Polska

Fabryka Izery ma być uruchomiona pod koniec 2025

Dyrektor ds. łańcucha dostaw ElectroMobility Poland, Beata Białoń-Dudek, obiecuje tworzenie lokalnego łańcucha dostaw i długoterminowe wsparcie rozwoju elektromobilności w Polsce.

Uruchomienie produkcji w 2025

Na konferencji, która miała miejsce 25 listopada 2022, padła data uruchomienia fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie: grudzień 2025. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld PLN.

Budowa zakładu produkcyjnego w Jaworznie, zaprojektowanego we współpracy z firmą Dürr Systems AG, zakładana jest w dwóch etapach. Pierwszy etap, który przewiduje produkcję Izery w segmencie C - z trzema odmianami nadwoziowymi (SUV, Hatch, SW) o zdolności produkcyjnej do 100 tys. samochodów rocznie - ma zostać zrealizowany do grudnia 2025 roku i obejmować budynki o łącznej powierzchni 169 tys. m2. W pierwszej kolejności planowane jest uruchomienie jednej zmiany produkcyjnej dla zdolności 33,4 tys. samochodów a pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała produkcji na trzy zmiany. Planowane zatrudnienie dla pierwszego etapu budowy zakładu to 2403 osób. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln PLN. EMP przed tygodniem podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely dot. udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA pod budowę Izery. Szczegółowo rozwój projektu Izery przedstawialiśmy w ubiegłym tygodniu w artykule Izera obiecana

Rozbudowa zakładu w drugim etapie, który ma nastąpić około roku 2030, zakłada budowę do dwóch kolejnych rodzajów nadwozia (na tej samej platformie) i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie, przy rozbudowie głównych wydziałów produkcyjnych spawalni i montażu oraz instalacji dodatkowych linii w lakierni i budowie nowego wydziału tłoczni - do łącznej powierzchni ok. 225 tys. m kw.

- Wszystkie pozwolenia środowiskowe, wodnoprawne, na budowę, planujemy uzyskać w IV kw. 2023 r., równolegle będą trwały prace z utworzenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, które mają na celu przygotować ten obszar pod inwestycję. Następnie przejdziemy do fazy realizacji: budowa zakładu będzie trwała ok. 18 miesięcy, od I kw. 2024 r., następnie przechodzimy do rozruchu technologicznego, aby na koniec 2025 r. była możliwość wyprodukowania pierwszych samochodówzapowiada dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji, Cyprian Gronkiewicz.

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln PLN. EMP przed tygodniem podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely dot. udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA pod budowę Izery. Szczegółowo rozwój projektu Izery przedstawialiśmy w ubiegłym tygodniu w artykule Izera obiecana

 

Lokalny łańcuch dostaw

Dyrektor ds. łańcucha dostaw Beata Białoń-Dudek oceniła, że EMP jako nowy gracz na rynku nie jest obciążony tradycyjnymi długimi, kompleksowymi łańcuchami dostaw: - Naszą przewagę konkurencyjną upatrujemy w tworzeniu lokalnych, dobrze skomunikowanych, elastycznych łańcuchów dostaw.

- Umowy, które podpisaliśmy w ub. tygodniu, gwarantują nam dostawy elementów platformy;  to są główne elementy technologii, które pozyskujemy od partnera biznesowego. Razem z tym pozyskujemy jego dobrze już osadzony i sprawdzony od strony jakościowej łańcuch dostaw. (…) Z drugiej strony te umowy gwarantują nam swobodę kształtowania łańcuchów dostaw – w tym zakresie patrzymy na lokalne łańcuchy dostaw, ze szczególną uwagą, jeśli chodzi o elementy specyficznie zaprojektowane dla naszego samochodu – wyjaśniła Białoń-Dudek.

Jak podano w trakcie konferencji, EMP ma już w bazie dostawców ponad 700 partnerów,  którzy zostaną zaproszeni do uczestnictwa w łańcuchu dostaw. Jednak firma od razu zaznacza, iż ze względu na masowość produkcji, ważnym kryterium będzie cena. - Z drugiej strony nasz cel to długoterminowe wsparcie rodzimego rynku elektromobilności – i to także będzie brane w logice wyboru dostawców – mówi Beata Białoń-Dudek. 

© EMP

Zapraszamy na jednodniowe targi elektroniki we Wrocławiu! Zapisz się

Żródło: PAP