Polska

Nowa elektryczna Nysa z Wrocławia

Do jeżdżących już prototypów e-Vana, wykonanego przez firmę Innovation AG na zamówienie NCBiR oraz powstającej z inicjatywy rządu osobowej Izery, dołącza elektryczny samochód dostawczy Nysa - legendarna polska marka z czasów PRL.

© Nysa Zakład Pojazdów S.A.

Nowa elektryczna Nysa to samochód dostawczy, zaprojektowany od podstaw przez firmę Nysa Zakład Pojazdów S.A. z Wrocławia. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ma wynosić od 3,5 tys. do 4,25 tys. kg. Razem z dwiema bateriami niwa, pojazd powinien ważyć około 2 tys. kg bez zabudowy, natomiast z zabudową skrzyniową ładowność będzie się kształtować w przedziale od 1,2 tys. do około 2 tys. kg, a z zabudową furgonową od około 1,1 tys. do 1,75 tys. kg.

Nysa Zakład Pojazdów S.A. z Wrocławia, od 2016 roku rozpoczął zaawansowane prace badawczo rozwojowe, a od 2019 roku ma wyłączność na używanie legendarnej marki Nysa. W siedzibie firmy, oprócz biura, powstało specjalistyczne laboratorium badawcze z komorą klimatyczną i hamownią, która posiada modułową konstrukcję i może być łatwo transportowana w dowolne miejsce. W ramach działań związanych z badaniami i rozwojem spółka podjęła się stworzenia własnego, w pełni elektrycznego samochodu dostawczego. Zbudowane zostało w pełni funkcjonalne podwozie pojazdu dostawczego wraz z układem napędowym, zawieszeniem, układem kierowniczym i hamulcowym, a także z kompletną architekturą elektryczną i elektroniczną.  

Na razie mamy jeżdżące prototypy i planujemy komercjalizację za około dwa lata. Pierwsze egzemplarze będą powstawać w naszym zakładzie we Wrocławiu, ale wraz ze wzrostem produkcji nie wykluczamy przeniesienia w inne miejsce — powiedział w rozmowie z portalem Interia Robert Smirnow, założyciel Nysa Zakład Pojazdów S.A., który podkreślił, że obecnie plany firmy koncentrują się głównie na te rynki, gdzie elektryfikacja przebiega szybciej niż w Polsce, czyli niemiecki, francuski oraz kraje skandynawskie.

Nysa Zakład Pojazdów S.A. aktywnie współpracuje i wymienia doświadczenia z różnymi publicznymi jednostkami badawczymi, wśród których znajduje się m.in. Politechnika Wrocławska czy Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz firmami z obszaru zaawansowanych technologii.

© Nysa Zakład Pojazdów S.A.

Podobnie jak dwa inne polskie projekty (Autobox Innovation w Starachowicach i Innovation AG w Zgorzelcu), które powstały w ramach rządowego programu "e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1", realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, również Nysa Zakład Pojazdów S.A. korzysta w swoich pracach ze środków unijnych. Wrocławska spółka otrzymała z Unii Europejskiej dofinansowanie do dwóch realizowanych projektów:

"Nysa. Ultralekki modularny pojazd ciężarowy zasilany energią elektryczną" - wartość projektu wyniosła 9,4 mln PLN, w tym wkład własny firmy Nysa Zakład Pojazdów S.A. nieco ponad 2 mln PLN. Realizacja do końca listopada 2020 roku.

