Polska

TOP 15 światowych marek pojazdów elektrycznych w 2022 roku

W ubiegłym roku produkcja pojazdów elektrycznych na świecie po raz pierwszy przekroczyła 10 mln sztuk, co oznacza wzrost o 33% w porównaniu do 2021 roku, kiedy wynosiła 7,3 mln samochodów. Amerykańską Teslę zdecydowanie zdetronizował chiński BYD.

W infografice opracowanej przez portal Elements Visual Capitalist wykorzystane zostały dane z EV Volumes. Kolor bąbelka każdej z marek reprezentuje zwiększenie produkcji elektryków w stosunku do roku 2021, przy czym ciemniejsze odcienie oznaczają większy wzrost procentowy. 

Nowym królem EV zostało chińskie przedsiębiorstwo BYD Auto, które znacznie wyprzedziło Teslę zwiększając w 2022 roku produkcję aut elektrycznych o 211%. Na podstawie tak dużego wzrostu można założyć, że firma z Shenzhen stanie się pierwszym na świecie producentem samochodów, który wyprodukuje ponad 2 miliony elektryków w jednym roku. Dotychczas BYD jest obecny głównie na rynku chińskim, ale planuje ekspansję do Europy, gdzie zamierza zbudować swoje fabryki, aby uniknąć unijnych ceł na import aut z Państwa Środka. Nowe zakłady BYD w Tajlandii będą produkować modele z napędem prawostronnym, na rynki takie jak Australia, Nowa Zelandia i Wielka Brytania. 

© BYD Auto, © Tesla, © Hyundai

Tesla natomiast zwiększyła w 2022 roku swoją produkcję o 40%, wyprzedzając zachodnie marki, takie jak Volkswagen (+10%) i GM (+13%), ale pozostając w tyle za swoimi chińskimi rywalami, takimi jak Geely (+251%). To, czy chińskie marki utrzymają swoje trzycyfrowe wskaźniki wzrostu, jest niepewne, ale Tesla stoi w obliczu konkurencji większej, niż kiedykolwiek wcześniej. Celem producenta elektryków jest produkcja 20 milionów samochodów rocznie do 2030 roku, co oznacza, że przez resztę dekady będzie musiała utrzymać tempo wzrostu na poziomie dwucyfrowym. W tym celu Tesla planuje wielomiliardową fabrykę w Meksyku, zdolną do produkcji 1 miliona aut rocznie.

Podobny wzrost odnotował Hyundai Motor Company (+43%). Południowokoreańska firma stosunkowo wcześnie, bo już w 2016 roku, zaprezentowała swój pierwszy Hyundai IONIQ. Obecnie buduje fabrykę EV o wartości 5,5 mld USD w stanie Georgia, ale produkcja rozpocznie się tam dopiero w 2025 roku. W międzyczasie Korea Południowa zmieniła plan dotacji dla pojazdów elektrycznych w taki sposób, żeby faworyzować lokalne samochody, takie jak Hyundai IONIQ 6, nad pojazdami importowanymi, w tym Tesla Model 3, w celu rozwiązania rozbieżności w ulgach podatkowych przyznawanych przez rządy USA i Chin w ich krajach. Pod koniec 2022 roku kilka krajów, w tym Korea Południowa, wyraziło swoją dezaprobatę dla ustawy administracji Bidena o redukcji inflacji, która wycofała ulgi podatkowe na EV nie produkowane w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem Tesla i inni amerykańscy producenci pojazdów elektrycznych cieszyli się silną sprzedażą w Korei dzięki dotacjom rządowym, podczas gdy zmieniona amerykańska ustawa postawiła koreańskich producentów samochodów w niekorzystnej sytuacji na rynku amerykańskim. Kolejnym ciosem dla koreańskich elektryków są ograniczenia dotacji dla importowanych EV również w Chinach.

Źródło: elements.visualcapitalist.com

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!