Polska

Producenci baterii, pojazdów elektrycznych i ładowarek w Polsce

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało raport Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy Polski - dokument przedstawia między innymi listę producentów ładowarek samochodowych.

© Harting

Raport Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy Polski przedstawia między innymi kilka czynników, mających wpływ na przemysł elektroniczny w Polsce:

  • Akumulatory litowo-jonowe stanowią ponad 2% całego polskiego eksportu. Wartość eksportu w tym sektorze wzrosła z ok. 1 mld zł w 2017 r. do blisko 30 mld zł w roku 2021. Oznacza to, że w ciągu zaledwie 5 lat polski eksport w sektorze akumulatorów li-ion wzrósł 30-krotnie. Według opracowanego przez BNEF rankingu, Polska jest obecnie liderem łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych w Europie i utrzyma wiodącą pozycję w tym zakresie do co najmniej 2025 r. Polska zajmuje również bardzo wysoką pozycję na arenie globalnej, plasując się na 4 miejscu. Naszą wiedze na ten temat zgromadziliśmy w opracowaniu Raport: Zagraniczne inwestycje w sektor produkcji baterii w Polsce (2017-2021)
  • Z danych ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów) wynika, że na terenie Europy funkcjonuje 293 zakładów montażu pojazdów, z czego 11 (3,8%) to fabryki znajdujące się w Polsce. Głównym towarem eksportowym Polski w zakresie pojazdów zeroemisyjnych są autobusy, ponadto w Polsce znajduje się fabryka elektrycznych pojazdów dostawczych, a także zakłady wytwarzające elektryczne mikropojazdy oraz jednoślady. Zgodnie z zapowiedziami jednego z koncernów motoryzacyjnych, jeszcze w 2022 r. w Polsce rozpocznie się montaż w pełni elektrycznego samochodu osobowego. Z kolei do końca 2024 r. planowane jest uruchomienie produkcji pojazdów polskiej marki samochodów zeroemisyjnych Izera.

  • Od 2017 r. Polska zajmuje miejsce lidera w Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych. W latach 2017-2021 r. z Polski na inne rynki trafiło łącznie 1937 e-busów. Stanowiło to 31,2% wszystkich autobusów elektrycznych łącznie wyeksportowanych z Unii Europejskiej (6192). Biorąc pod uwagę liczbę e-busów które trafiły na rynki zagraniczne, w 2017 r. Polska zajmowała 3. miejsce spośród wszystkich państw członkowskich, w latach 2018-2020 miejsce 1., zaś w roku 2021 – miejsce 2. Rekordowym rokiem dla polskich producentów był 2019, kiedy liczba wyeksportowanych autobusów elektrycznych osiągnęła poziom 677 szt.
  • Stacje ładowania to podstawowy element infrastruktury ładowania, która warunkuje tempo rozwoju elektromobilności. Urządzenia te służą do przesyłu energii z sieci elektroenergetycznej do akumulatora trakcyjnego pojazdu elektrycznego. Ze względu na budowę oraz charakterystykę techniczną, stacje ładowania dzielą się na szereg kategorii, ponadto mogą być zintegrowane z innymi elementami infrastrukturalnymi, m.in. takim jak oświetlenie drogowe. Poza podstawową funkcją, jaką jest dostarczenie energii do pojazdu elektrycznego, stacje ładowania oferują również rozbudowane systemy łączności, komunikacji, płatności czy przetwarzania danych. W Polsce produkowane są zarówno stacje przystosowane do użytku prywatnego jak i publicznego (ogólnodostępnego), w zależności od modelu przystosowane do ładowania elektrycznych samochodów lub autobusów.

Źródło: Raport Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy Polski © PSPA