Polska

Baterie Impactu dla Alexandra Denisa

Impact Clean Power Technology S.A. będzie dostawcą systemów bateryjnych dla wiodącego producenta autobusów, brytyjskiej firmy Alexander Denis. Jednostkę napędową zapewni wieloletni partner Impactu, Voith Group.

© Impact Clean Power Technology S.A.

Pierwsze autobusy z tymi bateriami pojawią się na rynku w 2023.

Współpraca z Alexandrem Denisem to kolejny milowy krok w rozwoju Impactu. W odpowiedzi na bardzo wysokie oczekiwania tego producenta opracowaliśmy dla niego autorski zestaw baterii zawierający najnowsze technologie ogniw. Nasza bateria została tak zaprojektowana, że może być z biegiem czasu swobodnie modyfikowana zarówno na poziomie całego pakietu jak i modułu oraz ogniwa. Na szybko rozwijającym się rynku technologii bateryjnych zapewniamy użytkownikom możliwość modyfikacji podczas całego okresu użytkowania pojazdów — mówi Bartek Kras, prezes Zarządu Impactu.

Systemy bateryjne Impactu będą wykorzystywane w autobusach elektrycznych i wodorowych. W początkowym okresie będą to autobusy elektryczne nowej generacji Enviro400EV oraz Enviro100EV. Zostaną w nich wykorzystane pryzmatyczne ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) o dużej wytrzymałości, które są mniej podatne na negatywny wpływ warunków eksploatacji m.in. niskich temperatur. Technologia ta zapewnia również wieloletni okres użytkowania bez strat początkowych parametrów. Żeby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, baterie nie są przykręcane bezpośrednio do podłogi pojazdu. Dzięki mechanicznej izolacji są chronione przed skręcaniem oraz uszkodzeniami, spowodowanymi przez kamienie i inne przedmioty mogące się znaleźć na drodze. 

Piętrowy autobus Enviro400EV będzie standardowo wyposażony w baterie o mocy 472 kWh, z opcją 354 kWh. W midibusie Enviro100EV akumulatory mają pojemność 236 kWh lub 354 kWh. Oba pojazdy mogą być wykorzystywane zarówno w ruchu miejskim jak i w przewozach pomiędzy miastami. Enviro400EV może zabrać 98 pasażerów, a jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi 260 mil. Z kolei Enviro100EV zabiera w zależności od konfiguracji od 25 do 45 osób i może pokonać 285 mil.

Układ napędowy nowej generacji do Enviro400EV, Enviro100EV i wersji Enviro500EV, zaprojektowanej specjalnie dla Hongkongu, dostarczył wieloletni partner biznesowy, firma Voith. Enviro400EV wykorzystuje Voith Electrical Drive System w wariancie do dużych obciążeń (VEDS HD), co daje piętrowym pojazdom szczytową moc wyjściową 410 kW. Zapewnia to znakomite osiągi na drodze, w tym dynamiczną możliwość pokonywania wzniesień. Midibus Enviro100EV wykorzystuje wersję do średnich obciążeń (VEDS MD ), przeznaczoną dla mniejszych pojazdów.

Rozwiązanie Impactu zostało również wybrane do autobusu wodorowego Enviro400FCEV. Tankowanie wodorem tego piętrowego pojazdu trwa zaledwie pięć minut przez wlewy po obu stronach pojazdu. W kompozytowych zbiornikach ciśnieniowych NPROXX 350 bar, bezpiecznie zamontowanych z tyłu pojazdu mieści się do 29,4 kg wodoru. Bateria Impactu o pojemności 30 kWh i bardzo dużej mocy jest wbudowana między modułem ogniwa paliwowego a silnikiem. Wykorzystując elektrochemię ogniw – opartą o tlenki tytanu, system bateryjny znakomicie sprawdza się podczas częstego i szybkiego ładowania oraz rozładowywania. Jego żywotność jest przewidziana na cały okres eksploatacji autobusu. Pojazd zabiera do 88 pasażerów.

Wszystkie modele już jeżdżą i zostały oficjalnie pokazane na targach Euro Bus Expo w Birmingham, które zakończyły się 3 listopada. Pierwsze autobusy zostały już zakontraktowane i trafią do odbiorców w 2023 roku.