Polska

Nowa strategia biznesowa Grupy Kapitałowej LUG na lata 2023-2026

Producent oświetlenia zamknął 2022 rok przychodami 238 mln PLN, co oznacza blisko 16,9% wzrostu r/r. W nowej strategii na najbliższe cztery lata skupi się na usługach, partnerstwie międzynarodowym, zrównoważonym rozwoju oraz innowacji jakości życia.

© LUG S.A.

W 2022 roku EBITDA Grupy Kapitałowej LUG S.A. wyniosła ponad 19 mln PLN (+32% r/r). Sprzedano 477 tys. sztuk opraw oświetleniowych, a zespół R&D osiągnął rekordowy w skali światowej poziom skuteczności oprawy ulicznej wynoszący 190 lm/W. Ostatnie wyniki finansowe i rozwój innowacji są efektem strategii 2017-2022, w której główny nacisk położono na średnioroczny wzrost na poziomie 10% CAGR, wypracowanie 40% marży i ekspansję na rynki zagraniczne. Pomimo trudnych warunków polityczno-gospodarczych LUG zrealizował wybrane cele osiągając wzrost przychodów na poziomie blisko 17% CAGR, a także wypracował marżę brutto ze sprzedaży, która w okresie strategicznym osiągała, a nawet przekraczała poziom 40%, by ostatecznie w 2022 r. wynieść 37%. LUG istotnie zwiększył również udział dużych projektów w strukturze swojej sprzedaży.

FACTSHEET LUG S.A.

Nowa strategia Grupy Kapitałowej LUG to w dalszym ciągu innowacyjność oraz internacjonalizm, ale pojawią się nowe inicjatywy dotyczące transformacji z modelu dostawcy na model usługowy. Firma chce również rozwijać partnerstwa międzynarodowe i rozwiązania oświetleniowe ograniczające konsumpcję energii oraz obniżające emisję CO2. Najważniejszym filarem strategii LUG będzie zrównoważony rozwój spółek zależnych oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju jej partnerów biznesowych, w oparciu o technologie SMART czy NCL (nature centric lighting) w obszarze produktowym, technologicznym i wytwórczym. Znajdzie to odzwierciedlenie w integracji kolejnych wertykałów w ramach autorskiego systemu zarządzania LUG Urban czy też w budowania inteligentnych procesów produkcyjnych zwiększających wydajność i eliminujących słabe punkty wewnętrznego systemu firmy.

Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG S.A.

Stworzyliśmy strategię, która pokazuje, że rozumiemy potrzeby zmieniającego się świata i potrafimy na nie reagować, dokonując stosownych zmian w biznesowych działaniach Grupy. Naszym celem jest umocnienie pozycji LUG w pięciu wyodrębnionych makroregionach. Zamierzamy wyróżniać się innowacyjnością, kompleksową ofertą w modelu usługowym i efektywnością energetyczną naszych rozwiązań oświetleniowych. Driverem naszego działania będzie zrównoważony rozwój, dzięki któremu wzmocnimy naszą ogólnofirmową rezyliencję i pomożemy ją wzmacniać naszym partnerom biznesowym — mówi Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG.

Przedstawiona podczas konferencji 29 marca br. strategia Grupy Kapitałowej LUG S.A. wskazuje, że kluczem do sukcesu są 4 cele strategiczne, których miarą powodzenia będzie osiągnięcie 7% rentowności netto oraz 75% udziału sprzedaży zagranicznej w strukturze sprzedaży LUG w perspektywie do 2026 roku.

Cel pierwszy to transformacja na usługi. W praktyce oznacza to skupienie się na rozwoju filozofii usługowej w całej organizacji. To już nie tylko coraz powszechniej znana i rozumiana usługa Light-as-a-Service (LaaS), ale także nowe modele usług zorientowane na kompleksową realizację projektów oświetleniowych, w tym m.in. consulting, projektowanie, wykonawstwo czy wsparcie w utrzymaniu infrastruktury oświetleniowej. 

