Przyszłość Stellantis w Polsce: przemiany i nowe perspektywy
Rok 2024 ma być dla Stellantis początkiem nowego etapu na rynku polskim. Firma, uznana za lidera w produkcji samochodów elektrycznych, zamyka zakład w Bielsku-Białej, jednocześnie koncentrując swoje zasoby na rozwijaniu fabryk w Tychach i Gliwicach.
Inwestycje i rozwój
Stellantis, jako jedyny seryjny producentem pojazdów osobowych i dostawczych z napędem w pełni elektrycznym w Polsce, inwestuje w technologie przyszłości, koncentrując się na fabrykach w Tychach i Gliwicach. Działania te są częścią strategicznego planu „Dare Forward 2030”, który ma na celu transformację firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Fabryka w Gliwicach, skąd aż 90% produkcji trafia na eksport, wkroczyła w nową erę motoryzacji rozpoczynając produkcję dużych samochodów dostawczych BEV (Battery Electric Vehicles), czyli pojazdów w pełni elektrycznych. Krok ten jest częścią inicjatywy Pro One, mającej na celu umocnienie pozycji Stellantis jako światowego lidera w segmencie pojazdów użytkowych. Gliwicki zakład, produkując pięć z sześciu kluczowych marek strategii Pro One, staje się istotnym elementem globalnych aspiracji firmy, która, jest nie tylko liderem w segmencie pojazdów użytkowych w rozszerzonej Europie z ponad 40% udziałem w rynku BEV, ale również zajmuje czołowe miejsca na innych kontynentach (pierwsze w Ameryce Południowej, drugie na Bliskim Wschodzie i w Afryce, oraz trzecie w Ameryce Północnej).
Dodatkowo jako Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX) Gliwice są kluczowym miejscem innowacji, które odgrywa istotną rolę w globalnej strukturze Stellantis SWX opracowując oprogramowanie dla pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicles). Bazując na otwartych platformach technologicznych i wykorzystując sztuczną inteligencję, centrum umożliwia bezprzewodowe dodawanie i aktualizowanie funkcji pojazdów, co stanowi kolejny krok w kierunku przyszłości zdominowanej przez technologie cyfrowe i elektryfikację.
Fabryka w Tychach, dzięki inwestycji o wartości 755 mln PLN przeszła niezbędne modyfikacje technologiczne, umożliwiające rozpoczęcie w zakładzie produkcji nowoczesnych modeli elektrycznych. To strategiczne posunięcie ma kluczowe znaczenie w kontekście zbliżających się zmian w przepisach europejskich, które zakazują od 2035 roku sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Jednym z pierwszych modeli, który zjechał z linii produkcyjnej w Tychach, był Jeep® Avenger — w pełni elektryczny pojazd, który szybko zdobył uznanie na rynku, zostając Europejskim Samochodem Roku 2023.
Transformacja i wyzwania
Zakończenie działalności zakładów FCA Powertrain w Bielsku-Białej stanowi element większej przemiany w Stellantis, która dostosowuje swoją strategię do regulacji Unii Europejskiej, które od 2035 roku zakazują sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym.
Decyzja o zamknięciu bielskiej fabryki wpłynie na około 500 pracowników, którzy stracą miejsca pracy. Stellantis zobowiązał się do współpracy ze związkami zawodowymi w celu znalezienia społecznie akceptowalnych rozwiązań dla osób dotkniętych zmianami.
Firma zapewnia, że zaoferuje dotychczasowym pracownikom FCA Powertrain możliwość zatrudnienia w innych zakładach produkcyjnych w Polsce, w tym w fabrykach produkujących pojazdy osobowe i dostawcze w Tychach i Gliwicach, a także w innych spółkach należących do koncernu. Opcje te obejmują fabrykę silników w Tychach, która obecnie przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowej generacji silnika PureTech przeznaczonego dla napędów hybrydowych oraz odlewnię żeliwa Teksid Poland w Skoczowie planującą uruchomienie nowej linii obróbczej, która będzie produkować komponenty dla pojazdów marek należących do Stellantis.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!