Polska

Na Politechnice Gdańskiej powstaje bezzałogowa łódź nowej generacji

Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Polsce, przeznaczona m.in. do patrolowania farm wiatrowych na morzu, inspekcji kanałów żeglugowych i wykrywania obiektów, które nie powinny znaleźć się na danym obszarze.

"Hornet" © Politechnika Gdańska, fot. Mateusz Groth

Nad łodzią o nazwie "Hornet" pracuje zespół naukowców pod kierownictwem prof. Łukasza Kulasa z Politechniki Gdańskiej. Jednostka będzie działała półautonomicznie i autonomicznie. Odbyła już testy na Motławie oraz w kanale Martwej Wisły. Na okres zimowy wróci do hangaru, gdzie naukowcy poprawią jej funkcjonalność i zapewnią pierwsze możliwości autonomicznego działania. Obecnie pracują nad rozwiązaniami w zakresie tzw. technologii brzegowych i chmurowych z zastosowaniem sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Wdrażają system bezpiecznej i niezawodnej (m.in. odpornej na działanie urządzeń zagłuszających) komunikacji bezprzewodowej, która będzie służyła do zapewnienia komunikacji z wieloma jednostkami bezzałogowymi jednocześnie.

"Hornet" będzie wyposażony w różnego rodzaju zaawansowane sensory znane z samochodów autonomicznych, jak np. lidary, które precyzyjnie wykrywają kształty obiektów na powierzchni wody, a także radary krótkiego zasięgu, kamery termowizyjne i wizyjne oraz sonary akustyczne pozwalające na dokładne obrazowanie tego, co jest pod powierzchnią wody. Wszystkie dane będą gromadzone w komputerze pokładowym, a szybkie ich przetwarzanie pozwoli łodzi na podejmowanie decyzji. Według prof. Łukasza Kulasa „Hornet” będzie przemieszczać się po zaplanowanej trasie, a gdy pojawi się jakiś nieprzewidziany obiekt, ominie go lub zahamuje dzięki systemom zapewniającym bezpieczeństwo manewrowe i operacyjne. Zapisywane w chmurze informacje o pozycjach innych obiektów, pogodzie, optymalnej trasie i oszczędności paliwa, będą na bieżąco poprawiać działanie algorytmów sztucznej inteligencji.

Prototyp łodzi powstaje w ramach projektu badawczo-rozwojowego "TRANSACT – Transform safety-critical cyber-physical systems into distributed solutions for end-users and partners" (Transformacja cyberfizycznych systemów o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa w rozproszone rozwiązania dla użytkowników końcowych i partnerów).

Jest to międzynarodowe przedsięwzięcie o łącznym budżecie 26,5 mln EUR (budżet projektu dla PG to ponad 1 mln EUR) realizowane w ramach programu HORYZONT 2020 we współpracy z partnerami z Niemiec, Finlandii, Danii, Norwegii, Hiszpanii, Austrii, Belgii i Holandii.

Uczelnia w ubiegłym roku zawarła z Polskim Rejestrem Statków (PRS) porozumienie o współpracy w obszarze prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w celu opracowania oryginalnych innowacyjnych, autonomicznych oraz bezzałogowych platform nawodnych nowej generacji, przede wszystkim w zakresie projektu TRANSACT.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce