Polska

Solaris zakończył ubiegły rok przychodami 696 mln EUR

Wśród niemal 1,5 tys. dostarczonych w 2022 roku autobusów, wersje bateryjne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły po raz pierwszy 55% sprzedaży, a Solaris Bus & Coach uzyskał drugą pozycję na europejskim rynku pojazdów zeroemisyjnych. 


Druga pozycja na europejskim rynku autobusów zeroemisyjnych oznacza dla spółki Solaris Bus & Coach 11,2% udział w rynku w 2022 roku. Ponadto producent utrzymał pierwsze miejsce na rynku e-busów w okresie od 2012 do 2022 roku ze skumulowanym udziałem 14,1%. Dostarczył swoje pojazdy do klientów z 18 krajów europejskich, w tym Hiszpanii, Polski, Włoch, Belgii, Niemiec, Rumunii, Estonii i Łotwy oraz Austrii i Czech. 

© Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

Wśród 1492 sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów 401 sztuk stanowiły autobusy elektryczne i 42 wodorowe. Największe kontrakty zrealizowane w 2022 roku częściowo lub w całości dotyczyły:

  • 183 autobusów bateryjnych Urbino 18 dla przewoźnika Unibuss AS z Norwegii;
  • 140 autobusów elektrycznych Urbino dla przewoźnika ATM Milano, w tym roku zamówił on 75 sztuk Urbino 12 electric;
  • 10 trolejbusów Trollino 18 dla niderlandzkiego operatora Hermes, należącego do Transdev/Connexxion - zamówienie ma być zrealizowane do 2024 roku;
  • 25 autobusów wodorowych dla miejskiego przewoźnika w Poznaniu;
  • dostawy pojazdów bezemisyjnych Urbino 12 hydrogen do Wenecji i okolic, dla przewoźników AVM Venezia oraz ACTV SPA Venezia;
  • 5 autobusów Urbino 12 hydrogen do stolicy Majorki;
  • 35 autobusów Solaris Urbino 12 electric dla łotewskiego przewoźnika Rīgas Satiksme, kontrakt może być rozszerzony o kolejne 17 modeli do końca 2023 roku;
  • 100 trolejbusów Solaris Trollino 12 dla Bukaresztu w Rumunii do końca 2024 roku;
  • 350 sztuk Urbino CNG dla przewoźnika Aktsiaselts Tallinna Linnatransport w Estonii;
  • wspólnej oferty konsorcjum w składzie Solaris Bus & Coach, Solaris Czech i Škoda Electric na dostawę 20 sztuk dwuprzegubowych trolejbusów Trollino 24 dla przewoźnika Dopravní podnik. 

Solaris Charging Park w Bolechowie

Ponadto w minionym roku spółka Solaris zrealizowała dwie ważne inwestycje w Bolechowie niedaleko Poznania, a mianowicie oddała do użytku wyposażony w nowoczesne systemy magazyn o powierzchni 10 tys. m2 oraz unikatową stację ładowania pojazdów bateryjnych, w porozumieniu z zielonogórskim producentem ładowarek Ekoenergetyka Polska S.A. Solaris Charging Park to pierwszy w Polsce park o funkcjonalności Vehicle to Grid (V2G), czyli dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Technologia ta pozwala na elastyczne ładowanie oraz rozładowywanie pojazdów, również w celach testowych oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii.

Pojazdy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. były wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność. Autobus Urbino 12 electric wygrał prestiżowy europejski konkurs „Bus of The Year 2017”. We wrześniu 2018 roku Solaris Bus & Coach sp. z o.o. dołączył do grupy CAF, czyli jednego z międzynarodowych liderów tworzenia i wdrażania kompleksowych systemów z zakresu mobilności. CAF zapewnia kompleksowe zarządzanie projektami i pracami inżynierskimi, na wszystkich etapach, począwszy od studium wykonalności, poprzez projektowanie systemu, dostawy taboru kolejowego, a także wykonanie prac budowlanych, sygnalizacji, elektryfikacji i innych systemów elektromechanicznych oraz ich obsługę i utrzymanie. W zakresie taboru, CAF dostarcza i serwisuje pociągi dużych prędkości, pociągi regionalne i podmiejskie, lokomotywy, wagony metra, tramwaje i autobusy. Jest obecny w 40 krajach na całym świecie, a zakłady produkcyjne firmy znajdują się w Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Meksyku i Stanach Zjednoczonych. 

Zapraszamy na jednodniowe targi elektroniki we Wrocławiu! Zapisz się