Polska

Izera za trzy lata w sprzedaży? Potrzebne 6 mld PLN.

Budowa fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma ruszyć w 2024 roku, uruchomienie produkcji planowane jest na grudzień 2025, a do sprzedaży polskie elektryki trafią w 2026 roku. Takie są deklaracje spółki ElectroMobility Poland.

Izera na targach 4 Design Days 2023

W listopadzie 2022 roku spółka ElectroMobility Poland podpisała umowę licencyjną z chińską grupą motoryzacyjną Geely na udostępnienie platformy SEA do budowy elektrycznej Izery. Mimo to o wyborze partnerów w sferze zaprojektowania i wybudowania fabryki ma decydować strona polska. Chiński dostawca będzie odpowiadał za specyfikację technologii linii produkcyjnej, ale prezes EMP Piotr Zaremba chce, aby 60% komponentów było produkowanych lokalnie. Na targach 4 Design Days w styczniu 2023 roku Izera została zaprezentowana w wersji czerwonego hatchback’a. Zgodnie z założeniami technicznymi polski samochód elektryczny na jednym ładowaniu będzie mógł przejechać ponad 400 kilometrów.

Layout projektu budowlanego fabryki powstał we współpracy z firmą Prochem i obecnie - według zapewnień dyrektora EMP ds. uruchomienia produkcji Cypriana Gronkiewicza - trwa przygotowanie projektu zagospodarowania przestrzennego.

Aktualnie ruszyły prace nad pozyskaniem wszystkich pozwoleń środowiskowych i wodnoprawnych. Planujemy uzyskać je do końca roku. Równolegle będą trwały prace mające na celu utworzenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Budowa zakładu planowana jest na 1Q przyszłego roku i potrwa półtora roku, potem rozruch technologiczny i na koniec 2025 roku ruszy produkcja Izery. Prochem, jako inwestor zastępczy, będzie nadzorował realizację prac budowlanych. W pierwszym etapie, powstaną budynki o łącznej powierzchni 169 tys. m2 i zostanie uruchomiona jednozmianowa produkcja 33,4 tys. samochodów rocznie opartych na trzech typach podwozia opartego na chińskiej platformie. Pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała pracy na trzy zmiany — powiedział Cyprian Gronkiewicz.

Drugi etap w perspektywie do 2030 roku zakłada budowę dwóch kolejnych rodzajów nadwozia na tej samej platformie i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie. Będzie się to wiązało z rozbudową spawalni i działu montażu oraz instalacją dodatkowych linii w lakierni i nowym dziale tłoczni - do łącznej powierzchni ok. 225 tys. m2.

Na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw elektromobilności posłowie zapytali Piotra Zarembę o koszty budowy fabryki Izery i źródła jej finansowania. Według szefa EMP, aby uruchomić projekt i utrzymać go do momentu samofinansowania, potrzeba 6 mld PLN. Spółka obecnie posiada kapitał na poziomie 570 mln PLN, przy czym w 2021 roku Skarb Państwa zainwestował 250 mln PLN przejmując 82,7% udziałów spółki. Pozostali udziałowcy to cztery polskie koncerny energetyczne: PGE, Energia, Enea oraz Tauron. Zaangażowania kapitałowego w Izerę nie wyklucza też Polski Fundusz Rozwoju. 

W mojej ocenie to jest profesjonalny, bardzo dobrze przygotowany i prowadzony projekt. Polski Fundusz Rozwoju został wybrany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do zarządzania dedykowanym funduszem elektromobilności. Jeszcze nie przejęliśmy tych środków, ale na pewno będziemy analizowali nasze zaangażowanie finansowe w budowę Izery — powiedział w kuluarach konferencji EEC Trends prezes PFR Paweł Borys.

Źródła: wnp.pl; cleanerenergy.pl; propertynews.pl