Polska

Volvo Buses zamyka fabrykę autobusów we Wrocławiu

Decyzja dotknie 1.500 pracowników - część z nich znajdzie zatrudnienie u nowego właściciela nieruchomości, planującego przedsięwzięcie z zakresu rozwiązań energetycznych dla użytkowników indywidualnych.

© Volvo Buses

Volvo Buses zmienia swój model biznesowy w Europie i wdraża to samo, sprawdzone rozwiązanie, które stosuje na kilku innych rynkach. Oznacza to, że spółka skoncentruje swoją działalność na produkcji podwozi, a wraz z zewnętrznymi producentami nadwozi zaoferuje klientom w Europie pełną gamę autobusów miejskich i międzymiastowych oraz autokarów dla segmentu premium. W związku z tym Volvo Buses zdecydowało, że zamknie swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu w pierwszym kwartale 2024 roku. Volvo Buses podpisało list intencyjny w sprawie sprzedaży wydzielonych nieruchomości we Wrocławiu na rzecz Vargas Holding.

- Nasza działalność w Europie od lat przynosi straty. Dzięki nowemu modelowi biznesowemu, który już dzisiaj z powodzeniem stosujemy na wielu rynkach, poprawimy rentowność i zapewnimy naszej firmie długoterminową konkurencyjność – mówi Anna Westerberg, prezes Volvo Buses.

Wrocław pozostanie globalnym centrum dostarczającym usługi biznesowe dla Grupy Volvo, z takimi oddziałami jak Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Trucks Operations, Group Truck Purchasing i Volvo Group Real Estate. Grupa Volvo zatrudnia w Polsce około 3.600 pracowników, w tym około 1.500 pracowników w Volvo Buses.

 

Nowe możliwości dla pracowników Volvo Buses

W wyniku rozmów pomiędzy Volvo Buses i Vargas Holding podpisano list intencyjny, zgodnie z którym planowana jest sprzedaż wydzielonych nieruchomości Volvo Buses we Wrocławiu na rzecz Vargas Holding. Nowy inwestor rozpocznie działalność o innym profilu i będzie stopniowo rozbudowywał zakład produkcyjny we Wrocławiu. Produkcja rozpocznie się w 2024 roku i będzie rozwijana w kolejnych latach. List intencyjny obejmuje zamiar Vargas Holding zaoferowania zatrudnienia części pracowników Volvo Buses, niektórych już w trzecim kwartale 2023 roku.

- Chociaż Vargas Holding będzie działał w innej branży niż nasza, kluczowym czynnikiem dla nich jest możliwość zatrudnienia doświadczonej kadry, pracującej w naszej organizacji we Wrocławiu, niezbędnej do uruchomienia działalności oraz przyszłej ekspansji - mówi Anna Westerberg.

Vargas Holding został założony 2014 roku w Szwecji. Jest długoterminowym inwestorem i aktywnym współwłaścicielem kilu firm, w tym dobrze znanego w Polsce Northvolt. Inne kluczowe spółki z portfele holdingu to Polarium (rozwiązania magazynowania energii) i H2 Green Steel

- W Vargas stale analizujemy możliwości przyspieszenia dekarbonizacji i wejścia w nowe branże i projekty przemysłowe. Nasze najnowsze przedsięwzięcie będzie związane z rozwiązaniami energetycznymi dla domów. Mając to na uwadze, jesteśmy pod wrażeniem zarówno obiektów, jak i wysoko wykwalifikowanych pracowników zakładu we Wrocławiu. Więcej szczegółów na temat naszych dalszych działań podamy w nadchodzących miesiącach – mówi Carl-Erik Lagercrantz, dyrektor generalny Vargas Holding.

Decyzja o stopniowym wygaszeniu i zakończeniu produkcji kompletnych autobusów i autokarów będzie miała wpływ na około 1.600 miejsc pracy w Volvo Buses, z czego około 1.500 we Wrocławiu. Proces informowania oraz dialog z przedstawicielami związków zawodowych został już rozpoczęty.

Zapraszamy na jednodniowe targi elektroniki we Wrocławiu! Zapisz się