Drugim celem jest kontynuacja działania w zgodzie z filozofią zrównoważonego rozwoju, tak by funkcjonowanie firmy służyło zaspokojeniu potrzeb interesariuszy, klientów, inwestorów i partnerów handlowych oraz osób pracujących w strukturach organizacji. W sposób zrównoważony będą rozwijały się wszystkie obszary organizacji, w tym np. produkcja czy R&D, tak aby dzięki modularności, automatyzacji oraz w poszanowaniu zasad ekonomii cyrkularnej neutralizować wpływ organizacji na środowisko naturalne. Kolejnym krokiem będzie także wdrożenie szczegółowej strategii zrównoważonego rozwoju, uzupełnionej o elementy gospodarki obiegu zamkniętego.

Trzeci filar to partnerstwa międzynarodowe. Aspiracją LUG jest bycie centrum międzynarodowej społeczności klientów, dostawców i partnerów. Budowanie silnej marką na skalę światową, cenionej za kompetencje, profesjonalizm oraz zrozumienie potrzeb partnerów w biznesie będzie możliwe dzięki odświeżonej propozycji wartości dla klientów. Kluczowe będą tu takie wartości jak

dostępność w postaci kompleksowej obsługi dużych kontraktów, stabilnym planowaniu czy elastycznym łańcuchu dostaw. LUG zamierza też dostarczać swoim partnerom wysokiej jakości innowacje produktowe, technologiczne i procesowe oraz likwidować bariery wiedzy

i kapitału.  

Po czwarte rozwój innowacji jakości życia rozumianych jako dążenie do zmiany naszego otoczenia na lepsze. To pojęcie bardzo pojemne, ponieważ zawiera w sobie idee oświetlenia SMART. Rozwiązania SMART będą kreować przestrzeń wokół człowieka w taki sposób, aby była ona bezpieczna i przyjazna. Jednocześnie dzięki zastosowanym rozwiązaniom oświetleniowym, podmioty zarządzające infrastrukturą miejską będą mogły generować oszczędności finansowe i energetyczne. Wszystko to będzie możliwe dzięki intensywnemu rozwojowi nowych wertykałów miejskich pod parasolem systemu LUG Urban, w pełnym poszanowaniu założeń Nature Centric Lighting, czyli światła pozostającego w zgodzie z dobowym rytmem nie tylko człowieka, ale także zwierząt czy środowiska naturalnego.  

Żyjemy w bardzo ciekawych czasach. Otoczenie wokół nas zmienia się w ponadprzeciętnym tempie, charakterystycznym dla rzeczywistości VUCA. Chcieliśmy stworzyć strategię adekwatną do nowej rzeczywistości. Pierwszym krokiem było redefiniowanie naszej misji. Skupiliśmy się także na wartościach naszej Grupy i potrzebach jej interesariuszy. Realizacja strategicznych kierunków rozwoju ma swój początek wewnątrz organizacji. Dlatego wyznaczyliśmy obszary działania, wokół których będą koncentrować się nasze projekty i inicjatywy

— dodaje Ryszard Wtorkowski.

Park maszynowy © LUG S.A.

Wyznaczone obszary inicjatyw strategicznych koncentrują się wokół zagadnień produkcyjnych i organizacyjnych (FAB), jak również kładą nacisk na budowanie partnerstw strategicznych z klientami i dostawcami (CLUB). Ponadto LUG będzie silnie rozwijał kompetencje związane z dzieleniem się wiedzą i doradztwem (HUB), a niezmiennym fundamentem rozwoju będą projekty z obszaru badań i rozwoju, projektowania i innowacji (LAB). W każdym z obszarów LUG zaplanował szereg projektów i inicjatyw, które będzie konsekwentnie realizował przez najbliższe 4 lata.

LUG S.A. to spółka holdingowa Grupy Kapitałowej LUG S.A., jednego z czołowych europejskich producentów profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych. Grupa sprzedaje swoje produkty w Polsce oraz 75 krajach na całym świecie. Posiadająca ponad 33 lat doświadczenia firma z siedzibą w Zielonej Górze, od 2008 roku funkcjonuje jako Grupa Kapitałowa. W jej skład wchodzą: LUG S.A., LUG Light Factory Sp. z o.o., LUG GmbH, LUG do Brasil Ltda, LUG Lighting UK Ltd., TOW LUG Ukraina, BIOT Sp. z o.o., LUG Argentina S.A., LUG Turkey, LUG Services Sp. z o.o., ESCOLIGHT Sp. z o.o. LUG S.A. od listopada 2007 roku jest notowana na rynku NewConnect zarządzanym przez warszawską GPW. 

Pierwszy moduł LED w firmie © LUG S.A.