Polska

Światowe koncerny zainteresowane polską technologią OLED

W 2021 r. do grona spółek notowanych na NewConnect planuje dołączyć Noctiluca - jeden z trzech graczy na świecie rozwijających technologię emiterów OLED nowej generacji, które stanowią kluczowy element wyświetlaczy.

Noctiluca prowadzi zaawansowane prace nad stworzeniem emiterów OLED, czyli związków chemicznych w postaci proszku, które są najważniejszym elementem wyświetlaczy (telewizorów, monitorów, smartfonów, urządzeń wearables czy urządzeń VR) oraz źródeł światła (lampy). Spółka pracuje nad emiterami trzeciej i czwartej generacji, tj. wykazującymi właściwości TADF (ang. Thermally Activated Delayed Fluorescence, Termicznie Aktywowana Opóźniona Fluorescencja) i hiperfluorescencję.

Noctiluca dostała się do trzech międzynarodowych programów branżowych o najwyższym ratingu: DisplayWeek, I-Zone (USA), Tech Tour dla sektora fotonicznego (Europa) oraz Garage+ (Azja).

Większość zespołu Noctiluca swoje doświadczenie naukowe i biznesowe zdobywała w firmie Synthex Technologies, która świadczy usługi syntezy związków chemicznych na potrzeby przemysłu chemicznego, farmaceutycznego, agrochemicznego i innych. W ostatnim czasie do zespołu Noctiluca dołączył Sri Peruvemba – ekspert z ponad 25-letnim doświadczeniem w branży ekranów i elektroniki. W swojej karierze pełnił między innymi funkcję top manadżerskie w E Ink Corporation (technologia ekranów Kindle Amazona).

Obecnie rynkowo stosowane emitery pierwszej i drugiej generacji posiadają wiele niedoskonałości, dlatego producenci wyświetlaczy poszukują alternatywy. Emitery Noctiluca charakteryzują się przede wszystkim większą wydajnością niż te dostępne obecnie na rynku, są tańsze, nie wymagają wykorzystania metali ciężkich podczas produkcji, pomogą wyeliminować bolączkę dzisiejszych wyświetlaczy OLED czyli tzw. 'efektu wypalania', ale co ważniejsze, szczególnie z perspektywy urządzeń zasilanych bateriami, wymagają istotnie mniej energii do świecenia.

- Noctiluca w krótkim okresie osiągnęła parametry emiterów nad którymi kluczowa konkurencja pracuje od kilku lat – najnowsze wyniki testów związków Noctiluca potwierdzają, że spółka ma potencjał stać się topowym graczem, jeśli chodzi o jakość i właściwości swoich związków. Pojawienie się w domenie publicznej informacji odnośnie prac Noctiluca zaowocowało nawiązaniem przez Spółkę relacji biznesowych z ponad 30 podmiotami, w tym z najważniejszymi globalnymi graczami z branży wyświetlaczy – komentuje Mariusz Bosiak, CEO Noctiluca.

Odbiorcą technologii Noctiluca oraz ewentualnym nabywcą własności intelektualnej (patentów) są producenci i podmioty dostarczające materiały i komponenty dla OLED, producenci paneli lub matryc, producenci wyświetlaczy, a także dostawcy oświetlenia. Spółka ma nawiązała stałą współpracę zarówno z partnerami technologicznymi (ITRI, Karlsruher Institut für Technologie), jak i potencjalnymi odbiorcami komercyjnymi – największymi światowymi graczami z rynku OLED, których produkty każdy z nas widział w sklepach RTV.

- Obecnie wykorzystuje się przede wszystkim emitery drugiej generacji, tzw. fosforescencyjne. Mają one jednak wiele wad - np. cena materiałów jest wysoka, długie wyświetlanie tego samego obrazu powoduje „efekt wypalania” (np. logo stacji TV), a urządzenia potrzebują dużej ilości energii by wyświetlić obraz. Ponadto, na rynku brakuje wydajnego emitera niebieskiego, który odpowiada aż za 70 proc. emisji światła i przemysł OLED zmuszony jest stosować nieefektywny emiter pierwszej generacji czyli technologię wypracowaną w latach 90.– dodaje Piotr Trzaska, główny technolog.

Dzięki współpracy technologicznej z europejskim klientem, pierwsze produkty z użyciem emiterów odkrytych przez Noctiluca będą dostępne na rynku koniec przyszłego roku, co uplasuje spółkę w światowej czołówce dostawców zaawansowanych materiałów i technologii fotonicznych dla rynku OLED. Spółka dokonała już jednego zgłoszenia patentowego na wytworzone IP (na rodzinę związków - TADF) na rok 2021 planowane jest złożenie drugiego – kluczowe aktywa z perspektywy długoterminowej budowy wartości Spółki. 

Według szacunków Display Supply Chain Consultants, rynek OLED jest wart obecnie ponad 30 miliardów dolarów i rośnie w tempie 26% rocznie.