowej i infrastrukturalnej. Typy te mają długą i udokumentowaną historię zastosowań w środkach transportu. Ze względu na swoje zalety, przewyższające inne rodzaje złączy, w ostatnich latach znalazły liczne zastosowania w nowych projektach urządzeń autonomicznych.

Autonomiczne systemy sterowania wymagają niezawodnych i solidnych złączy, zdolnych do przesyłu sygnałów I/O, szybkiego transferu danych i energii. Złącza M8 i M12 tworzą kompletny system, od samych złącz, przez zestawy do samodzielnego montażu na miejscu instalacji, po fabrycznie zmontowane okablowanie. Złącza M8 i M12 spełniają wymienione wcześniej kryteria, zapewniając wytrzymałe, wodoszczelne połączenie (są oferowane w różnych stopniach uszczelnienia: IP65, IP68 i IP69K), są ponadto odporne na intensywne wibracje. Cechy te mają kluczowe znaczenie dla pojazdów autonomicznych, ponieważ często poruszają się one na nierównym terenie, a odporność na wysokie wibracje jest kluczowym wymaganiem zastosowań transportowych. Standardowe systemy złączy M8 i M12 odpowiadają wymaganiom dotyczącym zasilania, transmisji sygnału i szybkiego transferu danych z systemów LiDAR, radarowych i wizyjnych.

Złącza wykorzystywane w transporcie, maszynach rolniczych i ciężkim sprzęcie budowlanym tradycyjnie są montowane metodą zaciskania i wsuwania (ang. crimp-and-poke), czego przykładami są Delphi Weather Pack czy serie DT oraz DTM od firmy Deutsch. Aplikowane w ten sposób złącza są dobrze przystosowane do zastosowań o dużym obciążeniu, zapewniając szczelne połączenia i dużą wytrzymałość. Ponadto, dzięki ekonomicznej cenie nadają się do stosowania w wiązkach produkowanych na masową skalę. 

Ponadto ich konstrukcje połączeniowe typu „kabel-kabel” i „przepust przez ściankę” sprawiają, że są one łatwe w użyciu w różnych konfiguracjach wiązek kablowych. Pod względem funkcjonalnym, ich dwustanowa zasada działania jest szczególnie dobrze dostosowana do wsparcia prostych funkcji włączania/wyłączania, a także komunikacji o niskiej prędkości między jednostkami sterującymi (zwykle jest to CAN J1939).

Strona: 1/2
Następna