Autonomiczny polski minibus Blees przygotowany do testów
W tym roku firma Blees, która wyprodukowała swój pierwszy autonomiczny pojazd do przewozu pasażerów, planuje przeprowadzić dwa pilotaże, aby już w przyszłym roku minibusy pojawiły się w kilku polskich miastach.
Blees BB-1
Kilka miesięcy temu firma Blees poinformowała o tym, że rozpoczęła budowę pierwszego w Polsce autonomicznego minibusa. Proces budowy jednego z dwóch pojazdów już się zakończył i elektryczny minibus Blees BB-1, o długości 5m i szerokości 2m, jest gotowy do testów. Może przewozić 15 osób i posiada miejsce na wózek inwalidzki wraz z rampą ułatwiającą wjazd. Wyposażony jest w specjalnie dobrany zestaw lidarów oraz czujników, które w czasie rzeczywistym zbierają i analizują dane z otoczenia. Oficjalna prezentacja i pierwsze wdrożenie planowane jest w 3Q bieżącego roku. Obecnie firma dopracowuje szczegóły i w najbliższych tygodniach ogłosi lokalizację pierwszych pilotaży w Polsce i za granicą.
Zasięg autonomicznego minibusa, o pojemności baterii 58 kWh, maksymalnej mocy 150 kW i maksymalnej mocy szybkiego ładowania (DC) - 100 kW, to ok. 200 km. Promień skrętu pojazdu wynosi 6 m;
Według swoich twórców pojazd Blees BB-1 może wypełnić lukę pomiędzy kilkuosobowymi pojazdami i pełnowymiarowymi autobusami w obszarach, w których nie przewidziano wystarczającego miejsca na pojazdy komunikacji miejskiej, takich jak duże osiedla, w których dystans do najbliższego przystanku jest trudny do pokonania np. dla osób starszych. Inną przestrzenią docelową mogą być zielone strefy w centrach miast, gdzie zakazany jest ruch samochodowy.
W polskim prawie po raz pierwszy zdefiniowano pojazd autonomiczny w ustawie z 20 czerwca 2018 r. jako pojazd wyposażony w systemy sprawujące kontrolę nad ruchem bez ingerencji kierującego, który w każdej chwili może przejąć sterowanie. Określono wówczas również zasady wykorzystania dróg na potrzeby prac badawczych nad pojazdami autonomicznymi. Przepisy nie są jeszcze jednak w wystarczającym stopniu dostosowane do wdrożenia pojazdów samojezdnych na szerszą skalę. Samo testowanie takich rozwiązań w Polsce również jest dość skomplikowane i czasochłonne, w przeciwieństwie do Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Pierwsze wdrożenia mają na swoim koncie francuskie firmy EasyMile i Navya, estońska Auve Tech, szwedzka Volvo Buses czy turecka Karsan. Pełnowymiarowe autobusy autonomiczne używane są w norweskim Stavanger (Karsan) oraz w Szkocji. W Skandynawii działa firma Gatcha, która specjalizuje się w autonomizowaniu pojazdów standardowych (np. Toyoty w Oslo). W Polsce pierwsze testy były przeprowadzone m.in. w Gdańsku.
Źródło: portalsamorzadowy.pl
Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!