Polska

Polregio podpisało umowy na 200 nowych pociągów za ponad 7 mld PLN

Umowy ramowe ze spółkami FPS H.Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz i Stadler Polska rozpoczynają nowy etap rozwoju w historii Polregio i oznaczają poprawę komfortu podróżowania pasażerów.

© Stadler Polska

Umowa wykonawcza na kilkadziesiąt pojazdów zostanie podpisana w tym roku, dzięki czemu pierwsze pociągi pojawią się w 2025 roku, a do 2026 na tory w całej Polsce może ich wyjechać nawet 200. Umowy ramowe ze spółkami FPS H.Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz i Stadler Polska będą obowiązywać 36 miesięcy od dnia podpisania. Przez ten okres wykonawcy będą składać oferty na określoną liczbę pojazdów. O tym, u którego z producentów zostanie zamówiony pojazd, rozstrzygać ma aukcja elektroniczna. To na jej podstawie zawierane będą umowy w sprawie konkretnego zamówienia.

© Nevag

Kwoty, z jakimi spółki wystąpiły w przetargu:

  • Stadler Polska — 10 mld 897 mln 405 tys. 514,40 zł brutto
  • Newag — 10 mld 757 mln 334 tys. zł brutto
  • Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz — 9 mld 940 mln 650 tys. 285 zł brutto
  • H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych — 7 mld 158 mln 630 tys. 996 zł brutto.

© Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz

Przetarg na dostawę do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych został ogłoszony w maju 2022 roku. Zamówienie miało dotyczyć maksymalnie 60 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w 130 do 160 miejsc siedzących i maksymalnie 140 sztuk w wersji z minimum 210 miejscami siedzącymi. Pociągi z klimatyzacją oraz wi-fi dla pasażerów będą osiągać prędkość 160 km/h. Nowe składy EZT będą się sukcesywnie pojawiać we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.

Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Udział firmy w rynku wynosi około 27%. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu.

© H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych

Źródło: wnp.pl