Elektronika w akwarystyce? Pomysł wart miliony
Swoje inteligentne urządzenia do zarządzania akwariami morskimi firma Reef Factory sprzedaje do ponad 30 krajów. Jarosław Wojczakowski i Marek Protasewicz znaleźli patent na biznes w niszowej branży i z powodzeniem go rozwijają.
© Reef Factory
Firma Reef Factory z podbydgoskiego Niemcza, założona w 2019 r. przez Jarosława Wojczakowskiego i Marka Protasewicza, specjalizuje się w produkcji inteligentnych urządzeń do akwarystyki morskiej. Zatrudnia już 100 osób i posiada 17 kategorii inteligentnych produktów. W pierwszym roku działalności spółka osiągnęła przychód 1,9 mln PLN, w drugim 8,5 mln, a w trzecim planuje 20 mln PLN.
Marek Protasewicz i Jarosław Wojczakowski
— Zauważyliśmy, że na rynku brakuje nowoczesnych akcesoriów pozwalających zautomatyzować zarządzanie akwarium. I wiedzieliśmy, jak je stworzyć. Postanowiliśmy zostać pierwszą firmą na świecie, która zbuduje całą linię inteligentnych produktów do akwarystyki morskiej — mówi Marek Protasewicz.
Produkty Reef Factory to różnego rodzaju inteligentne lampy LED, mierniki twardości węglanowej, pompy dozujące i sensory do monitorowania poziomu wody. Ważnym elementem jest system Smart Reef, czyli aplikacja pozwalająca na zdalne zarządzanie urządzeniami i właściwą suplementację chemiczną organizmów.
— Aplikacja pozwala gładko wejść do naszego systemu. Oferuje szereg darmowych funkcjonalności, które ułatwiają zarządzanie akwarium, jednocześnie nie wymagając posiadania urządzeń. W ten sposób uzyskujemy leady, które potem przekuwamy w sprzedaż naszych rozwiązań — tłumaczy Jarosław Wojczakowski.
System Reef Factory
Prace koncepcyjne zajęły twórcom Reef Factory dwa lata. W 2019 r. znaleźli pierwszego inwestora. Fundusz SpeedUp Venture Capital Group wyłożył na ich biznes 1 mln PLN i pomógł sfinansować produkcję pierwszych urządzeń. Model biznesowy i szybkość rozwoju start-upu spodobały się funduszowi Aper Ventures i firmie KAP Holding, które właśnie zainwestowały w Reef Factory 12 mln PLN. Reef Factory zamierza wykorzystać te środki do rozbudowy oferty i do stworzenia linii produktów chemicznych.
© Reef Factory
Spółka sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem dystrybutorów, którzy zaopatrują w nie specjalistyczne sklepy. Uruchamia też Social Reef, czyli pierwszy na świecie portal społecznościowy dla akwarystów morskich. Otwiera się na Stany Zjednoczone i pracuje nad rozwiązaniami dla bardziej popularnej akwarystyki słodkowodnej, która może zwiększyć pulę klientów zainteresowanych produktami firmy nawet o 10 mln PLN.
Źródło: forbes.pl