W ramach tego projektu powstało w pełni funkcjonalne podwozie elektrycznego pojazdu dostawczego, wraz z kompletną architekturą elektryczną i elektroniczną, która obejmuje układ napędowy, system ładowania wraz z bateriami trakcyjnymi, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne oraz system informacji dla kierowcy. Oprócz tego opracowano zaawansowane technologie wytwarzania ram konstrukcyjnych monolitycznych oraz hybrydowych wykonanych ze stopów aluminium oraz materiałów kompozytowych. Ważnym elementem stało się obniżenie masy pojazdu, modularyzacja oraz zastosowanie produkcji otwartej na utylizację. Design for Recycling" umożliwił zastosowanie zasilania wyłącznie elektrycznego oraz pozwolił na obniżenie kosztów produkcji poprzez zwiększanie zakresu odzyskiwania materiałów w procesie utylizacji. Wskutek realizacji projektu powstał prototyp elektrycznego pojazdu ciężarowego. W ramach prac badawczych opracowano kilkanaście prototypów ram w trzech typach o różnej strukturze monolitycznej oraz hybrydowej zbudowanej z kompozytów, aluminium oraz stali. Prototypy ramy zbudowane na podstawie opracowanych projektów konstrukcyjnych, zostały poddane badaniom nieniszczącym oraz niszczącym. Całość konstrukcji, (za wyjątkiem ustandaryzowanych elementów, pokroju kierownicy, opon czy lusterek, których projektowanie w Polsce mija się z celem), jest dziełem polskich konstruktorów.

"Uniwersalny elektryczny zestaw napędowy do pojazdów elektrycznych z modułowym zasobnikiem baterii (eKIT)" - wartość tego projektu oszacowano na łączną kwotę prawie 7,5 mln PLN, w tym wkład własny Nysa Zakład Pojazdów SA wyniósł prawie 1,9 mln PLN. Realizacja planowana jest do końca września 2023 roku.

Głównym celem projektu jest zaprojektowanie i budowa modułowego układu napędowego eKIT wykorzystywanego w pojazdach elektrycznych i elektrycznych maszynach specjalnych działających w trudnych warunkach rolniczych, drogowych oraz budowlanych. Zakres prac obejmuje opracowanie technologii budowy oraz wytwarzania elektrycznego zespołu napędowego składającego się z zespołu silnika elektrycznego z układem sterowania, adaptacyjnej przekładni, modułowych pakietów baterii wraz z systemem zarządzania energią BMS i modułowym układem mocowania jednostki napędowej. Na podstawie badań przemysłowych i prac rozwojowych zostanie potwierdzona poprawa charakterystyk trakcyjnych układu napędowego oraz odporność na obciążenia w warunkach eksploatacji. Materiał wykorzystany w budowie silnika elektrycznego będzie charakteryzował się odpornością na podwyższony poziom wilgotności oraz działanie siarki. Zakres prac obejmuje również zbadanie modułowych ram, jako przykłady adaptacji opracowanego układu eKIT.

Aktualnie firma dąży do skomercjalizowania wyników swoich badań, w ramach których powstało kompletne i w pełni funkcjonalne podwozie dla elektrycznego pojazdu dostawczego.

© Nysa Zakład Pojazdów S.A.

Nysa Zakład Pojazdów S.A. współpracowała z krajowymi dostawcami kluczowych komponentów: w magazynowaniu energii elektrycznej z firmą 4en S.A., a w zakresie stacji ładowania Arex sp. z o.o., należącą do polskiej Grupy WB.

Nową Nysę napędza silnik elektryczny z układem sterowania, adaptacyjna przekładnia oraz modułowe pakiety baterii i układu mocowania jednostki napędowej e-KIT. Silnik pochodzi ze spółki Łukasiewicz - Górnośląski Instytut Technologiczny i współpracuje z jednobiegową przekładnią firmy BorgWarner Mobility Poland sp. z o.o. (fabryka w Błoniu koło Warszawy). Pracuje pod napięciem znamionowym 375 V, oferuje 87 kW mocy ciągłej i moc chwilową 136 kW. Dostarcza 200 Nm (chwilowy moment obrotowy wynosi 360 Nm) i potrafi osiągnąć prędkość do 10 tys. obr./min z masą własną 116 kg. Podstawowy moduł bateryjny zainstalowany w Nysie ma pojemność 13 kWh oraz moc 30 kW.

Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck Sp. z o.o., która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych o masie do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego pojazdu dostawczego. Rezultatem było stworzenie nowej spółki, pod nazwą Nysa, która rozpoczęła pracę badawcze. Firma współpracuje i wymienia doświadczenia z różnymi publicznymi jednostkami badawczymi, wśród których znajduje się m.in. Politechnika Wrocławska czy Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz firmami z obszaru zaawansowanych technologii.

Źródło: investmap.pl