Blees otrzymał 455 tys. PLN na rozwój autonomicznego e-minibusu
Gliwicka spółka Blees pozyskała dofinansowanie na zakup i wdrożenie technologii aktywnego monitoringu, opartego o inteligentną analizę obrazu z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji City Eye do futurystycznego projektu e-minibusu.
© Blees Sp. z o.o.
Firma Blees Sp. z o.o. rozpoczęła działalność w 2019 roku w Gliwicach w odpowiedzi na nowe trendy i wyzwania transportu zbiorowego. Multidyscyplinarny zespół, współpracujący z firmą Future Processing, jak również z Politechniką Śląską i Politechniką Krakowską, wprowadza system transportu na żądanie, dedykowany dla miast, gmin oraz instytucji. Opracowuje innowacyjne rozwiązania technologiczne dla transportu bezemisyjnego, inwestując w prowadzone przez siebie prace badawczo-rozwojowe. Projekt elektrycznego minibusu o zerowej emisji hałasu, autonomii na poziomie 4 SAE i unikalnej konstrukcji został opracowany przy użyciu narzędzi inżynierskich CAD i CAE. Może zabrać na pokład 15 osób. Jego zasięg to średnio 200 km przy pojemności baterii 58 kWh. Moc maksymalna wynosi 150 kW, a maksymalna moc szybkiego ładowania DC to 100kW. Akumulator o dużej pojemności zapewnia wydłużony czas pracy, zmniejszając liczbę cykli ładowania, tym samym umożliwiając transport na duże odległości.
Celem projektu, na które spółka otrzymała 30 czerwca br. dofinansowanie od Agencji Rozwoju Przemysłu w wysokości 455 tys. PLN, jest transfer i wdrożenie technologii aktywnego monitoringu opartego o inteligentną analizę obrazu z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji – City Eye.
Umożliwi to automatyczną detekcję zdarzeń, również tych niebezpiecznych, w czasie rzeczywistym wraz z modułem interwencyjnym uruchamiającym reakcję alarmową pozwalając na wykrywanie niepożądanych zachowań wśród pasażerów transportu zbiorowego, takich jak kradzież czy bójka.
Aktywny system monitoringu wizyjnego wyposażony jest w najnowocześniejsze algorytmy oparte na sieciach neuronowych i może dostarczyć też przydatnych informacji dla przewoźników, zliczając pasażerów w podziale na grupy wiekowe. Wykrywa również wózki inwalidzkie i dziecięce, umożliwiając interakcję pojazdu z pasażerami.
Pojazd jest wyposażony w 7 lidarów, 11 kamer, 4 radary, 3 odbiorniki GNSS oraz IMU. Czujniki obejmują cały obszar wokół pojazdu i zapewnią jego lepszą orientację w terenie oraz w bieżącej sytuacji na drodze. Działają w różnych zakresach, dzięki czemu minibus zareaguje w zmiennych warunkach oświetleniowych i pogodowych. Dodatkowo, zasięg czujników nakłada się na siebie, co zwiększa poziom bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z nich.
System autonomii stale dostosowuje parametry poruszającego się pojazdu, takie jak prędkość, przyspieszenie, zwalnianie czy siłę odśrodkową, aby zapewnić pasażerom komfortowy przejazd minibusem. Ponadto może zrekompensować drobne problemy z pojazdem, takie jak niskie ciśnienie powietrza w oponie. Wszystko to odbywa się bez narażania bezpieczeństwa użytkowników i osób wokół pojazdu.
Pojazd posiada też zaawansowany system lokalizacji z centymetrową dokładnością, co jest kluczowym elementem autonomicznej jazdy. Łączy on dane z wielu źródeł, takich jak GPS RTK, rejestracja lidarowa, odometria wizualna, odometria kołowa. Dzięki temu system jest odporny na awarię pojedynczego źródła danych.
Możliwość śledzenia obiektów daje także możliwość predykcji zachowań innych uczestników ruchu w celu odpowiedniej reagować na potencjalnie niebezpieczne sytuacje. Wszystkie manewry są monitorowane przez niezależny moduł nadzoru, którego zadaniem jest ciągłe utrzymywanie bezpieczeństwa pojazdu.
Spółka zrealizowała już 4-miesięczny pilotaż w Gliwicach obsługując przejazdy szkolne, 3-miesięczny pilotaż w Jaworznie uzupełniając ofertę komunikacyjną oraz 12-miesięczny pilotaż nocnego transportu na żądanie w Sosnowcu.
Blees Sp. z o.o.
DRT (demand responsive transport) – to forma transportu współdzielonego, w którym pojazdy zmieniają swoje trasy w oparciu o realne zapotrzebowanie pasażerów, bez korzystania ze sztywno ustalonego rozkładu jazdy.